Sprawozdanie z działalności Straży Miejskiej w 2012 roku
W planowaniu pracy Straży Miejskiej Łomży na 2012 rok przyjęto w głównej mierze kierunki działań wypracowane w latach wcześniejszych, jak też uwzględniono bieżące sygnały, wnioski i zgłoszenia mieszkańców miasta. Założenia realnych i możliwych działań przyjęto w początkach roku określając je także na podstawie podsumowań i ocen roku poprzedniego. Z ustaleń wynikało, że koniecznym staje się przewidywanie tendencji kierunkujących działania Straży Miejskiej na:
-
ograniczenie uciążliwości będące wynikiem niedostatecznej ilości miejsc parkingowych w mieście i popełnianych w związku z tym wykroczeń, ze skutkami dla innych kierujących, stosujących się do obowiązujących przepisów prawa, a także niszczeniem infrastruktury oraz w głównej mierze zagrożeniami w postaci utrudnień dla pieszych, ograniczaniem widoczności w obrębie przejść i skrzyżowań,
-
bezwzględne egzekwowanie obowiązków od właścicieli w ujawnianych przypadkach niewłaściwej opieki nad psami w miejscach publicznych, zanieczyszczaniem terenu, właściwego utrzymania porządku i czystości na chodnikach, placach zabaw, miejscach użyteczności publicznej,
-
podejmowanie działań informacyjno–edukacyjnych z zaangażowaniem i przy wykorzystaniu lokalnych mediów, instytucji i organizacji propagujących właściwe zachowania, pożądane i akceptowane społecznie,
-
eliminowanie przypadków zachowań związanych z alkoholem w miejscach publicznych, zagrażajacych bezpieczeństwu publicznemu, życiu i zdrowiu, jak też będących demoralizującymi w odbiorze społecznym,
-
zgodne z wypracowaną dotychczas praktyką ujawnianie wykroczeń związanych z naruszaniem obowiązku jazdy z dozwoloną prędkością na ulicach miasta w ścisłym porozumieniu i koordynacji tych działań z Wydziałem Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Łomży oraz Inspekcją Transportu Drogowego,
-
przewidywaną i możliwą konieczność przeciwdziałania zagrożeniom wiażącym się z organizacją imprez towarzyszących EURO 2012 o charakterze masowym, a także w mniejszym zakresie planowanych do ewentualnej organizacji na terenie naszego miasta
oraz inne, będące wynikiem bieżących analiz zadania do realizacji w określonych miejscach i czasie.
Wykorzystując doświadczenia ostatnich lat i realnie oceniając posiadane możliwości, siły i środki pozostające w dyspozycji, założono podniesienie efektywności działań strażników dla prewencyjnego zapobiegania tworzeniu się zjawisk patologicznych, skutecznej, szybkiej i konsekwentnej reakcji na stwierdzane przejawy łamania prawa. Istotnym stało się także uznanie koniecznych działań związanych z docieraniem do większych grup mieszkańców i wspólnot, pomoc w rozwiązywaniu zgłaszanych problemów, dążenie do ugruntowania właściwych i oczekiwanych zachowań. Określony został zakres systematycznych działań na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym, także z wykorzystaniem posiadanego fotoradaru i monitoringu miejskiego do eliminowania przypadków ujawnianych wykroczeń, zagrażających głównie pieszym i innym uczestnikom ruchu drogowego. Jako konieczną kontynuację uznano podnoszenie kwalifikacji zawodowych i ogólnych pracowników, wykorzystywanie poznanych i nabytych uprawnień do działań wspomagających policjantów w ograniczaniu przestępczości i patologii w mieście, także z wykraczaniem poza podstawowe uprawnienia.
Przewidując dalsze zmiany prawnych regulacji funkcjonowania straży, przy zachowaniu dotychczasowego potencjału sił i środków, uwzględniona została konieczność ustabilizowania rozwiazań organizacyjnych i tworzenia trwałych i przejrzystych procedur działalności. Zachowano zasadę minimalizowania kosztów funkcjonowania jednostki, ograniczania wydatków stałych i rezygnacji z możliwych usprawnień technicznych i sprzętowych.
