W 2009 roku Straż Miejska Łomży funkcjonowała w oparciu o przyjęte planem pracy kierunki działań, mające na celu:

  • elastyczne wykorzystania posiadanych sił i środków dla dalszego zwiększenia obecności strażników w miejscach uznanych za niebezpieczne, także poprzez łączenie służb z policjantami
  • stałe monitorowania miasta dla ujawnienia nieprawidłowości mających wpływ na porządek i bezpieczeństwo publiczne
  • skuteczną reakcję eliminującą utrudnienia w ruchu drogowym, łamanie zasad i przepisów określających właściwe parkowanie pojazdów w wyznaczonych miejscach
  • działania na rzecz ograniczenia zagrożeń wynikających z przekraczania prędkości na ulicach miasta
  • eliminowanie przypadków naruszania norm prawa miejscowego, w tym także związanych z ochroną środowiska
  • zmiany organizacyjne usprawniające i zwiększające skuteczność i efektywność Straży Miejskiej Łomży, poprawę warunków pracy oraz tworzenie właściwego wizerunku i akceptacji dla podejmowanych działań

a będące kontynuacją wcześniej ustalonych założeń i zadań stawianych straży.

 

Miniony rok nie przyniósł istotnych zmian kadrowych. Nie udało się zwiększyć liczby strażników a etat pracownika cywilnego uzupełniono w maju w ramach umowy z Powiatowym Urzędem Pracy, uzyskując dofinansowanie na staż absolwencki. Dodatkowo staże i praktyki studenckie odbywało w straży 6 osób.

Trzech zatrudnionych w 2008 roku aplikantów uzyskało uprawnienia młodszych strazników.

 

 

Doskonaleniem zawodowym objęto wszystkich zatrudnionych, z czego:

  • przeszkolenie w zakresie oskarżycieli publicznych ukończyło 3 strażników

  • przeszkolenie z zakresu zmian ustawowych – 1 strażnik

  • kurs języka angielskiego odbyło 3 strażników

  • szkolenie zorganizowane we własnym zakresie dotyczące zmian w kodeksie wykroczeń i prawa ruchu drogowego odbyli wszyscy strażnicy

  • szkolenie w zakresie przeciwdziałania narkomanii – 1 strażnik

  • szkolenie dotyczące przeciwdziałania przemocy, w tym w grupach rówieśniczych i rodzinach – 4 strażników

a w ramach uzupełnienia wykształcenia ogólnego:

  • 1 osoba ukończyła studia magisterskie

  • 1 osoba ukończyła studia licencjackie

  • 2 osoby kontynują studia uzupełniające magisterskie

  • 1 osoba rozpoczęła studia

na kierunkach związanych z bezpieczeństwem wewnętrznym i administracją.

 

Nie zanotowano żadnych przewinień dyscyplinarnych a wpływające skargi nie znalazły potwierdzenia w faktach. Przeprowadzono jedno postepowanie wyjaśniające związane z uszkodzeniem pojazdu służbowego nie dopatrując się winy kierującego.

 

W kwietniu 2009 roku Straż Miejska Łomży podlegała kontroli problemowej w ramach nadzoru fachowego ze strony Komendanta Wojewódzkiego Policji w Białymstoku. Kontrola w swoim zakresie obejmowała lata 2006 – 2009, głównie w zakresie prawidłowości prowadzenia postępowań wyjaśniających i mandatowych związanych z ujawnianymi wykroczeniami. Kontrolujący skierowali materiały do wyjaśnienia przez Prokuraturę Rejonową w Łomży, która w wyniku przeprowadzonego śledztwa nie dopatrzyła się znamion przestępstwa umarzając postępowanie w całości. Przeprowadzono także dwie kontrole problemowe we własnym zakresie wypracowując na ich podstawie wnioski, dające podstawę do wdrożenia usprawnień organizacyjnych.

 

Istotnym problemem były zwolnienia lekarskie obejmujące łącznie 207 dni /319 w 2008r./

 

Nie zmienił się stan zatrudnienia ani struktura organizacyjna jednostki. Obecnie pracuje 11 strażników, w tym na stanowiskach mł. strażników 3 osoby, mł. inspektorów 1 osoba, inspektorów 3 osoby, st. inspektorów 4 osoby, komendant i zastępca komendanta oraz pracownik cywilny.

 

W obrębie roku nie zachodziła konieczność zmian w ustalonym budżecie Straży Miejskiej rozdział 75416 a poczynione oszczędności pozwoliły na podjęcie decyzji o zakupie nowego samochodu. Realizacja zamówienia do końca stycznia tego roku.

