Mieszkańcy zostali poinformowani o pracach na dworcu
Spotkanie rozpoczął prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski podkreślając, że budowa Centrum Przesiadkowo – Komunikacyjnego jest inwestycją, na którą mieszkańcy czekali od wielu lat. – Tak się złożyło, że praktycznie pod koniec tej kadencji podjęliśmy się tego zadania – mówił. Przypomniał, że oferty, które zostały złożone w pierwszym przetargu zawierającym całą inwestycję, były w kwotach przewyższających możliwości miasta. – Podobnie jak w przypadku Parku Jana Pawła II zdecydowaliśmy się podzielić ją na roboty branżowe, tak by była ona możliwa do realizacji. I dziś po przetargach widzimy, że po wykorzystaniu również zasobów miejskich spółek, jest ona możliwa do wykonania w kwotach znacznie niższych, oscylujących w granicach 8-9 mln zł – mówił prezydent Chrzanowski, nie ukrywając, że jest to jedna z kluczowych inwestycji na przestrzeni ostatnich lat. Poinformował, że w tej okolicy realizowane są już inne inwestycje, jak chociażby sięgacz ulicy Spokojnej do bazy WZGS, a we wrześniu miasto będzie starało się pozyskać środki zewnętrzne na budowę ul. Kolejowej, której wykonanie przełoży się na odciążenie ruchu na Al. Legionów. – Po wielu latach zakończyliśmy trudne i budzące wiele kontrowersji scalenie terenów przy ul. Żabiej. Liczymy, że sąsiedni teren po PKP przejmie Skarb Państwa, dzięki czemu będą tu możliwe kolejne inwestycje, najlepiej w budownictwo mieszkaniowe – mówił Mariusz Chrzanowski dodając, że inwestycja na dworcu przyczyni się do uporządkowania tego zaniedbanego terenu. Nie ukrywał, że będzie wiązała się ona z utrudnieniami, ale wyraził nadzieję, że zaproponowane rozwiązania spowodują, że będą one jak najmniej uciążliwe.
Krzysztof Święcki, naczelnik Wydziału Inwestycji Urzędu Miejskiego przypomniał, że pierwotnie budowa Miejskiego Centrum Komunikacyjno – Przesiadkowego została podzielona na dwie części: dworca tymczasowego i dworca docelowego. – Ten pierwszy nie będzie jednak potrzebny, dzięki czemu powstał tam parking z miejscami postojowymi, również dla autobusów i busów oraz postojami taksówek, który we wtorek 14 sierpnia oddany zostanie do użytku – poinformował zachęcając do parkowania w tym miejscu, gdyż na drodze przy hali wprowadzony zostanie zakaz zatrzymywania się pojazdów. W kwestii dworca docelowego przekazał, że zajmie on powierzchnię około 3 tys. m2 i będzie dostosowany do potrzeb obecnych czasów. Będą składały się na niego: węzeł przesiadkowo – komunikacyjny z ośmioma stanowiskami dla autobusów dalekobieżnych oraz pięcioma stanowiskami dla komunikacji o zasięgu lokalnym, tzw. busów; parterowy budynek dworca o konstrukcji stalowej z poczekalnią, kasami biletowymi i dyspozytornią; szklane zadaszenie dworca o konstrukcji stalowej łączące się z wiatą targowiska; droga o szerokości 6 metrów biegnąca wzdłuż Hali Targowej, łącząca ul. Dworcową z ul. Sikorskiego. W ramach inwestycji planowane jest także podniesienie poziomu ciągów komunikacyjnych przy pawilonach handlowych oraz wymiana ich nawierzchni. Naczelnik podkreślił, że całe zadanie podzielono na dziesięć części, co przyniosło efekty. – Rozstrzygnęliśmy pięć przetargów na wyłonienie wykonawców, część robót zrealizują miejskie spółki, a wykonawcy są poszukiwani na jeszcze dwie części – mówił Krzysztof Święcki informując, że do końca sierpnia zamierza wyłonić wykonawcę konstrukcji stalowej, zaś na budynek dworcowy wiosną przyszłego roku. Wartość już zleconych robót ocenił na około 4,5 mln zł, a zakończenie prac przewiduje w lipcu-sierpniu 2019 r.
W kwestii harmonogramu prac naczelnik Wydziału Inwestycji poinformował, że w pierwszej kolejności realizowane są roboty rozbiórkowe. Następnie prowadzone będą prace przy budowie sieci deszczowej, energetycznej i teletechnicznej. Przypomniał, że 20 sierpnia zamknięty zostanie wjazd na dworzec i do Hali Targowej od strony ul. Sikorskiego, a po 3 września rozpocznie się budowa sieci sanitarnych i przebudowa wodociągów na ciągu komunikacyjnym przy pawilonach ustawionych wzdłuż Alei Legionów. – Rozumiemy, że Państwo prowadzą tam swoją działalność, dlatego chcemy tak prowadzić roboty, by również Państwo mogli pracować. Jest to o tyle trudne, że wymagają one wykopów na głębokości około 4 metrów, a jest tam bardzo wąsko – mówił Krzysztof Święcki. 10 września planowane jest przystąpienie do odtworzenia nawierzchni zjazdu w ul. Sikorskiego, a do końca września przywrócenie tam ruchu, który przez ten okres będzie odbywał się ulicą Dworcową, tak jak obecnie. – Może z wyjątkiem dwóch dni, kiedy trzeba będzie wpiąć kanalizację deszczową do kanalizacji wykonanej pod parkingiem – precyzował naczelnik Święcki dodając, że dopiero po wykonaniu powyższych prac inwestycja będzie realizowana na części środkowej, gdzie planowany jest docelowy dworzec. Teren budowy ma być wygrodzony, ale z utrzymanym cały czas przejazdem autobusów. Naczelnik dodał, że pod koniec września przedstawiony zostanie dalszy harmonogram, ale jak zaznaczył chce, by jeszcze w tym roku zrobione zostały stopy fundamentowe pod konstrukcję stalową.
Po wysłuchaniu wypowiedzi prezydenta i naczelnika nadszedł czas na zadawanie pytań. Uczestników spotkania interesował przede wszystkim czas realizacji kanalizacji przy pawilonach oraz by w okresie prowadzenia prac były zapewnione do nich dojścia dla klientów. Podnoszono również kwestię zabezpieczenia inwestycji przed kurzem i pyleniem, tak by nie ulegał zniszczeniu towar sprzedawany pod wiatą, a także możliwość handlowania poza jej terenem. Przedstawiciel MPWiK-u deklarował, że w okresie wykonywania kanalizacji, dojścia do pawilonów zapewnione zostaną kładkami, a same prace będą realizowane bez zbędnej zwłoki. Naczelnik Wydziału Inwestycji zapowiedział, że postara się, aby wykonawca odpowiednio zabezpieczył teren inwestycji na czas prowadzenia robót w pobliżu targowiska. Natomiast dyrektor MPGKiM Marek Olbryś zadeklarował, że w dni targowe, gdy będzie brakowało miejsc pod wiatą, teren do handlu może zostać wyznaczony również poza jej obrębem.