W 2012 roku Straż Miejska Łomży funkcjonowała w niezmienionej obsadzie kadrowej stałej od 2008 roku. Zadania realizowało trzynastu strażników w tym Komendant i Zastępca Komendanta, pięciu strażników odpowiedzialnych za przydzielone rejony miasta, jeden strażnik prowadzący obsługę fotoradaru i postępowania wyjaśniające w sprawach o wykroczenia oraz pełniący funkcję stałego oskarżyciela w Sądach, pięciu strażników patrolowo–interwencyjnych oraz jeden pracownik cywilny zajmujący się pracą administacyjno–biurową, przyjęciami zgłoszeń i interesantów, prowadzeniem ewidencji i rejestrów.
Z zatrudnionych osób 4 strażników posiada ponad dwudziestoletni staż pracy w straży, 4 osoby ponad piętnastoletni, 3 osoby ponad pięcioletni a 3 osoby do pięciu lat zatrudnienia w tej jednostce. Obecnie wśród osób zatrudnionych 4 legitymuje się wyższym wykształceniem magisterskim, 2 osoby wykształceniem wyższym, jedna osoba kontynuuje studia a pozostali posiadają wykształcenie średnie.
Ze względu na liczne zmiany obowiązujących straże przepisów wykorzystywano sprawdzone metody szkoleń własnych i doskonalenia zawodowego strażników, umożliwiające wdrożenie i praktyczne zastosowanie nowelizacji dotyczących obowiązków i uprawnień strażników oraz sposobów rozpatrywania konkretnych przypadków spraw i problemów.
Strażnicy uczestniczyli także w szkoleniach ogólnych; dwie osoby ukończyły Studia Podyplomowe z zakresu Administracji Publicznej, jedna osoba studia licencjackie z zakresu Służb Porządku Publicznego, 2 osoby odbyły szkolenia z prowadzenia postępowań administracyjnych, jak również szkolenia w prowadzeniu negocjacji, mediacji i rozwiązywania konfliktów oraz dostępu do informacji publicznej.
Zorganizowano praktyki studenckie dla 3 osób a jednej udzielono pomocy w prowadzonych do pracy magisterskiej badaniach.
W minionym roku w jednostce nie doszło do żadnych przypadków naruszenia dyscypliny służbowej. Pięć z zatrudnionych osób awansowało na wyższe stanowiska służbowe. Nie odnotowano żadnego wypadku nadzwyczajnego z udziałem strażników. Wewnętrzny nadzór opierał się o ustalone i wdrożone wcześniej kryteria ocen i opinii indywidualnych, stosowano kontrole instruktażowe i uczestniczące oraz stały system rozliczania realizacji stawianych zadań.
Strażnicy w całym 2012 roku przebywali łącznie 101 dni na zwolnieniach lekarskich. Wpłynęła jedna skarga na działanie strażników. Z chwilą wszczęcia postępowania wyjaśniającego osoba skarżąca wycofała wszystkie złożone wcześniej zarzuty, uznając je za bezpodstawne i niezgodne ze stanem faktycznym.
Wyrokiem sądowym zakończyło się zgłoszone wcześniej przez Komendanta Straży zawiadomienie o podawanych anonimowo faktach rzekomych, niezgodnych z prawem działań strażników. Osoba ustalona w wyniku postępowania dopuściła się pomówień i fałszywych oskarżeń nie mających żadnego potwierdzenia a jej działanie wynikało ze złośliwości i chęci anonimowego zdyskredytowania osób pracujących w łomżyńskiej straży.
W maju 2012 roku działalność Straży Miejskiej poddana została kontroli przez powołany decyzją Wojewody Podlaskiego Zespół Kontrolny. Analizie podlegało funkcjonowanie straży w latach wcześniejszych i bieżąca praca z okresu bezpośrednio poprzedzającego kontrolę. Wynikiem kontroli była pozytywna ocena bez istotnych zastrzeżeń, uwag i wniosków. Przeprowadzona została też kontrola wewnętrzna w ramach funkcjonowania Urzędu przez Zespół z Biura Audytu i Kontroli obejmująca swoim zakresem sprawdzenie realizacji procedur związanych z „kontrolą zarządczą” i zaleceń pokontrolnych. Nie stwierdzono żadnych uchybień i zaniedbań w tym zakresie.
Działania wszystkich funkcjonujących na terenie województwa podlaskiego straży były przedmiotem omówienia i oceny na naradzie zorganizowanej w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim w Białymstoku. Nie sformułowano żadnych zastrzeżeń odnoszących się do funkcjonowania łomżyńskiego oddziału Straży Miejskiej.
