Informacje znajdują się na stronie internetowej: http://www.wrotapodlasia.pl/pl/wiadomosci/organizacje_pozarzadowe/
pozdrawiam serdecznie
Eliza Szadkowska
Samodzielne stanowisko pracy ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego
ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 1, 15-888 Białystok
tel. (085) 74 85 103, fax (0 85) 74 97 504
www.wrotapodlasia.pl
 PROJEKT:

„PROGRAM WSPÓŁPRACY WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO Z ORGANIZACJAMI  POZARZĄDOWYMI  ORAZ  PODMIOTAMI  WYMIENIONYMI  W  ART.  3  UST.  3  USTAWY  Z  DNIA  24  KWIETNIA  2003 R. O  DZIAŁALNOŚCI  POŻYTKU  PUBLICZNEGO  I  O  WOLONTARIACIE W 2012 ROKU”
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
1. Program współpracy województwa podlaskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w 2012 roku określa:
1) cel główny i cele szczegółowe programu,
2) zasady współpracy,
3) zakres przedmiotowy współpracy,
4) finansowe i pozafinansowe formy współpracy,
5) priorytetowe obszary współpracy,
6) okres realizacji programu,
7) sposób realizacji programu,
8) wysokość środków przeznaczanych na realizację programu,
9) sposób oceny realizacji programu,
10) informację o sposobie tworzenia programu oraz o przebiegu konsultacji,
11) tryb powoływania oraz zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert
w otwartych konkursach ofert,
12)  wskaźniki efektywności współpracy.

2. Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1) dotacji – rozumie się przez to dotację w rozumieniu art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. e oraz art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.,
2) Województwie – rozumie się przez to Województwo Podlaskie,
3) Marszałku – rozumie się przez to Marszałka Województwa Podlaskiego,
4) Sejmiku Województwa – rozumie się przez to Sejmik Województwa Podlaskiego,
5) Zarządzie Województwa – rozumie się przez to Zarząd Województwa Podlaskiego,
6) Samorządzie Województwa – rozumie się przez to Samorząd Województwa Podlaskiego,
7) Urzędzie – rozumie się przez to Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego
w Białymstoku,
8) Jednostce organizacyjnej – rozumie się przez to wojewódzką samorządową jednostkę organizacyjną,
9) Programie – rozumie się przez to Program współpracy Województwa Podlaskiego
z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie uchwalony przez Sejmik Województwa Podlaskiego,
10) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.),
11) organizacjach pozarządowych – rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz inne podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy,
12) właściwym departamencie – rozumie się przez to funkcjonujący w ramach struktury Urzędu Departament: Departament Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Departament Edukacji, Sportu i Turystyki, Departament Zdrowia, Departament Infrastruktury i Ochrony Środowiska,
13) komisjach konkursowych – rozumie się przez to komisje konkursowe ds. opiniowania ofert na realizację zadań publicznych,
14) konkursie ofert – rozumie się przez to otwarty konkurs ofert na realizację zadań publicznych, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy,
15) małych grantach – rozumie się przez to zlecanie na wniosek organizacji realizacji zadań publicznych o charakterze lokalnym z pominięciem otwartego konkursu ofert, zgodnie z art. 19a ustawy,
16) umowie – rozumie się przez to umowę o wsparcie lub o powierzenie realizacji zadania publicznego,
17) inicjatywie lokalnej – rozumie się przez to złożenie przez mieszkańców
województwa podlaskiego, bezpośrednio lub za pośrednictwem organizacji lub podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, wniosku o realizację zadania publicznego zgodnie z art. 19b-19h ustawy,
18) Radzie – rozumie się przez to Podlaską Radę Działalności Pożytku Publicznego,
19) Przedstawicielu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi – rozumie się przez to osobę zatrudnioną na samodzielnym stanowisku pracy ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi w Departamencie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego.

ROZDZIAŁ II
CELE WSPÓŁPRACY

3. Priorytetowym celem współpracy Samorządu Województwa Podlaskiego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego jest określenie czytelnych zasad w zakresie wspierania organizacji, dzięki którym coraz lepiej będą zaspokajane potrzeby mieszkańców regionu. Poprzez określenie i realizację tych zasad Samorząd pragnie również włączać te podmioty w system demokracji lokalnej.
§ 4. Celami szczegółowymi współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami będą m.in.:
1) tworzenie sprzyjających warunków do wzmacniania istniejących organizacji pozarządowych, powstawania nowych organizacji i inicjatyw służących rozwojowi społeczności lokalnych oraz rozwoju wolontariatu,
2) prowadzenie wspólnych działań mających na celu aktywizację społeczności lokalnej,
3) zwiększenie wpływu sektora pozarządowego i społeczności lokalnych na kreowanie polityki społecznej i gospodarczej w Województwie,
4) tworzenie warunków sprzyjających poprawie jakości życia obywateli województwa, poprzez pełniejsze zaspokajanie potrzeb społecznych,
5) włączenie zainteresowanych organizacji pozarządowych i innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego do realizacji programów służących rozwojowi Województwa,
6) umożliwienie organizacjom pozarządowym i innym podmiotom indywidualnego występowania z ofertami realizacji projektów zadań publicznych, należących do sfery zadań publicznych Województwa,
7) udział zainteresowanych organizacji pozarządowych w tworzeniu i realizacji programu współpracy a także programów służących rozwojowi Województwa,
8) promocja Województwa.
ROZDZIAŁ III
ZASADY WSPÓŁPRACY

§ 5. Przy podejmowaniu współpracy z organizacjami pozarządowymi Województwo kierować się będzie zasadami:
1) partnerstwa – co oznacza, że organizacje pozarządowe, na zasadach i w formie określonej w ustawie oraz zgodnie z trybem wynikającym z odrębnych przepisów, uczestniczą w identyfikowaniu i definiowaniu problemów społecznych, wypracowywaniu sposobów ich rozwiązywania oraz wykonywaniu zadań publicznych;
2) pomocniczości – zgodnie, z którą realizacja możliwie szerokiego zakresu zadań publicznych Województwa powinna odbywać się poprzez struktury usytuowane jak najbliżej obywateli, natomiast Województwo podejmuje działania na rzecz pobudzania, wspomagania i uzupełniania działalności sektora pozarządowego;
3) efektywności – w myśl, której Województwo wykorzystuje współpracę
z organizacjami pozarządowymi do realizacji zadań społeczno – ekonomicznych uwzględniając kryterium racjonalności i efektywności;
4) jawności podejmowanych działań – zgodnie, z którą organy samorządu Województwa udostępniają organizacjom pozarządowym informacje o zamiarach
i celach realizowanych zadań publicznych, w których możliwa jest współpraca z tymi organizacjami;
5) legalności – w myśl, której wszelkie działania organów samorządu Województwa oraz organizacji pozarządowych odbywają się w granicach i na podstawie przepisów prawa;
6) suwerenności stron – zgodnie, z którą samorząd Województwa respektuje odrębność i suwerenności zorganizowanych wspólnot obywateli, uznając ich prawo do samodzielnego definiowania i rozwiązywania problemów, w tym należących do sfery zadań publicznych i w takim zakresie współpracuje z tymi organizacjami;
7) uczciwej konkurencji – co oznacza, że Województwo zlecać będzie wykonywanie zadań publicznych w oparciu o otwarte konkursy ofert lub na podstawie art. 19a ustawy, natomiast przy wyborze ofert kierować się będzie oceną możliwości wykonania zadań przez oferentów oraz porównaniem przedstawionych kalkulacji kosztów realizacji zadań w odniesieniu do ich wartości merytorycznej i rzeczowego zakresu.
ROZDZIAŁ IV
OBSZARY WSPÓŁPRACY