 

Działania Straży Miejskiej, ocena stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w mieście były przedmiotem prac Rady Miejskiej w marcu, czerwcu i październiku ubiegłego roku.

 

Problemy, uwagi i wnioski mające związek z szeroko rozumianym porządkiem publicznym w Łomży wypływały także z bieżących spotkań w ramach Rad Osiedlowych, posiedzeń Zarządów Spółdzielni Mieszkaniowych, współpracy z administracją osiedlową i komunalną, Miejską Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, placówkami oświatowymi w mieście i szeregiem innych podmiotów mających wpływ na organizację działań poprawiających bezpieczeństwo publiczne.

 

Zgłoszenia mieszkańców, zapytania i interpelacje radnych uzupełniały a często potwierdzały zasadność podejmowanych przedsięwzięć. Przykładem mogą być między innymi działania regulujące bezpieczeństwo i porządek w pobliżu targowiska miejskiego, ale także w autobusach komunikacji miejskiej, miejscach wypoczynku i rekreacji mieszkańców naszego miasta. Szereg działań zaradczych eliminowało drobniejsze niedogodności i utrudnienia mniejszych grup i wspólnot.

 

W drugiej połowie roku zmianie uległy przepisy normujące uprawnienia strażników w zakresie możliwości skutecznej reakcji na niektóre wykroczenia. Przepisy te rozszerzyły zakres tych uprawnień. Kolejne zmiany weszły pod koniec roku. I tak 24 grudnia 2009 roku zaczęła obowiązywać nowa ustawa o strażach gminnych /miejskich/, zmieniająca zakres uprawnień, poprawiajaca możliwości organizacyjne i regulująca nadzór merytoryczny ze strony Wojewody. Zmianie uległy przepisy wykonawcze nakładające obowiązek zmian, także w sferze organizacji własnej jednostek i uregulowań w prawie miejscowym.

 

Zmiany zaplanowano na pierwsze miesiące nowego roku, z uwagi na systematyczne ukazywanie się nowych rozporządzeń dopiero po nowym roku.

 

Realizacja ustawowych zadań i zamierzeń określonych planem pracy Straży Miejskiej Łomży na 2009 rok, przedstawiają poniższe zestawienia porównawcze.

 

UJAWNIONE WYKROCZENIA OGÓŁEM

 

 

2009 rok

2008 rok

2007 rok

Ilość wykroczeń

4745

3249

2290

Udzielone pouczenia

2258

1189

1036

Ilość nałożonych mandatów karnych

2395

1981

1192

Łączna kwota mandatów karnych

284.630 zł

263.370 zł

162.550 zł

Ilość wniosków skierowanych do

Sądu Grodzkiego

92

76

61

Ilość wniosków przekazanych do prowadzenia Policji

9

3

1

Zawiadomienia do Prokuratury

3

 

 

KLASYFIKACJA UJAWNIONYCH WYKROCZEŃ

 

 

Ogółem

Pouczenia

Mandaty karne/kwota

 

2009

2008

2007

2009

2008

2007

2009

2008

2007

Przeciwko porządkowi i spokojowi publicznemu

33

16

19

31

14

18

2/

150 zł

2/

300 zł

1/

100 zł

Przeciwko instytucjom

 

19

10

1 wniosek do Sądu Grodzkiego

13/2850

6 wniosków do Sądu Grodzkiego

9 wniosków do Sądu Grodzkiego

1 przekazno Policji

Przeciwko bezpieczeństwu osób i mienia

51

58

38

43

57

33

8/

1000 zł

1 przekazano Policji

5/

1000 zł

Przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji

3795

2778

1877

1708

835

733

2001/

257.300

1885/ 256.890

1084/ 154.830

Przeciwko zdrowiu

 

119

114

173

118

114

173

1/

100 zł

5/

500 zł

Przeciwko mieniu

 

3 przekazano Policji

1 przekazano Policji

Przeciwko urządzeniom użyteczności publicznej

564

179

153

266

111

76

298/

15.830

68/ 3.580 zł

77/

4.120 zł

Z ustawy o wychowaniu w trzeźwości

136

76

23

68

50

3

68/

6.850

26/

2.600 zł

20/

2.000 zl

 

W ramach stałych i doraźnych działań w 2009 roku strażnicy:

  • przeprowadzili 1027 kontroli placówek oświatowo-wychowawczych

    /615 w 2008r; 296 w 2007r/

     

  • sprawdzili 670 miejsc przebywania bezdomnych

    /376 w 2008r; 184 w 2007r/

     

  • kontrolowali 1741 miejsc uznanych za stwarzające zagrożenie przestępczością

    /620 w 2008r; 534 w 2007r/

     