Kolejny raz porównanie stanu zatrudnienia strażników w odniesieniu do liczby mieszkańców wykazało, że łomżyński oddział posiada najmniejsze zatrudnienie w porównaniu do dawnych miast wojewódzkich i innych o podobnej liczbie mieszkańców. Zatrudnienie jest też mniejsze od średniego wojewódzkiego przelicznika liczby mieszkańców na jednego strażnika. Różnice wynoszą od około tysiąca do nawet ponad dwóch i pół tysiąca mieszkańców w proporcji do jednego pracującego strażnika.
Wyposażenie strażników w 2012 roku nie uległo żadnym zmianom w porówaniu do roku wcześniejszego. Straż dysponuje dwoma samochodami służbowymi z wyposażeniem i oznakowaniem zgodnym z wymogami przewidzianymi dla radiowozów Straży Miejskich, zakupionymi w 2008 i 2009 roku. Pojazdy nie posiadają jedynie przedziałów do przewozu osób nietrzeźwych i niebezpiecznych.
Odnotowano dwie kolizje z udziałem pojazdów Straży Miejskiej. W obu przypadkach powstałe uszkodzenia naprawiono z polis ubezpieczeniowych sprawców tych zdarzeń. Kierujący strażnicy nie naruszyli żadnych przepisów.
Samochodami przejechano w ciągu całego roku łącznie 32 420 km/36 283 km w 2011r./ a koszt zakupu paliwa wyniósł 15.641 zł/15.276 zł w 2011r./. Ograniczano przejazdy do niezbędnego minimum, redukując tym samym koszty eksploatacji pojazdów mimo wzrostu cen paliw.
Strażnicy korzystali z dostatecznego wyposażenia osobistego, umundurowania, środków przymusu bezpośredniego /bez broni palnej i paralizatorów/ i łączności określonych stosowanymi przepisami. Wykorzystywano będący w dyspozycji Straży Miejskiej od 2004 roku fotoradar ustawiając punkty pomiaru prędkości w oznaczonych i wytypowanych jako właściwe do kontroli doraźnych miejscach. Ustalenia punktów i czasu pomiaru zawsze podlegało i było zgodne z zatwierdzonymi wcześniej przez Komendanta Miejskiego Policji w Łomży grafikami ustawień. Fotoradar rejestrował wykroczenia przez 86 godzin i 50 minut w 39 dni 2012 roku i był wykorzystywany adekwatnie do możliwości organizacyjnych straży.
Na początku roku wyniki działalności Straży Miejskiej poddane zostały analizie i ocenie przez Komisję Bezpieczeństwa i Porządku, a także przez całą Radę Miasta Łomży. Jednogłośnie przyjęto „Sprawozdanie … ” za 2011 rok wraz z oceną stanu porządku i spokoju publicznego w mieście oraz z wnioskami i sformułowanymi kierunkami pracy jednostki na 2012 rok. Przedstawione i omówione wówczas oczekiwania, uwagi i wnioski Radnych odnoszące się do działalności Straży Miejskiej, aktywności strażników w określonych obszarach diagnozowanych zagrożeń zostały uwzględnione przy planowaniu zadań w obrębie roku.
Podczas odbywających się Sesji Rady Miasta, radni złożyli w ciągu roku 18 interpelacji, zapytań i wniosków dotyczących zakresu działalności Straży Miejskiej. Dotyczyły one w głównej mierze pojedynczych spraw, między innymi reakcji na pojawiające się reklamy i ogłoszenia, estetyki niektórych posesji, działek i budynków, parkowania pojazdów w miejscach objętych zakazami i utrudniających ruch innym, zabezpieczń przy prowadzonych remontach i budowach, uprzątaniu ulic, chodników, jak też bezpańskich psów i zasad wykorzystywania fotoradaru i funkcjonowania straży w tym zakresie. Każda ze zgłaszanych spraw była przedmiotem wyjaśnienia z odpowiedzią udzielaną z zachowaniem terminów i procedur. Udzielono też szerokiej informacji z zakresu funkcjonowania łomżyńskiej Straży Miejskiej dwóm Posłom na ich pisemne interwencje kierowane do Prezydenta Miasta. W dniu 26 stycznia 2012 roku odbyło się też posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Miasta Łomża /Zarządzenie nr 169/2011 Prezydenta Miasta Łomża z dnia 16 sierpnia 2011 roku/, poświęcone w całości ocenie stanu bezpieczeństwa i porządku w mieście oraz realizacji rządowego programu „Razem Bezpieczniej”.
