W planowaniu pracy Straży Miejskiej Łomży na 2012 rok przyjęto w głównej mierze kierunki działań wypracowane w latach wcześniejszych, jak też uwzględniono bieżące sygnały, wnioski i zgłoszenia mieszkańców miasta. Założenia realnych i możliwych działań przyjęto w początkach roku określając je także na podstawie podsumowań i ocen roku poprzedniego. Z ustaleń wynikało, że koniecznym staje się przewidywanie tendencji kierunkujących działania Straży Miejskiej na:

  • ograniczenie uciążliwości będące wynikiem niedostatecznej ilości miejsc parkingowych w mieście i popełnianych w związku z tym wykroczeń, ze skutkami dla innych kierujących, stosujących się do obowiązujących przepisów prawa, a także niszczeniem infrastruktury oraz w głównej mierze zagrożeniami w postaci utrudnień dla pieszych, ograniczaniem widoczności w obrębie przejść i skrzyżowań,

  • bezwzględne egzekwowanie obowiązków od właścicieli w ujawnianych przypadkach niewłaściwej opieki nad psami w miejscach publicznych, zanieczyszczaniem terenu, właściwego utrzymania porządku i czystości na chodnikach, placach zabaw, miejscach użyteczności publicznej,

  • podejmowanie działań informacyjno–edukacyjnych z zaangażowaniem i przy wykorzystaniu lokalnych mediów, instytucji i organizacji propagujących właściwe zachowania, pożądane i akceptowane społecznie,

  • eliminowanie przypadków zachowań związanych z alkoholem w miejscach publicznych, zagrażajacych bezpieczeństwu publicznemu, życiu i zdrowiu, jak też będących demoralizującymi w odbiorze społecznym,

  • zgodne z wypracowaną dotychczas praktyką ujawnianie wykroczeń związanych z naruszaniem obowiązku jazdy z dozwoloną prędkością na ulicach miasta w ścisłym porozumieniu i koordynacji tych działań z Wydziałem Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Łomży oraz Inspekcją Transportu Drogowego,

  • przewidywaną i możliwą konieczność przeciwdziałania zagrożeniom wiażącym się z organizacją imprez towarzyszących EURO 2012 o charakterze masowym, a także w mniejszym zakresie planowanych do ewentualnej organizacji na terenie naszego miasta

oraz inne, będące wynikiem bieżących analiz zadania do realizacji w określonych miejscach i czasie.

Wykorzystując doświadczenia ostatnich lat i realnie oceniając posiadane możliwości, siły i środki pozostające w dyspozycji, założono podniesienie efektywności działań strażników dla prewencyjnego zapobiegania tworzeniu się zjawisk patologicznych, skutecznej, szybkiej i konsekwentnej reakcji na stwierdzane przejawy łamania prawa. Istotnym stało się także uznanie koniecznych działań związanych z docieraniem do większych grup mieszkańców i wspólnot, pomoc w rozwiązywaniu zgłaszanych problemów, dążenie do ugruntowania właściwych i oczekiwanych zachowań. Określony został zakres systematycznych działań na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym, także z wykorzystaniem posiadanego fotoradaru i monitoringu miejskiego do eliminowania przypadków ujawnianych wykroczeń, zagrażających głównie pieszym i innym uczestnikom ruchu drogowego. Jako konieczną kontynuację uznano podnoszenie kwalifikacji zawodowych i ogólnych pracowników, wykorzystywanie poznanych i nabytych uprawnień do działań wspomagających policjantów w ograniczaniu przestępczości i patologii w mieście, także z wykraczaniem poza podstawowe uprawnienia.

Przewidując dalsze zmiany prawnych regulacji funkcjonowania straży, przy zachowaniu dotychczasowego potencjału sił i środków, uwzględniona została konieczność ustabilizowania rozwiazań organizacyjnych i tworzenia trwałych i przejrzystych procedur działalności. Zachowano zasadę minimalizowania kosztów funkcjonowania jednostki, ograniczania wydatków stałych i rezygnacji z możliwych usprawnień technicznych i sprzętowych.