§ 6. Obszary współpracy Samorządu Województwa Podlaskiego z organizacjami pozarządowymi oraz pozostałymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, obejmują sferę zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1 ustawy.
§ 7. W 2012 roku w trybie otwartego konkursu ofert, o którym mowa art. 11 ust. 2 ustawy, będą zlecane do realizacji następujące zadania publiczne należące do Województwa w sferach:
1) Pomocy społecznej:
a) wyrównywanie szans osób starszych w dostępie do kultury, edukacji, sportu i wypoczynku,
b) wspieranie inicjatyw i działań na rzecz pomocy rodzinie w trudnej sytuacji życiowej w szczególności na terenach wiejskich.
c) aktywizowanie środowiska lokalnego w zakresie inicjowania i promowania wspólnotowych i samopomocowych form wspierania rodziny w ramach X Podlaskich Dni Rodziny
2) ochrony i promocji zdrowia:
a) realizacja programów skierowanych do osób uzależnionych
i współuzależnionych uwikłanych w przemoc w rodzinie,
b) realizacja programów z zakresu profilaktyki selektywnej i wskazującej skierowanych do osób eksperymentujących bądź uzależnionych od alkoholu oraz ich rodzin,
c) realizacja programów z zakresu selektywnej i wskazującej profilaktyki narkomanii,
d) realizacja projektów edukacyjnych w zakresie profilaktyki HIV/AIDS,
e) działania prewencyjno-promocyjne, których celem jest ograniczenie skutków chorób i urazów prowadzących do niepełnosprawności,
f) działania edukacyjne służące zapobieganiu i wczesnemu wykrywaniu oraz ograniczaniu skutków schorzeń układu krążenia i onkologicznych,
g) działania prewencyjno-promocyjne służące zapobieganiu zaburzeniom psychicznym oraz ograniczaniu ich skutków w szczególności u dzieci i młodzieży,
h) działania prewencyjno – promocyjne wspierające dzieci i młodzież ze schorzeniami neurologicznymi,
i) promocja zachowań sprzyjających zmniejszeniu zachorowalności
i przedwczesnej umieralności z powodu chorób układu oddechowego,
j) wspieranie programów profilaktyki chorób zakaźnych, w szczególności HIV/AIDS.
3) działań na rzecz osób niepełnosprawnych:
a) wsparcie psychologiczno – terapeutyczne dla rodzin osób niepełnosprawnych,
b) wspieranie działań w zakresie dostępu osób niepełnosprawnych do uczestnictwa w kulturze, sporcie oraz wypoczynku.
4) turystyki i krajoznawstwa:
a) wyznaczanie i odnawianie szlaków turystycznych, w tym opracowanie dokumentacji,
b) organizacja imprez turystyki aktywnej i kwalifikowanej o zasięgu międzynarodowym, krajowym i wojewódzkim wśród dzieci i młodzieży oraz osób niepełnosprawnych
c) tworzenie i promocja markowych produktów turystycznych lokalnych i regionalnych w oparciu o wykorzystanie atrakcji krajobrazowo-przyrodniczych,
d) opracowanie i wydawanie niekomercyjnych wydawnictw promujących walory turystyczne województwa podlaskiego,
5) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji:
a) przedsięwzięcia kulturalne o wysokiej randze artystycznej,
b) publikacje wydawnicze popularyzujące wiedzę i badania z zakresu ochrony zabytków, historii i kultury regionu,
c) tworzenie i powiększanie kolekcji muzealnych i sztuki współczesnej,
d) dziedzictwo kulturowe i kultura współczesna
e) edukacja kulturalna dzieci i młodzieży,
f)  podlaski szlak kulturowy– Drzewo i Sacrum etap V,
g) dialog międzykulturowy.
6) podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej poprzez kreowanie postaw patriotycznych oraz upowszechnianie swobód obywatelskich wspomagających rozwój demokracji
7) działalności na rzecz mniejszości narodowych poprzez wspieranie inicjatyw kulturalnych mniejszości narodowych i etnicznych zamieszkujących na terenie województwa podlaskiego,
8) wspieranie i upowszechniania kultury fizycznej i sportu:
a) przygotowanie i start reprezentacji województwa podlaskiego we współzawodnictwie młodzieżowym,
b) organizacja Mistrzostw Województwa Podlaskiego,
c) organizacja ogólnopolskich i wojewódzkich zawodów klasyfikacyjnych
i kwalifikacyjnych,
d) organizacja wojewódzkich projektów promujących kulturę fizyczną oraz sport w środowisku akademickim, wiejskim, osób niepełnosprawnych, sportu masowego,
e) organizacja działalności szkoleniowej i współzawodnictwa sportowego dzieci              i młodzieży o charakterze wojewódzkim,
f) dofinansowania klubów sportowych województwa podlaskiego za wyniki sportowe osiągnięte w roku 2011 w Systemie Sportu Młodzieżowego,
g) realizacja szkoleń, seminariów i warsztatów w ramach współpracy
w zakresie kultury fizycznej,
h) szkolenie kadr wojewódzkich młodzików,
i) szkolenie kadry wojewódzkiej w grach zespołowych w kategorii wiekowej kadet,
j) szkolenie kadry wojewódzkiej w dyscyplinach indywidualnych – olimpijskich            w kategorii wiekowej młodzieżowca,
k) wydawanie niekomercyjnych opracowań promujących kulturę fizyczną i sport o charakterze wojewódzkim,
9) ratownictwa i ochrony ludności poprzez zapewnienie bezpieczeństwa nad akwenami wodnymi województwa podlaskiego,
10) ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego poprzez       edukację społeczeństwa w zakresie ochrony środowiska i ekologii oraz działania na rzecz ochrony przyrody.
§ 8. Tryb postępowania o udzielenie dotacji, sposób jej rozliczenia oraz sposób kontroli wykonywania zadania zleconego w zakresie pomocy społecznej będzie odbywać się we wszystkich zakresach na zasadach określonych w ustawie i w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz.1240 z późn. zm.) oraz na podstawie Rozdziału V niniejszego Programu.
§ 9. 1. Szczegółowy harmonogram przeprowadzania otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych w 2012 roku określa załącznik do Programu.
2. Dopuszcza się zmianę puli środków finansowych przeznaczonych do rozdysponowania na dofinansowanie realizacji zadań publicznych, stosownie do wysokości wydatków przewidzianych na określony cel w budżecie Województwa na 2012 rok oraz przeprowadzenie otwartych konkursów ofert w innych terminach niż wymienione w harmonogramie, o którym mowa w ust. 1.
ROZDZIAŁV
FORMY WSPÓŁPRACY FINANSOWEJ SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI

§ 10. 1. Współpraca o charakterze finansowym odbywa się w następujących formach:
1) powierzania wykonania zadania publicznego wraz z udzieleniem dotacji na sfinansowanie jego realizacji,
2) wspierania zadania publicznego wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie jego realizacji.
2. Samorząd województwa może zawierać z organizacjami umowy o wsparcie lub o powierzenie zadań publicznych na czas realizacji zadania lub na czas określony.
3. Powierzanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, może nastąpić w innym trybie niż określony w ust. 2, jeżeli dane zadania można zrealizować efektywniej w inny sposób określony w odrębnych przepisach, w szczególności poprzez zakup usług na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 133, poz. 759, z późn. zm.), przy porównywalności metod kalkulacji kosztów oraz porównywalności opodatkowania.

§ 11. Zlecanie realizacji zadań publicznych należących do Województwa Podlaskiego następuje w dwóch trybach:
1) otwarte konkursy ofert,
2)  w trybie małych grantów – na wniosek oferenta, z pominięciem otwartego konkursu ofert, na podstawie art. 19a ustawy spełniając łącznie następujące warunki:
a) zadanie publiczne posiada charakter lokalny lub regionalny,
b) wysokosc dofinasowania lub finasowania zadania publicznego nie przekracza kwoty 10.000 zł,
c) zadanie publiczne ma być realizowane w okresie nie dłuższym niż 90 dni.
§ 12. 1. Oferty realizacji zadań należy składać według wzoru określonego w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania   tego zadania  (Dz. U. z 2011, nr 6 poz. 25); wzór do pobrania na stronie: www.wrotapodlasia.pl.
2. Oferty powinny być składane osobiście lub przesłane pocztą na adres Urzędu lub jednostki organizacyjnej – na adres wskazany w ogłoszeniu.
3. Dwóch lub więcej oferentów działających wspólnie może złożyć ofertę wspólną.
4. W trybie konkursowym o zachowaniu terminu decyduje data złożenia oferty w siedzibie Urzędu lub data stempla pocztowego.
5.  Każdy projekt na realizację zadania powinien być złożony jako oddzielna oferta.

§ 13. 1. Wnioskowana maksymalna kwota dotacji na realizację zadania nie może przekraczać 75 % kosztów finansowych realizacji całości zadania, w uzasadnionych przypadkach dofinansowanie może wynieść do 100 % kosztów zadania.
2. Osobowy wkład własny oferenta nie może przekraczać 20% jego środków własnych w stosunku do całości realizacji zadania publicznego.

§ 14. 1. Do oferty należy dołączyć następujące dokumenty:
1) aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS), innego rejestru lub ewidencji,
2) w przypadku wyboru innego sposobu reprezentacji podmiotów składających ofertę/ ofertę wspólną niż wynikający z Krajowego Rejestru Sądowego lub innego właściwego rejestru – dokument potwierdzający upoważnienie do działania w imieniu oferenta(-ów).
3) w przypadku publikacji wydawniczych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (w tym również na nośnikach elektronicznych) –  całość lub część opracowania w formie wydruku komputerowego lub w innej formie na nośniku elektronicznym oraz recenzję właściwego merytorycznie krytyka lub opinię samodzielnego pracownika naukowego będącego specjalistą w danej dziedzinie,
2. W przypadku składania kopii wymaganych dokumentów, powinny być one potwierdzone za zgodność z oryginałem przez osoby upoważnione do reprezentowania podmiotu zgodnie z wpisem w KRS lub innym dokumentem potwierdzającym status prawny oferenta i umocowanie osób go reprezentujących.
3. W przypadku złożenia więcej niż jednej oferty, dokumenty wymienione w ust. 1 pkt   1 – 3 można złożyć w jednym egzemplarzu, zamieszczając odpowiednią informację w ofercie.

§ 15. 1. Do oceny formalno-prawnej i merytoryczno – finansowej ofert złożonych w ogłoszonym konkursie powołuje się uchwałą Zarządu Województwa komisje konkursowe.
2. W skład komisji konkursowej wchodzą :
1) dyrektor lub z-ca dyrektora departamentu lub jednostki organizacyjnej właściwych merytorycznie jako przewodniczący Komisji;
2) pracownicy właściwego merytorycznie departamentu lub jednostki organizacyjnej wyznaczeni przez dyrektora Departamentu lub dyrektora jednostki organizacyjnej;
3) osoby reprezentujące organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy, z wyłączeniem osób reprezentujących organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 biorące udział w konkursie,
4) na wniosek dyrektora departamentu lub dyrektora jednostki organizacyjnej właściwych merytorycznie w skład komisji konkursowej mogą zostać powołane również, z głosem doradczym, osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy,
5) Przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi może uczestniczyć w obradach komisji lub w charakterze obserwatora.
3. Członkowie komisji przed przystąpieniem do oceny składają oświadczenia o bezstronności do protokołu komisji. W przypadku wystąpienia okoliczności wskazujących na brak bezstronności lub interesowności członka komisji/zespołu opiniującego podlega on wyłączeniu z prac komisji.