Strażnicy kontynuowali współpracę z przedstawicielami Spółdzielni Mieszkaniowych, administracjami osiedli, wspólnotami mieszkańców i administracją zasobów komunalnych miasta w zakresie eliminowania, poprawiania i zmian w sferach będących uciążliwościami dla mieszkańców konkretnych rejonów i miejsc naszego miasta. Utrzymywane są bieżące, stałe kontakty strażników z administratorami terenów publicznych. Częste zmiany przepisów prawa wymuszają szybką reakcję w oznakowaniu ulic, dojazdów, parkingów, terenów użyteczności publicznej i ogólnodostępnych wobec formułowanych przez mieszkańców oczekiwań. Wiele problemów sygnalizowanych jest też przez przedstawicieli wspólnot i rad osiedlowych jako pojawiających się często tylko w określonym czasie przejawów zachowań patologicznych lub będących uciążliwymi w ich ocenie.
Straż Miejska jako samorządowa formacja powołana do nadzoru nad przestrzeganiem zasad i przepisów regulujących porządek i spokój publiczny w szerokim, sprawdzonym zakresie korzysta z wszelkich wniosków i uwag przedstawicieli społeczności lokalnych i samych mieszkańców miasta.
Realizacja ustawowych zadań, określonych zamierzeń i czynności z całości pracy Straży Miejskiej Łomży w 2012 roku w porównywalnym odniesieniu do roku wcześniejszego usystematyzowana została w poniższych zestawieniach.
UJAWNIONE WYKROCZENIA I POSTĘPOWANIA
|
2012 |
2011 |
Ilość ujawnionych wykroczeń |
4011 |
3700 |
Udzielone pouczenia |
2043 |
2287 |
Ilość nałożonych mandatów karnych |
1844 |
1323 |
Łączna kwota nałożonych mandatów karnych |
230.180 zł |
139.960 zł |
Ilość wniosków skierowanych do Sądu Rejonowego |
122 |
90 |
Sporządzono odstąpień od kierowania wniosku o ukaranie |
14 |
51 |
Ilość wniosków przekazanych do prowadzenia Policji |
2 |
5 |
Zawiadomienia do Prokuratury |
2 |
3 |
Czynności procesowe zlecone przez inne Straże |
83 |
29 |
KLASYFIKACJA UJAWNIONYCH WYKROCZEŃ
– Wykroczenia przeciwko porządkowi i spokojowi publicznemu – 11 /56 – 2011 r./
– Wykroczenia przeciwko instytucjom – 1 /4 – 2011 r./
– Wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu osób i mienia – 73 /86 – 2011 r./
– Wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji – 2944
/2471 – 2011 r./
– Wykroczenia przeciwko zdrowiu – 30 /142 – 2011 r./
– Wykroczenia przeciwko urządzeniom użyteczności publicznej – 354 /505 – 2011 r./
– Z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – 225
/282 – 2011 r./
– Z ustawy o ochronie zdrowia przez następstwami używania tytoniu – 311
NAJCZĘŚCIEJ NOTOWANE GRUPY WYKROCZEŃ
Rodzaje wykroczeń zawarte w: |
2012 |
2011 |
||
mandaty karne /kwota/ |
pouczenia |
mandaty karne /kwota/ |
pouczenia |
|
Ustawie – Kodeks wykroczeń wykroczenia przeciwko porządkowi i spokojowi publicznemu |
8 /650 zł/ |
3 |
6 /450 zł/ |
50 |
Ustawie – Kodeks wykroczeń wykroczenia przeciwko instytucjom państwowym, samorządowym i społecznym |
– |
1 |
3 /400 zł/ |
– |
Ustawie-Kodeks wykroczeń wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu osób i mienia |
7 /900 zł/ |
66 |
19 /2.000 zł/ |
67 |
Ustawie-Kodeks wykroczeń wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji |
1541 /205.580zł/ |
1312 |
965 /110.560zł/ |
1429 |
Ustawie-Kodeks wykroczeń wykroczenia przeciwko zdrowiu
|
– |
29 |
5 /600 zł/ |
137 |