  • kontrolowali 2584 miejsc gdzie najczęściej dochodzi do wykroczeń

    /1295 w 2008r; 913 w 2007r/

     

  • skontrolowali 258 miejsc sprzedaży i podawania alkoholu

    /171 w 2008r; 133 w 2007r/

     

  • skontrolowali 893 nieruchomości, posesji i klatek schodowych

    /900 w 2008r; 957 w 2007r/

     

  • skontrolowali 1720 targowiska i parki miejskie

    /752 w 2008r; 671 w 2007r/

     

  • przeprowadzili 271 kontroli sposobu trzymania zwierząt

    /229 w 2008r; 248 w 2007r/

 

  • zgłosili 55 przypadków bezpańskich psów do odłowu

    /145 w 2008r; 108 w 2007r/

     

  • skontrolowali 1788 miejsca przebywania bezpańskich psów

     

  • doprowadzili do miejsc zamieszkania i policyjnej izby zatrzymań 39 osób nietrzeźwych

    /22 w 2007r; 29 w 2007r/

     

  • ujawnili 9 przypadków przestępstw przekazując Policji 9 ujętych sprawców

    /7/4 w 2008; 2 przypadki w 2007r/

     

  • zabezpieczyli 52 miejsca zdarzeń

    /49 w 2008r; 40 w 2007r/

     

  • wykonali 418 konwoi wartości pieniężnych i przedmiotów podlegających ochronie na potrzeby Urzędu Miasta, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej i Strefy Płatnego Parkowania

    /680 w 2008r; 773 w 2007r/

     

  • uczestniczyli w zabezpieczeniu 19 imprez o charakterze masowym, imprez kulturalno- rozrywkowych, uroczystości i imprez sportowych

     

  • przeprowadzili i uczestniczyli w 22 akcjach obejmujacych działania mające na celu rozwiązanie problemów w określonym czasie i miejscu

    /13 w 2008r; 7 w 2007r/

     

  • zrealizowali 71 wezwań dla osób przedpoborowych /109 w 2008r; 211 w 2007r/

     

  • zgłosili 9 przypadków braku rejestracji psów

    /19 w 2008r; 5 w 2007r/

     

  • pobrali opłaty za handel poza targowiskami na kwotę około 1.000 zł

     

  • wydali 114 opinii związanych z lokalizacją punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholowych /171 w 2008r./

 

pełniąc służbę w patrolach zmotoryzowanych i pieszych.

 

Współpracując z Komendą Miejską Policji skierowano 238 /232 w 2008r./ strażników do służb łączonych z dzielnicowymi, służbą patrolową i ruchu drogowego. Współdziałano również z Inspekcją Transportu Drogowego Oddział w Łomży. Współpraca z miejscową Komendą Policji odbywała się w oparciu o ustalone wcześniej zasady kontaktów i wymiany informacji, jak też poprzez spotkania robocze ustalające zakres działań w określonym czasie i miejscach, przekazywanie sygnałów o konkretnych zjawiskach i symptomach zagrożeń.

 

Podjęto ustalenia dotyczące możliwości przejęcia obsługi monitoringu wizyjnego miasta przez Straż Miejską. Zakres poczynionych ustaleń i możliwych rozwiązań oczekuje na akceptację władz miasta.

 

 

Odbywa się bieżąca współpraca z dyżurnymi Komendy Miejskiej i dyżurnymi nadzorującymi monitoring miasta, a także z patrolami straży operującymi w godzinach popołudniowych i w dni wolne od pracy. Strażnicy uzupełniają, zastępują lub wspierają działania policyjne. Normą są stałe służby dzielnicowych i strażników odpowiedzialnych za konkretne rejony miasta.

Straż Miejska zorganizowała i przeprowadziła akcje mające na celu rozwiązanie konkretnych problemów w określonych miejscach i czasie oraz dla zdiagnozowania zjawisk mających wpływ na spokój i porządek publiczny. Były to zarówno działania własne prowadzone w określonym czasie siłami własnymi straży, jak też działania w ramach szerszych akcji koordynowanych przez policjantów.