§ 16. 1. Departament lub jednostka organizacyjna dokonuje oceny formalnej ofert, a w szczególności sprawdza ich zgodność i ich treść z wzorem określonym Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. z 2011, nr 6 poz. 25);
2. Odrzuceniu podlegają oferty, których treść nie odpowiada wymogom zawartym                 w ogłoszeniu, a w szczególności:
1) złożone w formie nieodpowiadającej wzorowi wskazanemu w ogłoszeniu;
2) złożone po terminie;
3) których termin realizacji zadania jest inny niż w ogłoszeniu;
4) dotyczące zadania, które nie jest objęte celami działania organizacji składającej ofertę;
5) złożone przez podmiot nieuprawniony;
6) podpisane przez osoby nieupoważnione;
7) podpisane w sposób nieczytelny;
8) niewypełnienie oświadczeń znajdujących się w ofercie;
9) oferty organizacji, które w poprzednim roku nie rozliczyły otrzymanych dotacji.
3. Komisja dokonuje weryfikacji wyników oceny formalnej ofert dokonanej przez departament merytoryczny lub jednostkę organizacyjną.
4. Po odrzuceniu ofert, których treść nie odpowiada wymogom zawartym w ogłoszeniu członkowie komisji dokonują indywidualnej oceny merytoryczno-finansowej ofert według zatwierdzonych w niniejszym dokumencie kryteriów.
5. Oferty oceniane są punktowo zgodnie z przyjętymi kryteriami, o których mowa w § 17.
6. Po zsumowaniu wszystkich kryteriów i uzyskanych przez oferentów punktów, komisja ustala ranking ofert wg punktacji i wybiera najlepsze oferty, proponując wysokość dotacji.
7. Ze swoich prac komisja sporządza protokół, który przedkładany jest Zarządowi Województwa.

§ 17. Komisja stosuje następujące kryteria przy dokonywaniu wyboru ofert:
1) merytoryczne (stopień, w jakim oferta odpowiada warunkom realizacji zadania, zasięg działania, atrakcyjność, nowatorstwo, możliwość kontynuacji): 12 pkt;
2) finansowe (koszty realizacji zadania w stosunku do zakresu i liczby osób objętych projektem, udział środków własnych oferenta, inne źródła finansowania): 5 pkt;
Procentowy udział środków własnych oferenta:
poniżej 25% – 0 pkt,
25% – 35,99% – 1 pkt,
36% – 45,99% – 2 pkt,
ponad 46% – 3 pkt.
3) organizacyjne (posiadane zasoby rzeczowe, kadrowe – profesjonalizm kadry): 2 pkt;
4) dotychczasowe doświadczenie w realizacji zadań podobnego typu: 2 pkt;
5) ocena dotychczasowej współpracy z administracją publiczną (rzetelne oraz terminowe wykonywanie i rozliczanie zadań zleconych w ubiegłych latach): 1 pkt – pozytywna współpraca, brak wcześniejszej współpracy: 0 pkt, negatywna ocena współpracy: -3 pkt.

§ 18. 1. Ostateczną decyzję o wyborze ofert i przyznaniu bądź odmowie przyznania dotacji podejmuje Zarząd Województwa, po zapoznaniu się z protokołem komisji,
w terminie 30 dni od daty zakończenia naboru ofert.
2. Wysokość dotacji może być niższa, niż wnioskowana w ofercie i proponowana przez komisję, w takim przypadku oferent może negocjować zmniejszenie zakresu rzeczowego zadania lub wycofać swoją ofertę,
3. Rozstrzygnięcie konkursu podaje się do publicznej wiadomości na stronie internetowej Urzędu www.wrotapodlasia.pl, w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu.
4. Od uchwały Zarządu Województwa w sprawie wyboru oferty i udzielenia dotacji nie ma zastosowania tryb odwoławczy.
5. Zarząd Województwa może odmówić podmiotowi wyłonionemu w konkursie przyznania dotacji wówczas, gdy podmiot lub jego reprezentanci utracą zdolności do czynności prawnych, zostaną ujawnione nieznane wcześniej okoliczności podważające wiarygodność merytoryczną lub finansową oferenta.

§ 19. 1. Podmioty, których oferty zostały wybrane, przedkładają do departamentów merytorycznych zaktualizowany opis poszczególnych działań, harmonogram i kosztorys wykonania zadania, celem zawarcia umowy o wsparcie realizacji zadania.
2. Warunkiem przekazania dotacji jest zawarcie umowy sporządzonej według wzoru, stanowiącego załącznik nr 2 do Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania.
3. Dotacja nie może być wykorzystana na zobowiązania powstałe przed datą zawarcia umowy o udzielenie dotacji oraz na pokrycie kosztów statutowych niezwiązanych bezpośrednio z realizacją danego zadania lub trudnych do wyodrębnienia.
4. Po podpisaniu umowy oferent jest uprawniony do dokonywania przesunięć w budżecie zadania w trakcie jego realizacji, w następujący sposób:
1) w ramach pozycji kosztorysu zadania dotyczących wkładu własnego, możliwe są przesunięcia między pozycjami bez ograniczeń procentowych;
2) w ramach pozycji kosztorysu zadania dotyczących dotacji, możliwe są samodzielne przesunięcia do 20% wartości pozycji z której następuje przesunięcie;
3) w ramach pozycji kosztorysu zadania dotyczących dotacji, w przypadku przesunięć większych niż 20% pozycji z której następuje przesunięcie, konieczna jest pisemna zgoda w formie aneksu do umowy o dofinansowanie;
4) dla wprowadzenia nowej pozycji do kosztorysu finansowanej z dotacji konieczna jest pisemna zgoda w formie aneksu do umowy o dofinansowanie.

§ 20. 1. Kontroli i oceny wykonania zadania i postanowień umowy dokonują upoważnieni według właściwości pracownicy Urzędu lub wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej zarówno w siedzibie Zleceniobiorcy, jak i w miejscu realizacji zadania.
2.  Kontrola może być przeprowadzona w toku realizacji zadania oraz po jego zakończeniu.
3. Za przeprowadzanie kontroli odpowiadają wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne i właściwe departamenty przeprowadzające procedurę konkursową.
4. W trakcie czynności kontrolnych sprawdzane są:
1) stan realizacji zadania;
2) efektywność i rzetelność oraz jakość wykonania zadania;
3) prawidłowość wykorzystania środków publicznych otrzymanych na realizacje zadania;
4) prowadzenie dokumentacji określonej w przepisach prawa i postanowieniach umowy.

§ 21. 1. Oferenci, którzy otrzymali dofinansowanie mają obowiązek złożenia sprawozdania z wykonania zadania w terminie 30 dni od daty zakończenia zadania.
2. Sprawozdanie składane jest w siedzibie jednostki organizacyjnej lub w siedzibie Urzędu, a po naniesieniu adnotacji o dacie wpływu – niezwłocznie przekazywane do pracowników odpowiedzialnych za nadzór nad realizacją zadań.
3. Upoważniony pracownik ocenia sprawozdanie pod względem merytorycznym i opatruje je adnotacją: „Pod względem merytorycznym zadanie zrealizowano zgodnie z umową” lub „Pod względem merytorycznym zadanie zrealizowano niezgodnie z umową” wraz z uzasadnieniem oraz zamieszcza pod nim datę i podpis. Po sprawdzeniu sprawozdanie przekazuje pracownikowi zespołu finansowego.
4. Pracownik zespołu finansowego sprawdza złożone sprawozdanie pod względem finansowym, po czym opatruje je adnotacją: „Pod względem finansowym zadanie zrealizowano zgodnie z umową” lub „Pod względem finansowym zadanie zrealizowano niezgodnie z umową” wraz z uzasadnieniem oraz zamieszcza pod nią datę i podpis.
5. Sprawdzony pod względem merytorycznym i finansowym dokument dołączany jest do dokumentacji zadania.
6. W przypadku nieprzedłożenia sprawozdania w terminie określonym w umowie, pracownik przygotowuje pisemne wezwanie do złożenia sprawozdania w terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania.
7. W przypadku niezastosowania się do wezwania, Zleceniobiorca zapłaci karę określoną w umowie.
8. Niezastosowanie się do wezwania skutkuje przeprowadzeniem kontroli, która może być podstawą do rozwiązania umowy oraz zwrotu dotacji.

