Plan pracy Straży Miejskiej na 2008 rok zatwierdzony przez Prezydenta Łomży obejmował jako główne zadania i cele:

  • zwiększenie ilości służb patrolowych w określonych miejscach i czasie
  • zwiększenie udziału patroli pieszych w godzinach przedpołudniowych
  • realizacji ustaleń współdziałania z policjantami, wykorzystywania monitoringu miejskiego
  • dopracowania zasad współpracy z innymi podmiotami mogącymi wpływać na porządek publiczny w mieście
  • właściwej reakcji na zewnętrzne informacje, opinie i wnioski, istotne w ocenie zagrożeń w mieście
  • poprawie warunków pracy, wyposażenia i właściwej polityce kadrowej w Straży, szkoleniu i doskonaleniu zawodowym pracowników z zadaniami uwzględniającymi przede wszystkim ograniczenie przypadków niszczenia i dewastacji mienia, patologii związanych z alkoholem w miejscach publicznych, zagrożeń w ruchu drogowym, łamanie postanowień prawa miejscowego głównie w zakresie właściwej opieki nad zwierzętami i dbałości o czystość i ochronę środowiska naturalnego w mieście

i był realizowany bez zmian i modyfikacji w trakcie roku.

Zarówno działania Straży Miejskiej jak i ocena bezpieczeństwa i porządku publicznego w mieście były przedmiotem prac Rady Miasta w marcu, czerwcu i po trzech kwartałach ubiegłego roku. Szereg problemów, uwag i wniosków związanych z porządkiem publicznym w Łomży wypływało z bieżących spotkań w ramach Rad Osiedlowych i Spółdzielni Mieszkaniowych oraz z interpelacji radnych i zgłoszeń mieszkańców. We wszystkich przypadkach podejmowano działania zaradcze.
W maju 2008 roku Straż Miejska Łomży podlegała kontroli problemowej w ramach nadzoru fachowego ze strony Komendanta Wojewódzkiego Policji w Białymstoku. Kontrola obejmowała funkcjonowanie straży w 2007 roku. Protokół pokontrolny nie wykazał żadnych istotnych uchybień, podobnie jak sprawdzenie w oparciu o obowiązujący w Urzędzie Miasta system zarządzania jakością PN-EN-ISO 9001:2001.
Zaplanowane w budżecie miasta w rozdziale 75416 – środki finansowe dla Straży Miejskiej na 2008 rok wynosiły 73 050 złotych. Wykorzystano 65,16% przyznanych środków w kwocie 47 598,80 złotych. Zmniejszenie wykorzystania zaplanowanych środków stało się wynikiem zmniejszenia i przesunięcia w czasie planowanego zatrudnienia strażników.
W zakresie kadrowym zmiany w porównaniu do 2007 roku odnosiły się do zwiększenia zatrudnienia o trzech strażników na etatach aplikantów (dwóch od 01 września 2008 roku i jednego od 10 października 2008 roku). Zatrudniona została również 1 osoba na etacie pracownika administracyjno-biurowego w ramach prac interwencyjnych (od 01 kwietnia 2008 roku). Staże i praktyki studenckie odbywało w straży 6 osób.
Doskonalenie zawodowe obejmowało:

  • przeszkolenie podstawowe strażników (3 osoby)
  • szkolenie z procedur bezpieczeństwa w systemie centralnej ewidencji pojazdów i kierowców (2 osoby)
  • szkolenie specjalistyczne w zakresie kontroli ruchu drogowego (1 osoba)
  • i prowadzone było w oparciu o bieżące potrzeby wynikające z funkcjonowania jednostki.

Istotnym problemem z punktu widzenia organizacji pracy była absencja chorobowa trzech strażników obejmująca łącznie 319 dni.
Nie zanotowano żadnych przewinień dyscyplinarnych strażników; odnotowano dwie skargi, które w wyniku przeprowadzonych postępowań skargowych uznane zostały za bezpodstawne. Przeprowadzono jedną kontrolę problemową własną, z której wnioski posłużyły do zmiany w zakresie organizacji obiegu dokumentów w realizacji ustawowego obowiązku ewidencji osób popełniających wykroczenia.
Obecny stan zatrudnienia to 11 strażników, 1 pracownik cywilny, Komendant i Zastępca Komendanta. Wszyscy posiadają odpowiednie przeszkolenie, przygotowanie zawodowe i ogólne. Zrealizowano planowany zakup drugiego samochodu służbowego, który w styczniu b.r. przyjęto do eksploatacji.
Realizację ustawowych zadań i przyjętego planu pracy na 2008 rok przedstawiają poniższe zestawienia porównawcze.