Z działań typowo porządkowych kontynuowano sprawdzone wcześniej czynności kontrolne, ukierunkowane na:

  • sprawdzenie realizacji obowiązku właściwego gospodarowania odpadami – „Pojemnik”

  • sprawdzenie podmiotów gospodarczych w zakresie właściwego organizowania zbycia odpadów – „Firma”

  • działania przywracające porządek przy terenie targowiska miejskiego poprzedzone akcją informacyjną, zmianami oznakowania w ruchu drogowym, jak taż eliminowania przypadków handlu doraźnego w innych rejonach miasta – „Rynek”

  • przegląd i kontrolę stanu czystości posesji i miejsc użyteczności publicznej w mieście – „Porządek – Wiosna 2009”

  • eliminowanie potencjalnych przypadków sprzedaży wyrobów tytoniowych nieletnim – „STOP 18”

  • potwierdzenie zasadności wyrejestrowania psów, sprawdzenia i zgłoszenia psów bezpańskich, wyeliminowanie braku właściwej opieki właścicieli – „Rejestracja”

 

Kontynuowano też działania policyjne i wspólne działania w zakresie:

  • ograniczenia zachowań patologicznych w komunikacji miejskiej – „Autobus”

  • poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym – cykliczne akcje – „Prędkość”, „Trzeźwy poranek”, „Znicz”, „Bezpieczna droga do szkoły”

  • organizacji bezpiecznego wypoczynku nad wodą – „Plaża”, „Bezpieczne wakacje”

  • zapobiegania skutkom bezdomności, kierowania bezdomnych do noclegowni i ogrzewalni, zatrzymań do wytrzeźwienia i kierowania do zaopatrzenia medycznego, udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.

 

 

Siłami własnymi i we współdziałaniu z innymi zabezpieczano:

  • uroczystości religilne – 4

  • imprezy sportowe – 6 /mecze, biegi, zawody, Igrzyska Polonijne/

  • imprezy kulturalno – rekreacyjne – 10

    /Gościniec Łomżyński, Juwenalia, Walizka, Dzień Dziecka/

  • wizyty delegacji zagranicznych i Vip- ów – 3

Straż uczestniczyła też w ćwiczeniach dowódczo – sztabowych miejskiego zespołu zarządzania kryzysowego „Gaspol 2009”

 

Wykorzystując posiadany fotoradar w 47 dni /53 w 2008r/ ustawiono 69 punktów pomiarowych prędkości przez 131 godzin 45 min. /160 godzin w 2008r./ rejestrując łącznie 1413 wykroczeń /1465 w 2008r./ i stosując 1123 /1297 w 2008r./ postępowania mandatowe, z czego nałożono mandaty karne na łączną kwotę 166.750 zł /195 440 zł w 2008r./

 

Z ogólnej liczby 448 /388 w 2008r./ zgłoszeń mieszkańców:

  • 10 /17 w 2008r./ – dotyczyło osób nietrzeźwych i niewłaściwego zachowania po alkoholu,

  • 53 /98 w 2008r./ – zagrożeń ze strony wałęsających się psów i niewłaściwego ich trzymania przez właścicieli,

  • 137 /111 w 2008r./ niewłaściwego parkowania pojazdów i utrudnień w komunikacji,

  • 94 /162 w 2008r./ z monitoringu miejskiego oraz innych zdarzeń i wniosków o interwencję,

  • 154 innych.

 

Wyniki działań Straży Miejskiej Łomży z 2009 roku pozwalają stwierdzić jednoznacznie, że systematycznie rośnie efektywność i skuteczność strażników. Niewątpliwie ma na to wpływ zwiększona liczba służb, system ich planowania, ale także aktywność własna strażników. Ujawnianie nieprawidłowości i wykroczeń wiąże się z właściwą reakcją na zgłoszenia mieszkańców, utrzymywaniem bieżącego kontaktu z przedstawicielami instytucji i administratorami osiedli. Duże znaczenie ma sama obecność patroli w miejscach, gdzie dochodzi najczęściej do łamania prawa. Mieszkańcy oczekują już takiej obecności strażników, korzystają z możliwości bezpośredniego kontaktu, sygnalizują i wskazują zjawiska negatywne oraz formułują swoje oczekiwania.

Bieżący rok musi być czasem kontynuacji przyjętych rozwiązań organizacyjnych. Rysuje się szansa stabilizacji pewnych działań i przy zakładanym uzupełnieniu stanu zatrudnienia o minimum dwóch kolejnych strażników możliwości organizacyjne przełożą się na skuteczność.

 

Właściwym staje sie przyjęcie, że w 2010 roku należy ustalić priorytety ukierunkowane na:

  • podniesienie efektywności działań prewencyjnych, zapobiegających tworzeniu się zjawisk patologicznych poprzez szybką, skuteczną i konsekwentną rekcję strażników

  • docieranie do większych grup mieszkańców i wspólnot, pomoc w rozwiązywaniu zgłaszanych problemów, ugruntowanie właściwych zachowań

  • systematyczne działania na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym, wykorzystanie fotoradaru i monitoringu miejskiego do eliminowania przypadków wykroczeń zagrażających głównie pieszym i niechronionym uczestnikom ruchu drogowego

  • wykorzystanie nowych uprawnień do działań wspomagających policjantów w ograniczaniu przestępczości w mieście

  • ustabilizowanie rozwiązań organizacyjnych, stworzenie stabilnych rozwiązań w oparciu o zmiany prawnych regulacji funkcjonowania straży.