W 2012 roku Straż Miejska Łomży funkcjonowała w niezmienionej obsadzie kadrowej stałej od 2008 roku. Zadania realizowało trzynastu strażników w tym Komendant i Zastępca Komendanta, pięciu strażników odpowiedzialnych za przydzielone rejony miasta, jeden strażnik prowadzący obsługę fotoradaru i postępowania wyjaśniające w sprawach o wykroczenia oraz pełniący funkcję stałego oskarżyciela w Sądach, pięciu strażników patrolowo–interwencyjnych oraz jeden pracownik cywilny zajmujący się pracą administacyjno–biurową, przyjęciami zgłoszeń i interesantów, prowadzeniem ewidencji i rejestrów.

Z zatrudnionych osób 4 strażników posiada ponad dwudziestoletni staż pracy w straży, 4 osoby ponad piętnastoletni, 3 osoby ponad pięcioletni a 3 osoby do pięciu lat zatrudnienia w tej jednostce. Obecnie wśród osób zatrudnionych 4 legitymuje się wyższym wykształceniem magisterskim, 2 osoby wykształceniem wyższym, jedna osoba kontynuuje studia a pozostali posiadają wykształcenie średnie.

Ze względu na liczne zmiany obowiązujących straże przepisów wykorzystywano sprawdzone metody szkoleń własnych i doskonalenia zawodowego strażników, umożliwiające wdrożenie i praktyczne zastosowanie nowelizacji dotyczących obowiązków i uprawnień strażników oraz sposobów rozpatrywania konkretnych przypadków spraw i problemów.

 

Strażnicy uczestniczyli także w szkoleniach ogólnych; dwie osoby ukończyły Studia Podyplomowe z zakresu Administracji Publicznej, jedna osoba studia licencjackie z zakresu Służb Porządku Publicznego, 2 osoby odbyły szkolenia z prowadzenia postępowań administracyjnych, jak również szkolenia w prowadzeniu negocjacji, mediacji i rozwiązywania konfliktów oraz dostępu do informacji publicznej.

Zorganizowano praktyki studenckie dla 3 osób a jednej udzielono pomocy w prowadzonych do pracy magisterskiej badaniach.

W minionym roku w jednostce nie doszło do żadnych przypadków naruszenia dyscypliny służbowej. Pięć z zatrudnionych osób awansowało na wyższe stanowiska służbowe. Nie odnotowano żadnego wypadku nadzwyczajnego z udziałem strażników. Wewnętrzny nadzór opierał się o ustalone i wdrożone wcześniej kryteria ocen i opinii indywidualnych, stosowano kontrole instruktażowe i uczestniczące oraz stały system rozliczania realizacji stawianych zadań.

Strażnicy w całym 2012 roku przebywali łącznie 101 dni na zwolnieniach lekarskich. Wpłynęła jedna skarga na działanie strażników. Z chwilą wszczęcia postępowania wyjaśniającego osoba skarżąca wycofała wszystkie złożone wcześniej zarzuty, uznając je za bezpodstawne i niezgodne ze stanem faktycznym.

Wyrokiem sądowym zakończyło się zgłoszone wcześniej przez Komendanta Straży zawiadomienie o podawanych anonimowo faktach rzekomych, niezgodnych z prawem działań strażników. Osoba ustalona w wyniku postępowania dopuściła się pomówień i fałszywych oskarżeń nie mających żadnego potwierdzenia a jej działanie wynikało ze złośliwości i chęci anonimowego zdyskredytowania osób pracujących w łomżyńskiej straży.

W maju 2012 roku działalność Straży Miejskiej poddana została kontroli przez powołany decyzją Wojewody Podlaskiego Zespół Kontrolny. Analizie podlegało funkcjonowanie straży w latach wcześniejszych i bieżąca praca z okresu bezpośrednio poprzedzającego kontrolę. Wynikiem kontroli była pozytywna ocena bez istotnych zastrzeżeń, uwag i wniosków. Przeprowadzona została też kontrola wewnętrzna w ramach funkcjonowania Urzędu przez Zespół z Biura Audytu i Kontroli obejmująca swoim zakresem sprawdzenie realizacji procedur związanych z „kontrolą zarządczą” i zaleceń pokontrolnych. Nie stwierdzono żadnych uchybień i zaniedbań w tym zakresie.

Działania wszystkich funkcjonujących na terenie województwa podlaskiego straży były przedmiotem omówienia i oceny na naradzie zorganizowanej w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim w Białymstoku. Nie sformułowano żadnych zastrzeżeń odnoszących się do funkcjonowania łomżyńskiego oddziału Straży Miejskiej.