§ 22. 1. Szczegółowe zasady zlecania zadań oraz ich rozliczenia regulują następujące dokumenty:
1) ustawa;
2) rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania.
2. Niniejszy rozdział stanowi podstawę do określenia szczegółowych warunków merytorycznych i formalno – prawnych w ogłoszeniach konkursowych, przez właściwe departamenty lub jednostkę organizacyjną.

ROZDZIAŁ VI
FORMY WSPÓŁPRACY POZAFINANSOWEJ SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI

§ 23. Współpraca o charakterze pozafinansowym odbywa się w następujących formach:
1) współorganizowanie i współfinansowanie imprez, narad, szkoleń, konferencji, seminariów a w szczególności:
a) współorganizowanie szkoleń dla osób podejmujących działania z zakresu profilaktyki terapii uzależnień oraz zapobiegania przemocy w rodzinie (pedagogów, psychologów, wychowawców, personelu medycznego, kuratorów, policji);
b) organizowanie otwartych spotkań pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w Programie a przedstawicielami samorządu;
c) umożliwienie udziału organizacjom w spotkaniach, szkoleniach, konferencjach
i naradach organizowanych przez samorząd;
d) współorganizowanie szkoleń, konferencji, seminariów dotyczących zagadnień związanych z kulturą, ochroną dziedzictwa narodowego i ochroną środowiska;
e)  organizowanie szkoleń dla liderów i przedstawicieli organizacji pozarządowych,
f) wsparcie osób uzdolnionych poprzez dofinansowanie ich udziału w seminariach, warsztatach, konferencjach i wizytach jako płaszczyzny wymiany dorobku                   i informacji, transferu wiedzy, umiejętności i doświadczeń z zakresu edukacji;
3) tworzenie wspólnych zespołów i komisji o charakterze doradczym, konsultacyjnym, opiniującym lub inicjatywnym;
4) opiniowanie programów i projektów aktów prawnych z zakresu zadań publicznych realizowanych przez samorząd województwa;
5) udzielanie rekomendacji projektom i programom przygotowywanym przez organizacje pozarządowe w zakresie działalności pożytku publicznego;
6) realizacja projektów edukacyjnych i profilaktycznych skierowanych do dzieci, młodzieży oraz rodziców w zakresie zdrowotnych i społecznych skutków używania środków psychoaktywnych, a także ochrony przed przemocą;
7) realizacja zadań z zakresu zapobiegania zakażeniom HIV, przeciwdziałania przemocy wobec dzieci oraz używania środków psychoaktywnych przez dzieci i młodzież w ramach prac zespołów interdyscyplinarnych;
8) podejmowanie działań wspierających i promujących zdrowy styl życia, adresowanych
w szczególności do dzieci i młodzieży, osób starszych i przewlekle chorych;
9) promowanie najlepszych sportowców i trenerów w województwie podlaskim w formie nagród Marszałka Województwa Podlaskiego w dziedzinie kultury fizycznej;
10) promowanie młodych, utalentowanych sportowców w województwie podlaskim w formie stypendiów sportowych;
11) promocja kultury fizycznej i sportu poprzez organizację imprez sportowych (rangi międzynarodowej, ogólnopolskiej, wojewódzkiej) objętych Patronatem Marszałka Województwa Podlaskiego;
12) działania mające wpływ na kształtowanie zachowań i postaw sprzyjających zdrowiu psychicznemu jednostki;
13) integracja środowisk kombatantów i osób represjonowanych; 
14) umieszczanie na portalu „Wrota Podlasia” informacji nt. działań podejmowanych przez samorząd województwa oraz przez organizacje pozarządowe;
15) udzielanie pomocy merytorycznej, pomocy w nawiązywaniu kontaktów i współpracy organizacji pozarządowych w skali regionalnej, ponadregionalnej i międzynarodowej;
16) udostępnianie organizacjom materiałów promocyjnych Województwa w przypadku organizowania regionalnych, krajowych i międzynarodowych konferencji, sympozjów
i innych imprez, po złożeniu przez zainteresowaną organizację wniosku do Departamentu Współpracy z Zagranicą i Promocji;
17) obejmowanie Patronatem Marszałka Województwa Podlaskiego imprez organizowanych przez organizacje pozarządowe oraz fundowanie nagród Marszałka;
18) udzielanie zgody na wykorzystanie herbu i logo Województwa Podlaskiego podczas imprez oraz w publikacjach organizacji pozarządowych dotyczących przedsięwzięć
o charakterze wojewódzkim;
19) udostępnianie w miarę możliwości pomieszczeń lub użyczanie sprzętu;
20) promocja zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy
i zagrożonych zwolnieniem z pracy:
a) wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności i współdziałanie w celu zharmonizowania tych kierunków;
b) konsultowanie projektów aktów normatywnych związanych z polityką zatrudnienia;
c) tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym;
d) współpraca z instytucjami i organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w ramach wojewódzkiego programu na rzecz zatrudnienia osób niepełnosprawnych,
e) pozyskiwanie ofert pracy oraz kierowanie poborowych skierowanych do odbycia służby zastępczej do organizacji pożytku publicznego w celu wykonywania pracy
w tych jednostkach;
f) dofinansowanie kosztów utworzenia i działania zakładów aktywności zawodowej;
g) współpraca w zakresie przygotowywania i realizacji programów, projektów
i wspólnych inicjatyw;
21) informowania organizacji pozarządowych o możliwościach pozyskania pozabudżetowych środków finansowych.

§ 24. 1. Samorząd województwa na etapie tworzenia projektów aktów prawnych dotyczących organizacji pozarządowych oraz innych spraw ważnych dla mieszkańców Województwa, zasięga opinii, w zależności od zasięgu i rangi danego dokumentu Podlaskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego lub bezpośrednio samych organizacji.
1. Zasady konsultowania projektów aktów prawnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej organizacji pozarządowych zgodnie z obowiązkiem nałożonym ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie zostały określone w uchwale nr VII/44/11 Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia 11 kwietnia 2011 r. w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.