S P O R Z Ą D Z I Ł

Komendant
Straży Miejskiej Łomży

Bogdan Rutkowski

INFORMACJA

DOTYCZĄCA WSPÓŁPRACY STRAŻY MIEJSKIEJ ŁOMŻY

Z KOMENDĄ MIEJSKĄ POLICJI W ŁOMŻY

W 2009 ROKU

 

 

Lp.

Rodzaj przedsięwzięcia

Informacja dotycząca przedsięwzięcia

(krótki opis, ew. liczba działań)

  1.  

Patrole mieszane

(strażnik i policjant)

ogólny opis z podaniem liczby wspólnych patroli w ciągu roku

Służby łączone, głównie strażników odpowiedzialnych za wydzielone rejony miasta z odpowiednimi dzielnicowymi oraz łączone służby patrolowo-interwencyjne, łącznie 154 działania z udziałem 238 strażników.

(ujawnionych 148 sprawców przestępstw i wykroczeń, 8 wniosków o ukaranie do sądu, 24 mandaty karne i 117 pouczeń).

Strażnicy operujący w patrolach uzupełniają, zastępują lub wspierają działania policyjne poprzez bieżący kontakt z dyżurnymi Komendy Policji

2.

 

Szkolenia

 

Brak wspólnych szkoleń

 

3.

 

Akcje prewencyjne, z podaniem liczby zaangażowanych strażników i liczby akcji

Stałe, powtarzalne działania na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym:

  • comiesięczne ustalenia grafików wykorzystania fotoradaru przez Straż Miejską /47 dni, 69 punktów kontrolnych, 131 godzin 45 minut pracy fotoradaru, 1413 zarejestrowanych wykroczeń przekroczenia prędkości powyżej 21 km/h /forma dynamiczna, bez słupów/

  • wspomaganie przez strażników akcji “Trzeźwy poranek”, “Prędkość”, “Bezpieczna droga do szkoły” – ustalone patrole własne straży przez cały wrzesień, w określonych godzinach w pobliżu placówek oświatowo -wychowawczych i newralgicznych przejść dla pieszych, akcja “Znicz”, współdziałanie poprzez ustalenie miejsc, czasu i zadań

  • działania na rzecz eliminowania nietrzeźwych z miejsc publicznych – 39 osób, bez angażowania policjantów, odwiezionych do miejsc zamieszkania lub placówek medycznych

  • działania zapobiegające skutkom bezdomności, wymiana informacji o miejscach przebywania, uzupełniające się kontrole, rozmowy i pomoc bezdomnym

  • działania na rzecz bezpiecznego wypoczynku na plaży miejskiej w okresie letnim

  • współdziałanie przy zabezpieczeniach imprez i uroczystości

    – uroczystości religijne – 4 /9 strażników/

    – imprezy sportowe – 6 /15 strażników/

    /mecze, biegi, zawody, Igrzyska Polonijne/

    – imprezy kulturalno- rekreacyjne – 10 /21 strażników/

    /Gościniec Łomżyński, Juwenalia, Walizka, Dzień Dziecka, Nowy Rok/

    – wizyty delegacji zagranicznych i Vip-ów – 3 /9 strażników/

4.

 

Inne wspólne inicjatywy

Podjęto przygotowania do przejęcia obsługi monitoringu wizyjnego miasta przez Straż Miejską. Ustalenia i zakres współpracy pozostają na etapie przygotowanych projektów do akceptacji przez władze miasta.

Przygotowano i przeprowadzono działania przywracające porządek przy terenie targowiska miejskiego, poprzedzone akcją informacyjną, zmianami oznakowania w ruchu drogowym na zasadzie wymiennych kontroli z wykorzystaniem monitoringu wizyjnego miasta.

Prowadzono działania ograniczające przypadki zachowań patologicznych w autobusach komunikacji miejskiej poprzez uzupełniające się wymiennie patrole policyjne i straży.

Współpraca z miejscową Komendą Policji odbywała sie w oparciu o ustalone wcześniej zasady kontaktów i wymiany informacji, jak też poprzez spotkania robocze ustalające zakres działań w określonym czasie i miejscach, przekazywanie sygnałów o konkretnych zjawiskach i symptomach zagrożeń.