Sprawozdanie z działalności Straży Miejskiej w 2009 roku
W 2009 roku Straż Miejska Łomży funkcjonowała w oparciu o przyjęte planem pracy kierunki działań, mające na celu:
- elastyczne wykorzystania posiadanych sił i środków dla dalszego zwiększenia obecności strażników w miejscach uznanych za niebezpieczne, także poprzez łączenie służb z policjantami
- stałe monitorowania miasta dla ujawnienia nieprawidłowości mających wpływ na porządek i bezpieczeństwo publiczne
- skuteczną reakcję eliminującą utrudnienia w ruchu drogowym, łamanie zasad i przepisów określających właściwe parkowanie pojazdów w wyznaczonych miejscach
- działania na rzecz ograniczenia zagrożeń wynikających z przekraczania prędkości na ulicach miasta
- eliminowanie przypadków naruszania norm prawa miejscowego, w tym także związanych z ochroną środowiska
- zmiany organizacyjne usprawniające i zwiększające skuteczność i efektywność Straży Miejskiej Łomży, poprawę warunków pracy oraz tworzenie właściwego wizerunku i akceptacji dla podejmowanych działań
a będące kontynuacją wcześniej ustalonych założeń i zadań stawianych straży.
Miniony rok nie przyniósł istotnych zmian kadrowych. Nie udało się zwiększyć liczby strażników a etat pracownika cywilnego uzupełniono w maju w ramach umowy z Powiatowym Urzędem Pracy, uzyskując dofinansowanie na staż absolwencki. Dodatkowo staże i praktyki studenckie odbywało w straży 6 osób.
Trzech zatrudnionych w 2008 roku aplikantów uzyskało uprawnienia młodszych strazników.
Doskonaleniem zawodowym objęto wszystkich zatrudnionych, z czego:
-
przeszkolenie w zakresie oskarżycieli publicznych ukończyło 3 strażników
-
przeszkolenie z zakresu zmian ustawowych – 1 strażnik
-
kurs języka angielskiego odbyło 3 strażników
-
szkolenie zorganizowane we własnym zakresie dotyczące zmian w kodeksie wykroczeń i prawa ruchu drogowego odbyli wszyscy strażnicy
-
szkolenie w zakresie przeciwdziałania narkomanii – 1 strażnik
-
szkolenie dotyczące przeciwdziałania przemocy, w tym w grupach rówieśniczych i rodzinach – 4 strażników
a w ramach uzupełnienia wykształcenia ogólnego:
-
1 osoba ukończyła studia magisterskie
-
1 osoba ukończyła studia licencjackie
-
2 osoby kontynują studia uzupełniające magisterskie
-
1 osoba rozpoczęła studia
na kierunkach związanych z bezpieczeństwem wewnętrznym i administracją.
Nie zanotowano żadnych przewinień dyscyplinarnych a wpływające skargi nie znalazły potwierdzenia w faktach. Przeprowadzono jedno postepowanie wyjaśniające związane z uszkodzeniem pojazdu służbowego nie dopatrując się winy kierującego.
W kwietniu 2009 roku Straż Miejska Łomży podlegała kontroli problemowej w ramach nadzoru fachowego ze strony Komendanta Wojewódzkiego Policji w Białymstoku. Kontrola w swoim zakresie obejmowała lata 2006 – 2009, głównie w zakresie prawidłowości prowadzenia postępowań wyjaśniających i mandatowych związanych z ujawnianymi wykroczeniami. Kontrolujący skierowali materiały do wyjaśnienia przez Prokuraturę Rejonową w Łomży, która w wyniku przeprowadzonego śledztwa nie dopatrzyła się znamion przestępstwa umarzając postępowanie w całości. Przeprowadzono także dwie kontrole problemowe we własnym zakresie wypracowując na ich podstawie wnioski, dające podstawę do wdrożenia usprawnień organizacyjnych.
Istotnym problemem były zwolnienia lekarskie obejmujące łącznie 207 dni /319 w 2008r./
Nie zmienił się stan zatrudnienia ani struktura organizacyjna jednostki. Obecnie pracuje 11 strażników, w tym na stanowiskach mł. strażników 3 osoby, mł. inspektorów 1 osoba, inspektorów 3 osoby, st. inspektorów 4 osoby, komendant i zastępca komendanta oraz pracownik cywilny.