Kolejny raz porównanie stanu zatrudnienia strażników w odniesieniu do liczby mieszkańców wykazało, że łomżyński oddział posiada najmniejsze zatrudnienie w porównaniu do dawnych miast wojewódzkich i innych o podobnej liczbie mieszkańców. Zatrudnienie jest też mniejsze od średniego wojewódzkiego przelicznika liczby mieszkańców na jednego strażnika. Różnice wynoszą od około tysiąca do nawet ponad dwóch i pół tysiąca mieszkańców w proporcji do jednego pracującego strażnika.

 

 

Wyposażenie strażników w 2012 roku nie uległo żadnym zmianom w porówaniu do roku wcześniejszego. Straż dysponuje dwoma samochodami służbowymi z wyposażeniem i oznakowaniem zgodnym z wymogami przewidzianymi dla radiowozów Straży Miejskich, zakupionymi w 2008 i 2009 roku. Pojazdy nie posiadają jedynie przedziałów do przewozu osób nietrzeźwych i niebezpiecznych.

Odnotowano dwie kolizje z udziałem pojazdów Straży Miejskiej. W obu przypadkach powstałe uszkodzenia naprawiono z polis ubezpieczeniowych sprawców tych zdarzeń. Kierujący strażnicy nie naruszyli żadnych przepisów.

Samochodami przejechano w ciągu całego roku łącznie 32 420 km/36 283 km w 2011r./ a koszt zakupu paliwa wyniósł 15.641 zł/15.276 zł w 2011r./. Ograniczano przejazdy do niezbędnego minimum, redukując tym samym koszty eksploatacji pojazdów mimo wzrostu cen paliw.

Strażnicy korzystali z dostatecznego wyposażenia osobistego, umundurowania, środków przymusu bezpośredniego /bez broni palnej i paralizatorów/ i łączności określonych stosowanymi przepisami. Wykorzystywano będący w dyspozycji Straży Miejskiej od 2004 roku fotoradar ustawiając punkty pomiaru prędkości w oznaczonych i wytypowanych jako właściwe do kontroli doraźnych miejscach. Ustalenia punktów i czasu pomiaru zawsze podlegało i było zgodne z zatwierdzonymi wcześniej przez Komendanta Miejskiego Policji w Łomży grafikami ustawień. Fotoradar rejestrował wykroczenia przez 86 godzin i 50 minut w 39 dni 2012 roku i był wykorzystywany adekwatnie do możliwości organizacyjnych straży.

Na początku roku wyniki działalności Straży Miejskiej poddane zostały analizie i ocenie przez Komisję Bezpieczeństwa i Porządku, a także przez całą Radę Miasta Łomży. Jednogłośnie przyjęto „Sprawozdanie … ” za 2011 rok wraz z oceną stanu porządku i spokoju publicznego w mieście oraz z wnioskami i sformułowanymi kierunkami pracy jednostki na 2012 rok. Przedstawione i omówione wówczas oczekiwania, uwagi i wnioski Radnych odnoszące się do działalności Straży Miejskiej, aktywności strażników w określonych obszarach diagnozowanych zagrożeń zostały uwzględnione przy planowaniu zadań w obrębie roku.

Podczas odbywających się Sesji Rady Miasta, radni złożyli w ciągu roku 18 interpelacji, zapytań i wniosków dotyczących zakresu działalności Straży Miejskiej. Dotyczyły one w głównej mierze pojedynczych spraw, między innymi reakcji na pojawiające się reklamy i ogłoszenia, estetyki niektórych posesji, działek i budynków, parkowania pojazdów w miejscach objętych zakazami i utrudniających ruch innym, zabezpieczń przy prowadzonych remontach i budowach, uprzątaniu ulic, chodników, jak też bezpańskich psów i zasad wykorzystywania fotoradaru i funkcjonowania straży w tym zakresie. Każda ze zgłaszanych spraw była przedmiotem wyjaśnienia z odpowiedzią udzielaną z zachowaniem terminów i procedur. Udzielono też szerokiej informacji z zakresu funkcjonowania łomżyńskiej Straży Miejskiej dwóm Posłom na ich pisemne interwencje kierowane do Prezydenta Miasta. W dniu 26 stycznia 2012 roku odbyło się też posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Miasta Łomża /Zarządzenie nr 169/2011 Prezydenta Miasta Łomża z dnia 16 sierpnia 2011 roku/, poświęcone w całości ocenie stanu bezpieczeństwa i porządku w mieście oraz realizacji rządowego programu „Razem Bezpieczniej”.