 

UJAWNIONE WYKROCZENIA OGÓŁEM

 

2008 rok

2007 rok

2006 rok

Ilość wykroczeń

 

3249

2290

2053

Udzielone pouczenia

 

1189

1036

712

Ilość nałożonych

mandatów karnych

1981

1192

1166

Łączna kwota

mandatów karnych

263 370,00 zł

162 550,00 zł

188 536,00 zł

Ilość wniosków skierowanych do

Sądu Grodzkiego

76

61

167

Ilość wniosków przekazanych do prowadzenia Policji

3

1

6

 

 

KLASYFIKACJA UJAWNIONYCH WYKROCZEŃ

 

Ogółem

Pouczenia

Mandaty karne/kwota

 

2008

2007

2006

2008

2007

2006

2008

2007

2006

Przeciwko porządkowi i spokojowi publicznemu

16

19

12

14

18

8

2/300 zł

1/100 zł

4/250 zł

Przeciwko instytucjom

 

10

1 wniosek do Sądu Grodzkiego

9 wniosków do Sądu Grodzkiego

1 przekazno Policji

Przeciwko bezpieczeństwu osób i mienia

58

38

53

57

33

42

1 przekazano Policji

5/

1000 zł

6/

1200 zł

Przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji

2778

1877

1612

835

733

382

1885/ 256 890

1084/ 154 830

1068/ 182 370

Przeciwko zdrowiu

 

114

173

214

114

173

214

5/

500 zł

5/

400 zł

Przeciwko mieniu

 

3 przekazano Policji

1 przekazano Policji

Przeciwko urządzeniom użyteczności publicznej

179

153

148

111

76

71

68/ 3580 zł

77/

4120 zł

77/

3710 zł

Z ustawy o wychowaniu w trzeźwości

76

23

7

50

3

1

26/

2600 zł

20/

2000 zl

6/

600 zł

W ramach stałych i doraźnych działań w 2008 roku strażnicy:

– przeprowadzili 615 kontroli placówek oświatowo-wychowawczych
/296 w 2007r; 355 w 2006r/
– sprawdzili 376 miejsc przebywania bezdomnych
/184 w 2007r; 240 w 2006r/
– kontrolowali 620 miejsc uznanych za stwarzające zagrożenie przestępczością
/534 w 2007r; 502 w 2006r/
– kontrolowali 1295 miejsc gdzie najczęściej dochodzi do wykroczeń
/913 w 2007r; 234 w 2006r/
– skontrolowali 171 miejsc sprzedaży i podawania alkoholu
/133 w 2007r; 170 w 2006r/
– skontrolowali 900 nieruchomości, posesji i klatek schodowych
/957 w 2007r; 1234 w 2006r/
– skontrolowali 752 targowiska i parki miejskie
/671 w 2007r; 691 w 2006r/
– przeprowadzili 229 kontroli sposobu trzymania zwierząt
/248 w 2007r; 236 w 2006r/
– zgłosili 145 przypadków bezpańskich psów do odłowu
/108 w 2007r/
– doprowadzili do miejsc zamieszkania i policyjnej izby zatrzymań 22 osoby nietrzeźwe
/29 w 2007r; 12 w 2006r/
– ujawnili 7 przypadków przestępstw przekazując Policji 4 ujętych sprawców
/2 przypadki w 2007r/
– zabezpieczyli 49 miejsc zdarzeń
/40 w 2007r; 31 w 2006r/
– wykonali 680 konwoi wartości pieniężnych i przedmiotów podlegających ochronie na potrzeby Urzędu Miasta, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej i Strefy Płatnego Parkowania
/773 w 2007r; 858 w 2006r/
– uczestniczyli w zabezpieczeniu 26 imprez o charakterze masowym, imprez kulturalno- rozrywkowych, uroczystości i imprez sportowych
– przeprowadzili i uczestniczyli w 13 akcjach obejmujących działania mające na celu rozwiązanie problemów w określonym czasie i miejscu
/7 w 2007r/
– zrealizowali 109 wezwań dla osób przedpoborowych  /211 w 2007r/
– zgłosili 19 przypadków braku rejestracji psów
/5 w 2007r/
– pobrali opłaty za handel poza targowiskami na kwotę 604 zł
– wydali 171 opinii związanych z lokalizacją punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholowych

pełniąc służbę w patrolach zmotoryzowanych i pieszych.