W obrębie roku nie zachodziła konieczność zmian w ustalonym budżecie Straży Miejskiej rozdział 75416 a poczynione oszczędności pozwoliły na podjęcie decyzji o zakupie nowego samochodu. Realizacja zamówienia do końca stycznia tego roku.
Działania Straży Miejskiej, ocena stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w mieście były przedmiotem prac Rady Miejskiej w marcu, czerwcu i październiku ubiegłego roku.
Problemy, uwagi i wnioski mające związek z szeroko rozumianym porządkiem publicznym w Łomży wypływały także z bieżących spotkań w ramach Rad Osiedlowych, posiedzeń Zarządów Spółdzielni Mieszkaniowych, współpracy z administracją osiedlową i komunalną, Miejską Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, placówkami oświatowymi w mieście i szeregiem innych podmiotów mających wpływ na organizację działań poprawiających bezpieczeństwo publiczne.
Zgłoszenia mieszkańców, zapytania i interpelacje radnych uzupełniały a często potwierdzały zasadność podejmowanych przedsięwzięć. Przykładem mogą być między innymi działania regulujące bezpieczeństwo i porządek w pobliżu targowiska miejskiego, ale także w autobusach komunikacji miejskiej, miejscach wypoczynku i rekreacji mieszkańców naszego miasta. Szereg działań zaradczych eliminowało drobniejsze niedogodności i utrudnienia mniejszych grup i wspólnot.
W drugiej połowie roku zmianie uległy przepisy normujące uprawnienia strażników w zakresie możliwości skutecznej reakcji na niektóre wykroczenia. Przepisy te rozszerzyły zakres tych uprawnień. Kolejne zmiany weszły pod koniec roku. I tak 24 grudnia 2009 roku zaczęła obowiązywać nowa ustawa o strażach gminnych /miejskich/, zmieniająca zakres uprawnień, poprawiajaca możliwości organizacyjne i regulująca nadzór merytoryczny ze strony Wojewody. Zmianie uległy przepisy wykonawcze nakładające obowiązek zmian, także w sferze organizacji własnej jednostek i uregulowań w prawie miejscowym.
Zmiany zaplanowano na pierwsze miesiące nowego roku, z uwagi na systematyczne ukazywanie się nowych rozporządzeń dopiero po nowym roku.
Realizacja ustawowych zadań i zamierzeń określonych planem pracy Straży Miejskiej Łomży na 2009 rok, przedstawiają poniższe zestawienia porównawcze.
UJAWNIONE WYKROCZENIA OGÓŁEM
|
2009 rok |
2008 rok |
2007 rok |
---|---|---|---|
Ilość wykroczeń |
4745 |
3249 |
2290 |
Udzielone pouczenia |
2258 |
1189 |
1036 |
Ilość nałożonych mandatów karnych |
2395 |
1981 |
1192 |
Łączna kwota mandatów karnych |
284.630 zł |
263.370 zł |
162.550 zł |
Ilość wniosków skierowanych do Sądu Grodzkiego |
92 |
76 |
61 |
Ilość wniosków przekazanych do prowadzenia Policji |
9 |
3 |
1 |
Zawiadomienia do Prokuratury |
3 |
– |
– |
KLASYFIKACJA UJAWNIONYCH WYKROCZEŃ
|
Ogółem |
Pouczenia |
Mandaty karne/kwota |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
2009 |
2008 |
2007 |
2009 |
2008 |
2007 |
2009 |
2008 |
2007 |
Przeciwko porządkowi i spokojowi publicznemu |
33 |
16 |
19 |
31 |
14 |
18 |
2/ 150 zł |
2/ 300 zł |
1/ 100 zł |
Przeciwko instytucjom
|
19 |
10 |
1 wniosek do Sądu Grodzkiego |
– |
– |
– |
13/2850 6 wniosków do Sądu Grodzkiego |
9 wniosków do Sądu Grodzkiego 1 przekazno Policji |
– |
Przeciwko bezpieczeństwu osób i mienia |
51 |
58 |
38 |
43 |
57 |
33 |
8/ 1000 zł |
1 przekazano Policji |
5/ 1000 zł |
Przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji |
3795 |
2778 |
1877 |
1708 |
835 |
733 |
2001/ 257.300 |
1885/ 256.890 |
1084/ 154.830 |
Przeciwko zdrowiu
|
119 |
114 |
173 |
118 |
114 |
173 |
1/ 100 zł |
– |
5/ 500 zł |
Przeciwko mieniu
|
– |
3 przekazano Policji |
1 przekazano Policji |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
Przeciwko urządzeniom użyteczności publicznej |
564 |
179 |
153 |
266 |
111 |
76 |
298/ 15.830 |
68/ 3.580 zł |
77/ 4.120 zł |
Z ustawy o wychowaniu w trzeźwości |
136 |
76 |
23 |
68 |
50 |
3 |
68/ 6.850 |
26/ 2.600 zł |
20/ 2.000 zl |
W ramach stałych i doraźnych działań w 2009 roku strażnicy:
-
przeprowadzili 1027 kontroli placówek oświatowo-wychowawczych
/615 w 2008r; 296 w 2007r/
-
sprawdzili 670 miejsc przebywania bezdomnych
/376 w 2008r; 184 w 2007r/
-
kontrolowali 1741 miejsc uznanych za stwarzające zagrożenie przestępczością
/620 w 2008r; 534 w 2007r/
-
kontrolowali 2584 miejsc gdzie najczęściej dochodzi do wykroczeń
/1295 w 2008r; 913 w 2007r/
-
skontrolowali 258 miejsc sprzedaży i podawania alkoholu
/171 w 2008r; 133 w 2007r/
-
skontrolowali 893 nieruchomości, posesji i klatek schodowych
/900 w 2008r; 957 w 2007r/
-
skontrolowali 1720 targowiska i parki miejskie
/752 w 2008r; 671 w 2007r/
-
przeprowadzili 271 kontroli sposobu trzymania zwierząt
/229 w 2008r; 248 w 2007r/
-
zgłosili 55 przypadków bezpańskich psów do odłowu
/145 w 2008r; 108 w 2007r/
-
skontrolowali 1788 miejsca przebywania bezpańskich psów
-
doprowadzili do miejsc zamieszkania i policyjnej izby zatrzymań 39 osób nietrzeźwych
/22 w 2007r; 29 w 2007r/
-
ujawnili 9 przypadków przestępstw przekazując Policji 9 ujętych sprawców
/7/4 w 2008; 2 przypadki w 2007r/
-
zabezpieczyli 52 miejsca zdarzeń
/49 w 2008r; 40 w 2007r/
-
wykonali 418 konwoi wartości pieniężnych i przedmiotów podlegających ochronie na potrzeby Urzędu Miasta, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej i Strefy Płatnego Parkowania
/680 w 2008r; 773 w 2007r/
-
uczestniczyli w zabezpieczeniu 19 imprez o charakterze masowym, imprez kulturalno- rozrywkowych, uroczystości i imprez sportowych
-
przeprowadzili i uczestniczyli w 22 akcjach obejmujacych działania mające na celu rozwiązanie problemów w określonym czasie i miejscu
/13 w 2008r; 7 w 2007r/
-
zrealizowali 71 wezwań dla osób przedpoborowych /109 w 2008r; 211 w 2007r/
-
zgłosili 9 przypadków braku rejestracji psów
/19 w 2008r; 5 w 2007r/
-
pobrali opłaty za handel poza targowiskami na kwotę około 1.000 zł
-
wydali 114 opinii związanych z lokalizacją punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholowych /171 w 2008r./
pełniąc służbę w patrolach zmotoryzowanych i pieszych.
Współpracując z Komendą Miejską Policji skierowano 238 /232 w 2008r./ strażników do służb łączonych z dzielnicowymi, służbą patrolową i ruchu drogowego. Współdziałano również z Inspekcją Transportu Drogowego Oddział w Łomży. Współpraca z miejscową Komendą Policji odbywała się w oparciu o ustalone wcześniej zasady kontaktów i wymiany informacji, jak też poprzez spotkania robocze ustalające zakres działań w określonym czasie i miejscach, przekazywanie sygnałów o konkretnych zjawiskach i symptomach zagrożeń.
Podjęto ustalenia dotyczące możliwości przejęcia obsługi monitoringu wizyjnego miasta przez Straż Miejską. Zakres poczynionych ustaleń i możliwych rozwiązań oczekuje na akceptację władz miasta.