Ustawie-Kodeks wykroczeń wykroczenia przeciwko urządzeniom użytku publicznego |
111 /6.950 zł/ |
235 |
164 /10.650 zł/ |
339 |
Ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
|
110 /11.100 zł/ |
95 |
123 /12.300 zł/ |
152 |
Ustawie o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych
|
48 /3.300 zł/ |
263 |
28 /2.100 zł/ |
53 |
Wnioski o ukaranie skierowane do Sądu:
-
wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji
– 90 wniosków /11 w 2011r./ – 1 przekazano Policji
-
wykroczenia przeciwko zdrowiu
– 1 wniosek /brak w 2011r./
-
wykroczenia przeciwko urządzeniom użytku publicznego
– 8 wniosków /2 w 2011r./
-
ustawa o wychowaniu w trzeźwości
– 19 wniosków /7 w 2011r./ – 1 przekazano Policji
-
ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu
– brak wniosków /1 w 2011r./
DZIAŁANIA STAŁE I DORAŹNE STRAŻNIKÓW
L.p. |
DZIAŁANIA STRAŻNIKÓW |
2012 |
2011 |
---|---|---|---|
1 |
Kontrole placówek oświatowo-wychowawczych |
2053 |
1871 |
2 |
Sprawdzenia miejsc przebywania osób bezdomnych |
1125 |
1092 |
3 |
Kontrole miejsc uznawanych za stwarzające zagrożenie przestępczością i wykroczeniami |
4316 |
4119 |
4 |
Kontrole miejsc sprzedaży i podawania alkoholu |
310 |
283 |
5 |
Kontrole nieruchomości, posesji i klatek schodowych, miejsc gromadzenia się młodzieży |
2148 |
2706 |
6 |
Kontrole targowisk, parków miejskich, plaży |
1377 |
3344 |
7 |
Kontrole sposobu trzymania zwierząt |
62 |
391 |
8 |
Kontrole miejsc przebywania bezpańskich psów |
116 |
234 |
9 |
Doprowadzenie osób nietrzeźwych do miejsc zamieszkania i policyjnej izby zatrzymań, usunięcie z miejsc publicznych |
136 |
153 |
10 |
Ujawnienie przypadków przestępstw/ przekazanie Policji ujętych sprawców |
3/2 |
3/4 |
11 |
Zabezpieczenie miejsc zdarzeń, wypadków budowlanych, awarie wodno-kanalizacyjne |
46 |
25 |
12 |
Konwoje wartości pieniężnych i przedmiotów podlegających ochronie na potrzeby Urzędu Miasta, MOPS i Strefy Płatnego Parkowania |
606 |
502 |
13 |
Zabezpieczenie imprez o charakterze masowym, imprez kulturalno – rozrywkowych, uroczystości i imprez sportowych, uroczystości religijnych i innych |
25 |
37 |
14 |
Akcje obejmujące działania mające na celu rozwiązywanie problemów w określonym czasie i miejscu |
6 |
11 |
15 |
Zgłoszenia braku rejestracji psów |
18 |
17 |
16 |
Wydanie opinii związanych z lokalizacją punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholowych |
91 |
108 |
17 |
Odłowione bezpańskie psy po ujawnieniu lub sprawdzeniu zgłoszenia |
240 |
241 |
18 |
Kontrole placówek handlowych |
304 |
251 |
19 |
Zlecenia uporządkowania nieruchomości |
209 |
282 |
20 |
Zlecenia usunięcia nielegalnych reklam |
19 |
18 |
21 |
Zgłoszenia konieczności wymiany oznakowania |
7 |
18 |
Istotne dla organizacji pracy i realizacji zadań Straży Miejskiej są kontakty i współpraca z Policją, organizowanie wspólnych przedsięwzieć, wspołdziałanie w ramach łączonych patroli i wymiana informacji. Zakres współpracy z Komendą Miejską Policji w Łomży reguluje „Porozumienie …” obowiązujące w ostatnich latach. Minimum raz w miesiącu odbywały się spotkania w ramach Zespołu Zadaniowego ds Koordynacji Służby Patrolowej KMP. Zasadą współpracy jest współdziałanie i uzupełnianie, eliminujące dublowanie, powielanie działań przy zachowaniu właściwych uprawnień i kompetencji obu służb.