§ 25. 1. W celu wspierania działań obywatelskich na obszarze województwa, poprzez ułatwienie współpracy sektora pozarządowego z samorządem województwa Marszałek Województwa Podlaskiego powołuje Podlaską Radę Działalności Pożytku Publicznego.
2. Organizacja i tryb działania Rady oraz zasad wyłaniania jej członków zostały określone w uchwale nr 34/398/2011 Zarządu Województwa Podlaskiego z dnia 14 czerwca 2011 r.

§ 26. Przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi prowadzi stałe biuro w zakresie zadań, którego mieści się w szczególności:
a) tworzenie i systematyczne uaktualnianie bazy danych dot. organizacji pozarządowych działających w województwie podlaskim,
b) opracowywanie projektów programów współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz sprawozdań z ich realizacji,
c) prowadzenie konsultacji z organizacjami pozarządowymi – projektów aktów prawa miejscowego, projektów rocznych i wieloletnich programów współpracy,
d) współpraca z departamentami UMWP i wojewódzką samorządową jednostką organizacyjną, przy realizacji Programu,
e) opracowywanie sprawozdań z realizacji Programu we współpracy
z departamentami i jednostką organizacyjną,
f)   opiniowanie wniosków wpływających od organizacji pozarządowych dotyczących szeroko rozumianej współpracy z samorządem województwa, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i priorytetami samorządu w tym zakresie,
g) promocja i pomoc w organizacji wolontariatu na obszarze województwa podlaskiego oraz we współpracy z innymi regionami,
h) kojarzenie partnerstw organizacji pozarządowych z innymi podmiotami, inspiracja do wspólnej realizacji projektów, animacja współpracy organizacji pozarządowych z samorządem województwa, wspieranie wdrażania modelowych rozwiązań w tym zakresie,
i)   rozwijanie praktyki dialogu obywatelskiego (w tym dyskusji i debat o tematyce społecznej) m.in. poprzez organizację  forum (spotkań, konferencji) organizacji pozarządowych i przedstawicieli samorządu województwa podlaskiego,
j)   wspieranie organizacji regionalnych ośrodków, inkubatorów, klubów wspierających organizacje pozarządowe,
k) organizowanie szkoleń tematycznych dla członków organizacji pozarządowych,
l)   prowadzenie wyodrębnionej podstrony internetowej w ramach portalu „Wrota Podlasia” poświęconej tematyce organizacji pozarządowych, na której znajdują się informacje dotyczące współpracy,
m) koordynacja projektu „Podlaskiej Telewizji Pozarządowej” – telewizji internetowej emitowanej za pośrednictwem portalu „Wrota Podlasia”, poświeconej tematyce sektora pozarządowego,
n) współpraca i wymiana doświadczeń z pełnomocnikami do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi z jednostek samorządu terytorialnego oraz z innych województw,
o) uczestniczenie w charakterze obserwatora w posiedzeniach komisji do spraw wyboru ofert w postępowaniu konkursowym o przyznanie dotacji.

ROZDZIAŁ VII
 INFORMACJE O SPOSOBIE TWORZENIA PROGRAMU ORAZ PRZEBIEGU KONSULTACJI

§ 27. 1. Prace nad przygotowaniem „Programu współpracy Samorządu Województwa Podlaskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w 2012 roku” zostały zainicjowane w Departamencie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu.
2. Przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi przygotowuje projekt programu zgodnie z harmonogramem tworzenia i konsultacji projektu programu.
3. Harmonogram prac nad przygotowaniem Programu zawiera terminy dotyczące:
1) przygotowania przez właściwe merytorycznie departamenty i jednostki cząstkowych programów współpracy,
2) opracowania projektu Programu,
3) skierowanie projektu Programu do konsultacji,
3) rozpatrzenia złożonych opinii i uwag przez właściwe merytorycznie departamenty i jednostki,
4) opracowania projektu Programu z uwzględnieniem opinii i uwag uzyskanych podczas konsultacji,
5) przedłożenia projektu Programu na posiedzenie Zarządu Województwa.
4. W celu przygotowania projektu programu podejmuje się następujące działania, polegające na:
1) opublikowaniu projektu Programu na portalu „Wrota Podlasia” i w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu,
2) przekazaniu uwag i propozycji wniesionych przez organizacje pozarządowe w drodze konsultacji projektu Programu do właściwych merytorycznie departamentów oraz jednostek organizacyjnych w celu ich zaopiniowania i ewentualnego uwzględnienia w projekcie Programu,
3) po przekazaniu przez właściwe merytorycznie departamenty oraz jednostki organizacyjne uwzględnionych uwag do projektu Programu – opracowaniu ostatecznego projektu Programu i przedłożeniu go na posiedzenie Zarządu wraz z projektem uchwały Sejmiku Województwa Podlaskiego w sprawie „Programu współpracy Samorządu Województwa Podlaskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w 2012 roku” – do przekazania pod obrady Sejmiku.
4) zamieszczeniu na portalu „Wrota Podlasia”, oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu uchwalonego „Programu współpracy Samorządu Województwa Podlaskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w 2012 roku”.

ROZDZIAŁ VIII
REALIZACJA PROGRAMU

§ 28. Realizacja Programu należy do jednostek organizacyjnych Urzędu zajmujących się sprawami polityki społecznej, zdrowia, turystyki i sportu, kultury oraz ochrony środowiska, poprzez działania wymienione w rozdziale V i VI Programu.
§ 29. 1. Wsparcie realizacji zadań odbywa się w drodze otwartych konkursów ofert, ogłaszanych przez Zarząd Województwa zgodnie z harmonogramem, który stanowi załącznik do „Programu współpracy Województwa Podlaskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art.3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w 2012 roku”. W przypadku wygospodarowania dodatkowych środków lub nie wykorzystania środków przekazanych w konkursach przewidzianych w harmonogramie, istnieje możliwość ogłoszenia dodatkowych konkursów.
2.Ogłoszenia o konkursach zamieszcza się w Podlaskim Biuletynie Informacji Publicznej, portalu „Wrota Podlasia” oraz w siedzibie Urzędu.
3. Nabór ofert trwa minimum 21 dni od dnia ogłoszenia.