Odbywa się bieżąca współpraca z dyżurnymi Komendy Miejskiej i dyżurnymi nadzorującymi monitoring miasta, a także z patrolami straży operującymi w godzinach popołudniowych i w dni wolne od pracy. Strażnicy uzupełniają, zastępują lub wspierają działania policyjne. Normą są stałe służby dzielnicowych i strażników odpowiedzialnych za konkretne rejony miasta.
Straż Miejska zorganizowała i przeprowadziła akcje mające na celu rozwiązanie konkretnych problemów w określonych miejscach i czasie oraz dla zdiagnozowania zjawisk mających wpływ na spokój i porządek publiczny. Były to zarówno działania własne prowadzone w określonym czasie siłami własnymi straży, jak też działania w ramach szerszych akcji koordynowanych przez policjantów.
Z działań typowo porządkowych kontynuowano sprawdzone wcześniej czynności kontrolne, ukierunkowane na:
-
sprawdzenie realizacji obowiązku właściwego gospodarowania odpadami – „Pojemnik”
-
sprawdzenie podmiotów gospodarczych w zakresie właściwego organizowania zbycia odpadów – „Firma”
-
działania przywracające porządek przy terenie targowiska miejskiego poprzedzone akcją informacyjną, zmianami oznakowania w ruchu drogowym, jak taż eliminowania przypadków handlu doraźnego w innych rejonach miasta – „Rynek”
-
przegląd i kontrolę stanu czystości posesji i miejsc użyteczności publicznej w mieście – „Porządek – Wiosna 2009”
-
eliminowanie potencjalnych przypadków sprzedaży wyrobów tytoniowych nieletnim – „STOP 18”
-
potwierdzenie zasadności wyrejestrowania psów, sprawdzenia i zgłoszenia psów bezpańskich, wyeliminowanie braku właściwej opieki właścicieli – „Rejestracja”
Kontynuowano też działania policyjne i wspólne działania w zakresie:
-
ograniczenia zachowań patologicznych w komunikacji miejskiej – „Autobus”
-
poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym – cykliczne akcje – „Prędkość”, „Trzeźwy poranek”, „Znicz”, „Bezpieczna droga do szkoły”
-
organizacji bezpiecznego wypoczynku nad wodą – „Plaża”, „Bezpieczne wakacje”
-
zapobiegania skutkom bezdomności, kierowania bezdomnych do noclegowni i ogrzewalni, zatrzymań do wytrzeźwienia i kierowania do zaopatrzenia medycznego, udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
Siłami własnymi i we współdziałaniu z innymi zabezpieczano:
-
uroczystości religilne – 4
-
imprezy sportowe – 6 /mecze, biegi, zawody, Igrzyska Polonijne/
-
imprezy kulturalno – rekreacyjne – 10
/Gościniec Łomżyński, Juwenalia, Walizka, Dzień Dziecka/
-
wizyty delegacji zagranicznych i Vip- ów – 3
Straż uczestniczyła też w ćwiczeniach dowódczo – sztabowych miejskiego zespołu zarządzania kryzysowego „Gaspol 2009”
Wykorzystując posiadany fotoradar w 47 dni /53 w 2008r/ ustawiono 69 punktów pomiarowych prędkości przez 131 godzin 45 min. /160 godzin w 2008r./ rejestrując łącznie 1413 wykroczeń /1465 w 2008r./ i stosując 1123 /1297 w 2008r./ postępowania mandatowe, z czego nałożono mandaty karne na łączną kwotę 166.750 zł /195 440 zł w 2008r./
Z ogólnej liczby 448 /388 w 2008r./ zgłoszeń mieszkańców:
-
10 /17 w 2008r./ – dotyczyło osób nietrzeźwych i niewłaściwego zachowania po alkoholu,
-
53 /98 w 2008r./ – zagrożeń ze strony wałęsających się psów i niewłaściwego ich trzymania przez właścicieli,
-
137 /111 w 2008r./ niewłaściwego parkowania pojazdów i utrudnień w komunikacji,
-
94 /162 w 2008r./ z monitoringu miejskiego oraz innych zdarzeń i wniosków o interwencję,
-
154 innych.