Zrealizowano 86 służb łączonych strażników z dzielnicowymi, będących normą w działaniach prewencyjnych i realizowanych programach. Odbywała się bieżąca współpraca z dyżurnymi Komendy Miejskiej i osobami nadzorującymi monitoring miasta, także w ramach bezpośredniego kontaktu z patrolami straży operującymi w godzinach popołudniowych i w dni wolne od pracy. Strażnicy wspierali działania policyjne przy zabezpieczeniach imprez masowych, uroczystości i w ramach akcji policyjnych ogólnokrajowych i miejscowych, takich jak:
- cykliczne akcje zmierzające do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym „Prędkość”, „Trzeźwy Poranek”, „Znicz”, „Bezpieczna droga do szkoły”
- organizujące bezpieczny wypoczynek dzieci i młodzieży „Bezpieczne Wakacje”, „Płytka wyobraźnia to kalectwo”, „Plaża”
- zapobiegające skutkom bezdomności, kierowania bezdomnych do noclegowni i ogrzewalni, eliminowania nietrzeźwych z miejsc publicznych i kierowania do zaopatrzenia medycznego, udzielania innej pomocy „Nie bądź obojętny”, „Żebractwo”
Strażnicy brali również udział w ćwiczeniach doskonalających sposoby współdziałania i właściwych reakcji na wypadek katastrof „GASPOL 2012”. Działania odbyły się w ramach Miejskiego Zespołu Reagowania Kryzysowego z udziałem Straży Pożarnej, Policji, służb medycznych, instytucji i zakładów przewidzianych do realizacji zadań w tym zakresie.
Z inicjatywy Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego podjęto działania zmierzające do ograniczenia zjawiska palenia tytoniu w miejscach publicznych pod nazwą „Odświeżamy nasze Miasta”. Zaangażowanie Straży Miejskiej w prowadzoną akcję usprawniło wcześniej podejmowane działania prowadzone wyrywkowo w porozumieniu lub z inicjatywy kierownictwa i nauczycieli szkół i placówek opiekuńczo-wychowawczych, nie tylko w zakresie ograniczenia palenia papierosów przez dzieci i młodzież, ale także innych występujących zagrożeń, zachowań o charakterze patologicznym nietetnich i młodocianych. Prowadzone działania skutecznie eliminują zachowania chuligańskie, wzajemną agresję i lekceważenie innych norm ustalonych dla nieletnich.
W ograniczonym zakresie ale w możliwym do właściwego przeprowadzenia uczestniczono w spotkaniach z uczniami i młodzieżą szkolną, realizując zajęcia edukacyjne promujące wzorce właściwych zachowań i określające prawne następstwa przejawów demoralizacji nieletnich. W znacznie szerszym zakresie, od wskazań prewencyjnych po kontrole i eliminowanie sprawców wykroczeń drogowych przy szkołach, strażnicy angażowali się do działań na rzecz bezpiecznego poruszania się dzieci i młodzieży oraz w dotarciu i powrocie ze szkoły, w szczególności w początkach roku szkolnego.
Podobnie jak w latach wcześniejszych, prowadzone były działania i czynności kontrolno-sprawdzające ukierunkowane na utrwalenie właściwych zachowań porządkowych i eliminowanie przejawów lekceważenia obowiązujących norm prawnych. Przeprowadzono działania własne, ukierunkowane na:
- eliminowanie braku właściwej opieki właścicieli nad posiadanymi psami, potwierdzenia zasadności wyrejestrowania psa, sprawdzeń i zgłoszeń psów bezpańskich
- przywracanie porządku przy terenie targowiska miejskiego, jak też eliminowanie przypadków handlu doraźnego w innych rejonach miasta – „Rynek”
- sprawdzenia realizacji obowiązku właściwego gospodarowania odpadami przez osoby fizyczne i podmioty gospodarcze „Pojemnik”, „Firma”
- przegląd i kontrolę stanu czystości posesji i miejsc użyteczności publicznej, monitorowanie efektów wydanych zaleceń „Porządek – Wiosna”
Włączając się w organizację imprez masowych, obchodów świąt i uroczystości, kierowano patrole do ich zabezpieczenia siłami własnymi lub we współpracy z innymi podmiotami. Zrealizowano łącznie 25 zabezpieczeń w tym:
- 4 – uroczystości religijne (13 strażników)
- 9 – uroczytości okolicznościowo – rocznicowe (18 strażników)
- 12 – imprez sportowych i kulturalno – rekreacyjnych (40 strażników)
wykonano też 606 konwoi /254 w 2011r./ przejeżdżając 2798 km /1546 km w 2011r./ samochodami służbowymi.