Strażnicy kontynuowali współpracę z przedstawicielami Spółdzielni Mieszkaniowych, administracjami osiedli, wspólnotami mieszkańców i administracją zasobów komunalnych miasta w zakresie eliminowania, poprawiania i zmian w sferach będących uciążliwościami dla mieszkańców konkretnych rejonów i miejsc naszego miasta. Utrzymywane są bieżące, stałe kontakty strażników z administratorami terenów publicznych. Częste zmiany przepisów prawa wymuszają szybką reakcję w oznakowaniu ulic, dojazdów, parkingów, terenów użyteczności publicznej i ogólnodostępnych wobec formułowanych przez mieszkańców oczekiwań. Wiele problemów sygnalizowanych jest też przez przedstawicieli wspólnot i rad osiedlowych jako pojawiających się często tylko w określonym czasie przejawów zachowań patologicznych lub będących uciążliwymi w ich ocenie.

Straż Miejska jako samorządowa formacja powołana do nadzoru nad przestrzeganiem zasad i przepisów regulujących porządek i spokój publiczny w szerokim, sprawdzonym zakresie korzysta z wszelkich wniosków i uwag przedstawicieli społeczności lokalnych i samych mieszkańców miasta.

Realizacja ustawowych zadań, określonych zamierzeń i czynności z całości pracy Straży Miejskiej Łomży w 2012 roku w porównywalnym odniesieniu do roku wcześniejszego usystematyzowana została w poniższych zestawieniach.

 

UJAWNIONE WYKROCZENIA I POSTĘPOWANIA

 

 

2012

2011

Ilość ujawnionych wykroczeń

4011

3700

Udzielone pouczenia

2043

2287

Ilość nałożonych mandatów karnych

1844

1323

Łączna kwota nałożonych mandatów karnych

230.180 zł

139.960 zł

Ilość wniosków skierowanych do Sądu Rejonowego

122

90

Sporządzono odstąpień od kierowania wniosku o ukaranie

14

51

Ilość wniosków przekazanych do prowadzenia Policji

2

5

Zawiadomienia do Prokuratury

2

3

Czynności procesowe zlecone przez inne Straże

83

29

 

KLASYFIKACJA UJAWNIONYCH WYKROCZEŃ

 

– Wykroczenia przeciwko porządkowi i spokojowi publicznemu – 11 /56 – 2011 r./

– Wykroczenia przeciwko instytucjom – 1 /4 – 2011 r./

– Wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu osób i mienia – 73 /86 – 2011 r./

– Wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji – 2944

/2471 – 2011 r./

– Wykroczenia przeciwko zdrowiu – 30 /142 – 2011 r./

– Wykroczenia przeciwko urządzeniom użyteczności publicznej – 354 /505 – 2011 r./

– Z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – 225

/282 – 2011 r./

– Z ustawy o ochronie zdrowia przez następstwami używania tytoniu – 311

 

NAJCZĘŚCIEJ NOTOWANE GRUPY WYKROCZEŃ

 

Rodzaje wykroczeń zawarte w:

2012

2011

mandaty karne /kwota/

pouczenia

mandaty karne /kwota/

pouczenia

Ustawie – Kodeks wykroczeń

wykroczenia przeciwko porządkowi i spokojowi publicznemu

8

/650 zł/

3

6

/450 zł/

50

Ustawie – Kodeks wykroczeń

wykroczenia przeciwko instytucjom państwowym, samorządowym i społecznym

1

3

/400 zł/

Ustawie-Kodeks wykroczeń

wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu osób i mienia

7

/900 zł/

66

19

/2.000 zł/

67

Ustawie-Kodeks wykroczeń

wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji

1541

/205.580zł/

1312

965

/110.560zł/

1429

Ustawie-Kodeks wykroczeń

wykroczenia przeciwko zdrowiu

 

29

5

/600 zł/

137

Ustawie-Kodeks wykroczeń

wykroczenia przeciwko urządzeniom użytku publicznego

111

/6.950 zł/

235

164

/10.650 zł/

339

Ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

 