Wyniki działań Straży Miejskiej Łomży z 2009 roku pozwalają stwierdzić jednoznacznie, że systematycznie rośnie efektywność i skuteczność strażników. Niewątpliwie ma na to wpływ zwiększona liczba służb, system ich planowania, ale także aktywność własna strażników. Ujawnianie nieprawidłowości i wykroczeń wiąże się z właściwą reakcją na zgłoszenia mieszkańców, utrzymywaniem bieżącego kontaktu z przedstawicielami instytucji i administratorami osiedli. Duże znaczenie ma sama obecność patroli w miejscach, gdzie dochodzi najczęściej do łamania prawa. Mieszkańcy oczekują już takiej obecności strażników, korzystają z możliwości bezpośredniego kontaktu, sygnalizują i wskazują zjawiska negatywne oraz formułują swoje oczekiwania.
Bieżący rok musi być czasem kontynuacji przyjętych rozwiązań organizacyjnych. Rysuje się szansa stabilizacji pewnych działań i przy zakładanym uzupełnieniu stanu zatrudnienia o minimum dwóch kolejnych strażników możliwości organizacyjne przełożą się na skuteczność.
Właściwym staje sie przyjęcie, że w 2010 roku należy ustalić priorytety ukierunkowane na:
-
podniesienie efektywności działań prewencyjnych, zapobiegających tworzeniu się zjawisk patologicznych poprzez szybką, skuteczną i konsekwentną rekcję strażników
-
docieranie do większych grup mieszkańców i wspólnot, pomoc w rozwiązywaniu zgłaszanych problemów, ugruntowanie właściwych zachowań
-
systematyczne działania na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym, wykorzystanie fotoradaru i monitoringu miejskiego do eliminowania przypadków wykroczeń zagrażających głównie pieszym i niechronionym uczestnikom ruchu drogowego
-
wykorzystanie nowych uprawnień do działań wspomagających policjantów w ograniczaniu przestępczości w mieście
-
ustabilizowanie rozwiązań organizacyjnych, stworzenie stabilnych rozwiązań w oparciu o zmiany prawnych regulacji funkcjonowania straży.
Komendant
Straży Miejskiej Łomży
Bogdan Rutkowski
INFORMACJA
DOTYCZĄCA WSPÓŁPRACY STRAŻY MIEJSKIEJ ŁOMŻY
Z KOMENDĄ MIEJSKĄ POLICJI W ŁOMŻY
W 2009 ROKU
Lp. |
Rodzaj przedsięwzięcia |
Informacja dotycząca przedsięwzięcia (krótki opis, ew. liczba działań) |
|
Patrole mieszane (strażnik i policjant) ogólny opis z podaniem liczby wspólnych patroli w ciągu roku |
Służby łączone, głównie strażników odpowiedzialnych za wydzielone rejony miasta z odpowiednimi dzielnicowymi oraz łączone służby patrolowo-interwencyjne, łącznie 154 działania z udziałem 238 strażników. (ujawnionych 148 sprawców przestępstw i wykroczeń, 8 wniosków o ukaranie do sądu, 24 mandaty karne i 117 pouczeń). Strażnicy operujący w patrolach uzupełniają, zastępują lub wspierają działania policyjne poprzez bieżący kontakt z dyżurnymi Komendy Policji |
2.
|
Szkolenia |
Brak wspólnych szkoleń
|
3.
|
Akcje prewencyjne, z podaniem liczby zaangażowanych strażników i liczby akcji |
Stałe, powtarzalne działania na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym:
|
4.
|
Inne wspólne inicjatywy |
Podjęto przygotowania do przejęcia obsługi monitoringu wizyjnego miasta przez Straż Miejską. Ustalenia i zakres współpracy pozostają na etapie przygotowanych projektów do akceptacji przez władze miasta. Przygotowano i przeprowadzono działania przywracające porządek przy terenie targowiska miejskiego, poprzedzone akcją informacyjną, zmianami oznakowania w ruchu drogowym na zasadzie wymiennych kontroli z wykorzystaniem monitoringu wizyjnego miasta. Prowadzono działania ograniczające przypadki zachowań patologicznych w autobusach komunikacji miejskiej poprzez uzupełniające się wymiennie patrole policyjne i straży. Współpraca z miejscową Komendą Policji odbywała sie w oparciu o ustalone wcześniej zasady kontaktów i wymiany informacji, jak też poprzez spotkania robocze ustalające zakres działań w określonym czasie i miejscach, przekazywanie sygnałów o konkretnych zjawiskach i symptomach zagrożeń. |