Korzystając z posiadanego fotoradaru planowo zorganizowano 39 punktów pomiaru prędkości /33 w 2011r., 78 w 2010r./ na ulicach Piłsudkiego, Sikorskiego, Szasa Zambrowska i Poznańskiej, łącznie przez 86 h 50 min /39h w 2011r., 125h 20 min w 2010r./ rejestrując 1212 wykroczeń /398 w 2011r., 1305 w 2010r./ i stosujac 968 postępowań mandatowych /270 w 2011r., 986 w 2010r./ na kwotę 139.560 zł /38.120 zł w 2011r., 148.180 zł w 2010 r./
Średnia przekroczonej ponad dopuszczalną przepisami prędkości wyniosła około 27 km/h, najniższą zanotowaną prędkością ponad dopuszczalną było przekroczenie o 21 km/h a najwyższą przekroczenie o 71 km/h.
Z terenu miasta odłowionych zostało i umieszczonych w schronisku dla zwierząt 240 bezpańskich psów, z których tylko w jednym przypadku zgłosił się właściciel odłowionego psa.
W godzinach pracy Straży Miejskiej przyjęto 969 telefonicznych zgłoszeń mieszkańców /963 w 2011r., 767 w 2010r., 448 w 2009r./ jako typowych, jednorazowych interwencji, z których:
- 367 dotyczyło niewłaściwego parkowania pojazdów i utrudnień w komunikacji, niewłaściwego oznakowania
- 172 dotyczyło zagrożeń ze strony wałęsających się psów, niewłaściwej opieki nad nimi, zaginięć zwierząt
- 88 dotyczyło zanieczyszczania i niszczenia miejsc użyteczności publicznej
- 65 dotyczyło zakłócania spokoju i porządku publicznego
- 46 dotyczyło osób nietrzeźwych i niewłaściwego zachowania po alkoholu
- 231 odnosiło się do innych naruszeń prawa określonych przez zgłaszającego
Przyjmowane były również zgłoszenia od dyżurnych Komendy Miejskiej Policji w tym z monitoringu miejskiego oraz od pracowników współpracujących Wydziałów Urzędu Miasta, administracji spółdzielni mieszkaniowych i wspólnot oraz zakładów komunalnych.
W minionym roku znacząco wzrosła liczba wszczynanych postępowań w sprawach o wykroczenia. Przeprowadzono łącznie 136 postępowań z czego do Sądu z wnioskiem o ukaranie skierowano 122 postępowania /90 w 2011r./ o 157 czynów zabronionych a w 14 przypadkach postępowania zakończono odstąpieniem od kierowania wniosku o ukaranie /51 w 2011r./. Przeprowadzono też 83 /29 w 2011r./ czynności zlecone w ramach pomocy prawnej przez inne straże z terenu kraju.
Głównym założeniem w planowaniu pracy na 2012 rok było zwiększenie obecności strażników w rejonach miasta, gdzie w ustalanym czasie dochodzi do najczęstrzych naruszeń prawa w sferach uciążliwych dla mieszkańców i w zachowaniach powszechnie nie akceptowanych. Zwiększono liczbę patroli pieszych wystawiając 317 takich patroli i ograniczając jednocześnie do niezbędnego minimum patrole z wykorzystaniem radiowozów. W czerwcu i lipcu w wyniku ustaleń na konferencji zorganizowanej przez Komendę Wojewódzką Policji w Białymstoku poświęconą działaniom zabezpieczającym EURO 2012, realizowane były zadania zapobiegające przypadkom łamania porządku i spokoju w miejscach publicznych, szczególnie w okolicach lokali gastronomicznych i podczas organizowania stref kibica.
Zwiększone zaangażowanie wymuszone zostało również w rejonie targowiska miejskiego powodowane planowanymi i przeprowadzanymi w końcu roku zmianami poprzedzającymi inwestycje w tym rejonie.
Kolejny rok szczególnej uwagi wymagał nadzór właściwego oznakowania i porządku w rejonach prowadzonych prac inwestycyjnych w mieście, budów i remontów ulic. Mieszkańcy wymagają przestrzegania zasad ograniczających uciążliwości z tym związane.