Współpracując z Komendą Miejską Policji skierowano 232 strażników do służb łączonych z dzielnicowymi, służbą patrolową i ruchu drogowego. Współdziałano również z Inspekcją Transportu Drogowego, której oddział utworzono w Łomży.
Straż Miejska zorganizowała i przeprowadziła akcje mające na celu rozwiązanie problemów w określonym miejscu i czasie oraz zdiagnozowanie zjawisk mających wpływ na spokój i porządek publiczny.
Akcje obejmowały między innymi:
Pojemnik” – sprawdzenie stopnia przestrzegania uchwały w sprawie wywozu nieczystości stałych przez osoby fizyczne,
Firma” – sprawdzenie podmiotów gospodarczych zobligowanych przepisami do wywozu nieczystości stałych i posiadających więcej niż jedno miejsce funkcjonowania (prowadzenia działalności usługowej, handlowej itp.),
Rynek” – doprowadzenie do przestrzegania zasad prowadzenia handlu w wyznaczonych miejscach,
Autobus” – monitorowanie przystanków komunikacji miejskiej, eliminowanie dewastacji i zachowań patologicznych,
Inwentaryzacja” – sprawdzenie i zgłoszenie psów bezpańskich w miejscach powtarzalnych interwencji, wyeliminowanie braku właściwej opieki właścicieli,
Rejestracja” – potwierdzenie zasadności wyrejestrowanych psów,
jak również akcje policyjne, stałe jak “Prędkość”, “Trzeźwy poranek” oraz “Stop bezmyślności”, “Dzień wagarowicza”, “Bezpieczna droga do szkoły”, “Znicz”, “Złom” itp.

Wykorzystując posiadany fotoradar w 53 dni ustawiono punkty pomiarowe prędkości przez 160 godzin rejestrując łącznie 1465 wykroczeń i stosując 1297 postępowań mandatowych na łączną kwotę 195 440 złotych.

Z ogólnej liczby 388 zgłoszeń mieszkańców:

  • 17 dotyczyło osób nietrzeźwych i niewłaściwego zachowania po alkoholu,
  • 98 zagrożeń ze strony wałęsających się psów i niewłaściwego ich trzymania przez właścicieli,
  • 111 niewłaściwego parkowania pojazdów i utrudnień w komunikacji,
  • 162 z monitoringu miejskiego oraz innych zdarzeń i wniosków o interwencję.

Przedstawione wyniki działań Straży Miejskiej Łomży w 2008 roku pozwalają na stwierdzenie, że zwiększa sie skuteczność i efektywność pracy strażników.
Zwiększenie służb patrolowych bezpośrednio wpływa na ilość ujawnionych nieprawidłowości i wykroczeń. Właściwa reakcja na zgłoszenia i utrzymanie kontaktów z przedstawicielami instytucji i administratorami osiedli eliminuje przypadki łamania prawa. Obecność w miejscach gdzie najczęściej dochodzi do wykroczeń i patologicznych zachowań także ogranicza ich występowanie.

W założeniach do pracy na 2009 rok właściwym staje się uwzględnienie:
1. elastycznego wykorzystania posiadanych sił i środków do dalszego zwiększenia obecności strażników w miejscach uznanych za niebezpieczne, głównie poprzez łączenie służb patrolowych straży i policji
2. stałego monitorowania miasta w celu ujawnienia nieprawidłowości mających wpływ na porządek i bezpieczeństwo publiczne
3. reakcji eliminujących utrudnienia w ruchu drogowym, łamanie zasad i przepisów określających właściwe parkowanie pojazdów w wyznaczonych miejscach
4. działań na rzecz ograniczenia zagrożeń wynikających z przekraczania prędkości na ulicach miasta
5. stałych zadań prowadzących do przestrzegania norm prawa miejscowego, w tym także ochrony środowiska
6. zmian organizacyjnych usprawniających i zwiększających skuteczność i efektywność Straży Miejskiej Łomży, poprawę warunków pracy oraz tworzenie właściwego wizerunku  i akceptacji dla podejmowanych działań


S P O R Z Ą D Z I Ł
Komendant
Straży Miejskiej Łomży
Bogdan Rutkowski