ROZDZIAŁ IX
SPOSÓB OCENY REALIZACJI PROGRAMU

§ 30. 1. Wskaźnikami efektywności realizacji programu współpracy są w szczególności informacje dotyczące:
    1) liczby organizacji pozarządowych podejmujących działania publiczne na rzecz lokalnej
  społeczności we współpracy z Samorządem Województwa,
2) wysokości środków finansowych przeznaczonych z budżetu Samorządu Województwa na realizację tych zadań;
  3) liczby wspólnych przedsięwzięć podejmowanych przez organizacje pozarządowe i Samorząd Województwa.
2. Bieżącym monitorowaniem realizacji programu zajmuje się Przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz właściwe merytorycznie departamenty Urzędu i jednostki organizacyjne.
3. Organizacje pozarządowe mogą zgłaszać swoje uwagi, wnioski i propozycje dotyczące realizacji Programu w trakcie organizowanych spotkań z przedstawicielami Samorządu Województwa lub bezpośrednio do właściwego departamentu i jednostki organizacyjnej.
4. Uzyskane w czasie realizacji Programu informacje, uwagi, wnioski i propozycje dotyczące realizowanych projektów będą wykorzystywane do usprawnienia bieżącej i przyszłej współpracy Samorządu Województwa z organizacjami pozarządowymi.
5. Zarząd Województwa, nie później niż do 30 kwietnia 2013 roku, przedstawi Sejmikowi Województwa Podlaskiego informację z rocznej realizacji Programu.
6. Informacja, o której mowa w ust. 5 zostanie zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu oraz na portalu „Wrota Podlasia”.
ROZDZIAŁ X
EFEKTY WSPÓŁPRACY
§ 31. Poprzez realizację Programu spodziewane jest osiągnięcie następujących efektów:
1) zintegrowanie działań władz publicznych, organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy na rzecz rozwiązywania ważnych problemów społecznych;
2) poszerzenie wiedzy na temat możliwości i roli trzeciego sektora w tworzeniu społeczeństwa obywatelskiego;
3) wykorzystanie potencjału i roli organizacji pozarządowych w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego oraz lepszego zaspokojenia potrzeb społecznych;
4) wzrost świadomości społecznej w zakresie działalności charytatywnej;
5) wzrost zainteresowania środowisk lokalnych możliwościami działania                        w organizacjach pozarządowych oraz ograniczenie zjawisk izolacji i marginalizacji niektórych grup społecznych;
6) zwiększenie skuteczności i efektywności działań związanych z realizacją zadań
w zakresie polityki społecznej;
7) upowszechnienia modelu realizacji zadań publicznych we współpracy sektora pozarządowego z administracją publiczną, budowanie form dialogu obywatelskiego;
8) wzrost uczestnictwa różnych grup społecznych w rozwiązywaniu problemów lokalnych i regionalnych;
9) promocja kultury Województwa Podlaskiego poprzez:
a) publikację wydawnictw w zakresie: historii, ochrony zabytków, kultury i literatury,
b) organizację konkursów, festiwali, festynów, warsztatów oraz innych przedsięwzięć zgodnych z niniejszym programem, które służą rozwojowi kultury,
c) ochronę dziedzictwa kulturowego,
d) promowanie i propagowanie tradycyjnego budownictwa drewnianego, charakterystycznego dla Województwa Podlaskiego,
e) promowanie i poszerzanie oferty kulturalnej Województwa Podlaskiego,
10)  rozwój i propagowania sportu i kultury fizycznej poprzez:
a) udział sportowców Województwa Podlaskiego w zawodach rangi międzynarodowej i ogólnopolskiej,
b) organizację zawodów o charakterze międzynarodowym, ogólnopolskim i wojewódzkim,
c) podnoszenie poziomu sportowego zawodników,
d) podnoszenie kwalifikacji kadry trenerskiej,
e) upowszechnianie sportu i kultury fizycznej wśród dzieci i młodzieży,
     11) wzrost świadomości społecznej w zakresie dziedzictwa przyrodniczego,
12) upowszechnianie ekologicznych postaw życiowych i konsumpcyjnych.
            Załącznik
Harmonogram otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych należących do Województwa Podlaskiego w 2012 roku

Lp.
Nazwa zadania priorytetowego
Termin ogłoszenia konkursu
Termin realizacji zadania

Pula środków do rozdysponowania w zł
Departament/
Biuro/Ośrodek odpowiedzialny
Ochrona i promocja zdrowia
1.
Realizacja programów skierowanych do osób uzależnionych i współuzależnionych uwikłanych w przemoc w rodzinie
Grudzień 2011 r

 

 

styczeń – grudzień

 

70 000
ROPS w Białymstoku

2.
Realizacja programów z zakresu profilaktyki selektywnej i wskazującej skierowanych do osób eksperymentujących  bądź uzależnionych od alkoholu oraz ich rodzin
Grudzień 2011 r

styczeń – grudzień

80 000

3.
Realizacja programów z zakresu selektywnej i wskazującej profilaktyki narkomanii                          
Grudzień 2011 r
Styczeń – grudzień
35 000

4.
Realizacja projektów edukacyjnych w zakresie profilaktyki HIV/AIDS
Grudzień 2011 r
Styczeń – grudzień
15 000

5.
Działania prewencyjno-promocyjne, których celem jest ograniczenie skutków chorób i urazów prowadzących do niepełnosprawności
styczeń/luty 2012
od 1 lutego
do 31 grudnia

 

 

 

 

150 000,00
Departament Zdrowia

6.
Działania edukacyjne służące zapobieganiu i wczesnemu wykrywaniu oraz ograniczaniu skutków schorzeń układu krążenia i onkologicznych  
styczeń/luty 2012
od 1 lutego
do 31 grudnia

7.
Działania prewencyjno-promocyjne służące zapobieganiu zaburzeniom psychicznym oraz ograniczaniu ich skutków w szczególności u dzieci i młodzieży  
styczeń/luty 2012
od 1 lutego
do 31 grudnia

8.
Działania prewencyjno – promocyjne wspierające dzieci i młodzież ze schorzeniami neurologicznymi

styczeń/luty 2012
od 1 lutego
do 31 grudnia

9.
Promocja zachowań sprzyjających zmniejszeniu zachorowalności i przedwczesnej umieralności
z powodu chorób układu oddechowego
styczeń/luty 2012
od 1 lutego
do 31 grudnia

10.
Wspieranie programów profilaktyki chorób zakaźnych, w szczególności HIV/AIDS.

styczeń/luty 2012
od 1 lutego
do 31 grudnia

Pomoc społeczna
1.
Wyrównywanie szans osób starszych w dostępie do kultury, edukacji, sportu i wypoczynku.
Grudzień 2011 r

styczeń – grudzień
87 000
ROPS w Białymstoku

2.
Wspieranie inicjatyw i działań na rzecz pomocy rodzinie w trudnej sytuacji życiowej w szczególności na terenach wiejskich.
Grudzień 2011 r
styczeń – grudzień
100 000

3.
Aktywizowanie środowiska lokalnego w zakresie inicjowania i promowania wspólnotowych i samopomocowych form wspierania rodziny w ramach  X Podlaskich Dni Rodziny
Luty/marzec 2012
Maj/sierpień

60 000

Działania na rzecz osób niepełnosprawnych
1.
Wsparcie psychologiczno – terapeutyczne dla rodzin osób niepełnosprawnych.
Grudzień 2011 r