Zauważalne stało się zwracanie uwagi na niewłaściwe postępowanie z odpadami, próby ich spalania na otwartym terenie czy w różnego rodzaju paleniskach. Kontrole i monitorowanie zjawiska, jak też systematyczne wykorzystywanie informacji przez strażników ogranicza niepożądane tego typu zachowania.
Znaczące zaangażowanie Straży Miejskiej wymuszają zadania prewencyjnego oddziaływania w miejscach oddanych do użytku publicznego, obiektów rekreacyjno-sportowych i podobnych dla celów wypoczynkowych. Nie do zaakceptowania są wybryki chuligańskie, zachowania po spożyciu alkoholu, nagminność palenia w pobliżu innych osób, akty dewastacji i stwarzanie sytuacji zagrożenia dla innych. Zwiększa się społeczne zapotrzebowanie na aktywność strażników w tych rejonach.
Usystematyzowane i przedstawione powyżej zestawienia, wykazują zbliżone do roku 2011 wyniki w porównywalnych działaniach i ich efektywności. Powtarzalna obecność strażników w rejonach miasta wykazała funkcję oddziaływania prewencyjnego, pozwalała też na podejmowanie działań zapobiegawczych i przerywających niewłaściwe zachowania. Ograniczała konieczność represji.
Specyfika czynów związanych z naruszaniem przepisów w ruchu drogowym, sposób ich ujawniania, w tym także tych związanych z przekraczaniem prędkości, zwiększa liczbę postępowań mandatowych i innych oddziaływań wychowawczych w tej grupie wykroczeń. Skala tych wykroczeń nadal pozostaje największa, co nie świadczy o rosnących zagrożeniach a jedynie o potrzebie stałego i systematycznego nadzoru, także w celach prewencyjno-edukacyjnych.
Ograniczona liczba miejsc do parkowania w mieście spowodowała aktywność niektórych wspólnot mieszkańców do często niezgodnego z przepisami wydzielania indywidualnych parkingów i oczekiwań od strażników egzekwowania błędnych oznakowań. W części przypadków udało się wyeliminować błędy w oznakowaniu, chronić chodniki i azyle przejść dla pieszych, a także istniejącą roślinność.
Z parkingów ogólnodostępnych w 2012 roku strażnicy skutecznie doprowadzili do usunięcia 17 pojazdow nieużytkowanych, często uszkodzonych a nie dających podstaw do zakwalifikowania jako wraki lub pojazdy porzucone. Skutecznie też doprowadzono do zdecydowanego ograniczenia parkowania samochodów i pojazdów wielkogabarytowych na parkingach miejskich oraz przyczep z banerami reklamowymi.
Oceniając poziom porządku i spokoju publicznego w oparciu o wyniki pracy Straży Miejskiej Łomży w 2012 roku należy przyjąć, że utrzymuje się on na poziomie zbliżonym do lat 2011 i 2010. Straż Miejska dysponuje takimi samymi siłami i środkami utrzymując stałe rozwiązania organizacyjne, w znacznej większości przyjęte i wdrożone w 2008 roku. Stan etatowy w niewielkim zakresie pozwala na radykalne i znacząco widoczne zmiany. Zdecydowanie rosną oczekiwania mieszkańców miasta na szybką, sprawną i skuteczną działalność strażników w obszarach uciążliwości i łamania prawa w miejscach publicznych, ale także w sytuacjach wszelkiego rodzaju konfliktów i braku reakcji ze strony innych instytucji.
Z analizy i oceny sytuacji ubiegłego roku możliwe jest przewidywanie i przyjęcie, że na terenie Łomży w 2013 roku będą przeważać tendencje warunkujące działania Straży Miejskiej w kierunkach:
- prewencyjnego oddziaływania patroli pieszych w rejonach miasta i miejscach zdiagnozowanych do ochrony przed występkami chuligańskimi, aktami wandalizmu i innych przejawów zachowań nie akceptowanych społecznie
- włączania się do akcji profilaktycznych i programów propagujcych systemowe rozwiązania w sferze porządku i spokoju publicznego i działań poprawiających oraz zwiększających stan i społeczne poczucie bezpieczeństwa
- elastyczne prowadzenie polityki represyjnej wobec sprawców ujawnianych wykroczeń
- sprawne wdrożenie zapowiadanych nowelizacji i regulacji prawnych, istotnych dla porządku i spokoju publicznego.