Za nami dwa miesiące tegorocznego funkcjonowania Łomżyńskiej Komunikacji Rowerowej w 2024 roku. W tym okresie jednoślady wypożyczano prawie 9 tysięcy razy. System ŁoKeR będzie działał do końca października.

Łomżyńska Komunikacja Rowerowa składa się ze 100 rowerów tradycyjnych, 30 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym oraz 15 stacji. By móc skorzystać z jednośladu należy zarejestrować się w systemie NEXTBIKE. Rejestrację umożliwiającą wypożyczanie rowerów, można zrealizować poprzez stronę internetową www.lomzarower.pl, aplikację mobilną nextbike lub kontakt telefoniczny z BOK ŁoKeR (22 123 06 06). Stacje Łomżyńskiej Komunikacji Rowerowej zlokalizowane są w pobliżu Orlika przy ul. Katyńskiej, na Starym Rynku, koło Aleja Park, Dworca Miejskiego, Placu Kościuszki, na bulwarach, tzw. strzelnicy na os. Konstytucji 3-go Maja, Bawełnie w rejonie ul. Wojska Polskiego i Studenckiej, obok Parku Wodnego przy ul. Wyszyńskiego, Galerii Łomża przy Rondzie Solidarności, na ul. Szmaragdowej, koło Akademii Łomżyńskiej przy ul. Akademickiej, hali sportowej Szkoły Podstawowej nr 9, SM Perspektywa oraz ul. Przykoszarowej na wysokości cmentarza. 

W maju odnotowano w systemie 3523 wypożyczenia rowerów tradycyjnych i 1374 elektrycznych. Najpopularniejsze pod tym względem były dni 4 i 30 maja, kiedy z pojazdów skorzystano odpowiednio 229 i 225 razy. W tym miesiącu rowery najczęściej wypożyczano na stacjach Szmaragdowa (471), Aleja Park (462) i Orlik (461), zaś najrzadziej na Bawełnie w rejonie ul. Wojska Polskiego i Studenckiej (157). Jeśli chodzi o zwrot rowerów, to najczęściej były one pozostawiane na stacjach Aleja Park (485), Plac Kościuszki (433) oraz Orlik (399), zaś najrzadziej na Bawałenie i Akademickiej (153). Ponad 70 proc. wypożyczeń rowerów tradycyjnych było na okres do 20 minut, co oznacza, że były one bezpłatne.

W czerwcu zarejestrowano 2755 wypożyczeń rowerów tradycyjnych i 1176 elektrycznych. Najpopularniejsze pod tym względem były 5 i 14 czerwca z odpowiednio 212 i 219 wypożyczeniami. W czerwcu najpopularniejsze stacje do wypożyczeń to Orlik (421), Aleja Park (348) i Szmaragdowa (346), a do zwrotów Aleja Park (422), Orlik (388) i Plac Kościuszki (308). Najrzadziej korzystano ze stacji na bulwarach, gdzie rowery wypożyczano 84 razy i odnotowano 85 zwrotów. Prawie 79 proc. wypożyczeń rowerów tradycyjnych było na okres bezpłatnych 20 minut.

Jednoślady można zostawiać również poza wyznaczonymi do tego celu miejscami, jest to jednak dodatkowo płatne. Taka sytuacja w maju miała miejsce ponad 260 razy, zaś w czerwcu prawie 200 razy. Opłaty wniesione w ciągu tych dwóch miesięcy z tytułu wypożyczenia jednośladów wyniosły w sumie 21.515 zł, w tym 15 tys. zł za korzystanie z rowerów elektrycznych.

Wypożyczenie roweru tradycyjnego na czas do 15 minut jest bezpłatne. Korzystanie z niego od 16 do 60 minut kosztuje 2 zł. Każda rozpoczęta kolejna godzina to koszt 4 zł. W przypadku rowerów elektrycznych za przejazd do 15 minut należy zapłacić 1 zł, od 16 do 60 minut 3 zł, zaś za każdą następną rozpoczętą godzinę kolejne 5 zł. Rowery przystosowane są do komfortowego korzystania  przez osoby o wzroście od 150 cm do 200 cm w pozycji wyprostowanej, a ich nośność jest nie mniejsza niż 100 kg. Dzięki technologii 4G stacje stanowią wirtualne strefy o promieniu 20 m od ich środka.

Łomżyńska Komunikacja Rowerowa jest realizowana w ramach projektu pn. „Zrównoważona mobilność miejska w Łomży” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020. Za obsługę systemu ŁoKeR w latach 2022-2025 odpowiada firma NEXTBIKE POLSKA S.A.