 

styczeń – grudzień
50 000
ROPS w Białymstoku

2.
Wspieranie działań w zakresie dostępu osób niepełnosprawnych do uczestnictwa w kulturze, sporcie oraz wypoczynku.
Grudzień 2011 r

styczeń – grudzień
70 000

Turystyka i krajoznawstwo
1.
Wyznaczanie i odnawianie szlaków turystycznych, w tym opracowanie dokumentacji
listopad – grudzień 2011
marzec-grudzień
50.000
Departament Edukacji, Sportu i Turystyki

2.
Organizacja imprez turystyki aktywnej i kwalifikowanej o zasięgu międzynarodowym, krajowym
i wojewódzkim wśród dzieci
i młodzieży oraz osób niepełnosprawnych
listopad – grudzień 2011
marzec-grudzień

3.
Tworzenie i promocja markowych produktów turystycznych lokalnych i regionalnych w oparciu o wykorzystanie atrakcji krajobrazowo-przyrodniczych
listopad – grudzień 2011
marzec-grudzień

4.
Opracowanie i wydawanie niekomercyjnych wydawnictw promujących walory turystyczne województwa podlaskiego
listopad – grudzień 2011
marzec-grudzień

Kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i tradycji
1.
Przedsięwzięcia kulturalne o wysokiej randze artystycznej
Listopad
Styczeń – grudzień

600.000
Departament Kultury i Dziedzictwa Narodowego
2.
Publikacje wydawnicze popularyzujące wiedzę i badania z zakresu ochrony zabytków, historii i kultury regionu
Listopad
Styczeń – grudzień

80.000

3.
Tworzenie i powiększanie kolekcji muzealnych i sztuki współczesnej
Listopad
Styczeń – grudzień

50.000

4.
Dziedzictwo kulturowe i kultura współczesna
Listopad
Styczeń – grudzień

300.000

 

Kwiecień
Lipiec – grudzień

5.
Edukacja kulturalna dzieci i młodzieży
Listopad
Styczeń – grudzień

260.000

 

Kwiecień
Lipiec – grudzień

6.
Podlaski szlak kulturowy – Drzewo i Sacrum, etap V
Listopad
Styczeń – grudzień

20.000

7.
Dialog międzykulturowy
Listopad
Styczeń – grudzień

50.000

Podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej
1.
Kreowanie postaw patriotycznych oraz upowszechnianie swobód obywatelskich wspomagających rozwój demokracji
Listopad
Styczeń – grudzień

70.000
Departament Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Kwiecień
Lipiec- grudzień

Działalności na rzecz mniejszości narodowych
1.
Wspieranie inicjatyw kulturalnych mniejszości narodowych i etnicznych zamieszkujących na terenie województwa podlaskiego

Listopad 2011
Styczeń – grudzień

170.000
Departament Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Kwiecień 2011
Lipiec – grudzień

Wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej
1.
Przygotowanie i start reprezentacji województwa we współzawodnictwie młodzieżowym
listopad –
grudzień 2011 r.
styczeń – grudzień
1.600.000
Departament Edukacji, Sportu i Turystyki
2.
Organizacja Mistrzostw Województwa Podlaskiego
listopad –
grudzień 2011 r.
styczeń – grudzień

3.
Organizacja ogólnopolskich i wojewódzkich zawodów klasyfikacyjnych
i kwalifikacyjnych
listopad –
grudzień 2011 r.
styczeń – grudzień

4.
Organizacja wojewódzkich projektów promujących kulturę fizyczną oraz sport w środowisku akademickim, wiejskim, osób niepełnosprawnych, sportu masowego
listopad –
grudzień 2011 r.
styczeń – grudzień

5.
Organizację działalności szkoleniowej i współzawodnictwa sportowego o charakterze wojewódzkim dzieci i młodzieży
listopad –
grudzień 2011 r.
styczeń – grudzień

6.
Dofinansowania klubów sportowych województwa podlaskiego za wyniki sportowe osiągnięte w 2011 roku
w Systemie Sportu Młodzieżowego
listopad –
grudzień 2011 r.
styczeń – grudzień

7.
Realizacja szkoleń, seminariów
i warsztatów w ramach współpracy w zakresie kultury fizycznej
listopad –
grudzień 2011 r.
styczeń – grudzień

8.
Szkolenie kadr wojewódzkich młodzików
listopad –
grudzień 2011 r.
styczeń – grudzień

9.
Szkolenie kadry wojewódzkiej
w grach zespołowych w kategorii wiekowej kadet
listopad –
grudzień 2011 r.
styczeń – grudzień

10.
Szkolenie kadry wojewódzkiej
w dyscyplinach indywidualnych – olimpijskich w kategorii wiekowej młodzieżowca
listopad –
grudzień 2011 r.
styczeń – grudzień

11.
Wydawanie niekomercyjnych opracowań promujących kulturę fizyczną i sport o charakterze wojewódzkim
listopad –
grudzień 2011 r.
styczeń – grudzień

12.
Przygotowanie i start reprezentacji województwa we współzawodnictwie młodzieżowym
maj 2012 r.
lipiec – grudzień
200.000

13.
Organizacja Mistrzostw Województwa Podlaskiego
maj 2012 r.
lipiec – grudzień

14.
Organizacja ogólnopolskich
i wojewódzkich zawodów klasyfikacyjnych
i kwalifikacyjnych
maj 2012 r.
lipiec – grudzień

15.
Organizacja wojewódzkich projektów promujących kulturę fizyczną oraz sport w środowisku akademickim, wiejskim, osób niepełnosprawnych, sportu masowego
maj 2012 r.
lipiec – grudzień

16.
Organizację działalności szkoleniowej i współzawodnictwa sportowego o charakterze wojewódzkim dzieci i młodzieży
maj 2012 r.
lipiec – grudzień

17.
Realizacja szkoleń, seminariów
i warsztatów w ramach współpracy w zakresie kultury fizycznej
maj 2012 r.
lipiec – grudzień

18.
Wydawanie niekomercyjnych opracowań promujących kulturę fizyczną i sport o charakterze wojewódzkim
maj 2012 r.
lipiec – grudzień

Ratownictwo i ochrona ludności
1.
Zapewnienie bezpieczeństwa nad akwenami wodnymi województwa
listopad –
grudzień 2011 r.
styczeń – grudzień
95.000
Departament Edukacji, Sportu i Turystyki
Ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego
1.
Edukacja społeczeństwa w zakresie ochrony środowiska i ekologii oraz działania na rzecz ochrony przyrody
listopad 2011 r.
1.01.2012–31.12.2013 r.
100.000 *
Departament Infrastruktury i Ochrony Środowiska

* wysokość środków finansowych, szczegółowe terminy ogłoszenia konkursów i realizacji zadań będą określone w ogłoszeniach konkursowych