110

/11.100 zł/

95

123

/12.300 zł/

152

Ustawie o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych

 

48

/3.300 zł/

263

28

/2.100 zł/

53

 

 

Wnioski o ukaranie skierowane do Sądu:

  • wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji

– 90 wniosków /11 w 2011r./ – 1 przekazano Policji

  • wykroczenia przeciwko zdrowiu

– 1 wniosek /brak w 2011r./

  • wykroczenia przeciwko urządzeniom użytku publicznego

– 8 wniosków /2 w 2011r./

  • ustawa o wychowaniu w trzeźwości

– 19 wniosków /7 w 2011r./ – 1 przekazano Policji

  • ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu

– brak wniosków /1 w 2011r./

 

 

 

DZIAŁANIA STAŁE I DORAŹNE STRAŻNIKÓW

 

L.p.

DZIAŁANIA STRAŻNIKÓW

2012

2011

1

Kontrole placówek oświatowo-wychowawczych

2053

1871

2

Sprawdzenia miejsc przebywania osób bezdomnych

1125

1092

3

Kontrole miejsc uznawanych za stwarzające zagrożenie przestępczością i wykroczeniami

4316

4119

4

Kontrole miejsc sprzedaży i podawania alkoholu

310

283

5

Kontrole nieruchomości, posesji i klatek schodowych,

miejsc gromadzenia się młodzieży

2148

2706

6

Kontrole targowisk, parków miejskich, plaży

1377

3344

7

Kontrole sposobu trzymania zwierząt

62

391

8

Kontrole miejsc przebywania bezpańskich psów

116

234

9

Doprowadzenie osób nietrzeźwych do miejsc zamieszkania

i policyjnej izby zatrzymań, usunięcie z miejsc publicznych

136

153

10

Ujawnienie przypadków przestępstw/

przekazanie Policji ujętych sprawców

3/2

3/4

11

Zabezpieczenie miejsc zdarzeń, wypadków budowlanych, awarie wodno-kanalizacyjne

46

25

12

Konwoje wartości pieniężnych i przedmiotów podlegających ochronie na potrzeby Urzędu Miasta, MOPS

i Strefy Płatnego Parkowania

606

502

13

Zabezpieczenie imprez o charakterze masowym, imprez kulturalno – rozrywkowych, uroczystości i imprez sportowych, uroczystości religijnych i innych

25

37

14

Akcje obejmujące działania mające na celu rozwiązywanie problemów w określonym czasie i miejscu

6

11

15

Zgłoszenia braku rejestracji psów

18

17

16

Wydanie opinii związanych z lokalizacją punktów sprzedaży

i podawania napojów alkoholowych

91

108

17

Odłowione bezpańskie psy po ujawnieniu lub sprawdzeniu zgłoszenia

240

241

18

Kontrole placówek handlowych

304

251

19

Zlecenia uporządkowania nieruchomości

209

282

20

Zlecenia usunięcia nielegalnych reklam

19

18

21

Zgłoszenia konieczności wymiany oznakowania

7

18

Istotne dla organizacji pracy i realizacji zadań Straży Miejskiej są  kontakty i współpraca z Policją, organizowanie wspólnych przedsięwzieć, wspołdziałanie w ramach łączonych patroli i wymiana informacji. Zakres współpracy z Komendą Miejską Policji w Łomży reguluje „Porozumienie …” obowiązujące w ostatnich latach. Minimum raz w miesiącu odbywały się spotkania w ramach Zespołu Zadaniowego ds Koordynacji Służby Patrolowej KMP. Zasadą współpracy jest współdziałanie i uzupełnianie, eliminujące dublowanie, powielanie działań przy zachowaniu właściwych uprawnień i kompetencji obu służb.
    Zrealizowano 86 służb łączonych strażników z dzielnicowymi, będących  normą w działaniach prewencyjnych i realizowanych programach. Odbywała się bieżąca współpraca z dyżurnymi Komendy Miejskiej i osobami nadzorującymi monitoring miasta, także w ramach bezpośredniego kontaktu z patrolami straży operującymi w godzinach popołudniowych i w dni wolne od pracy.     Strażnicy wspierali działania policyjne przy zabezpieczeniach imprez masowych, uroczystości i w ramach akcji policyjnych ogólnokrajowych i miejscowych, takich jak:

  • cykliczne akcje zmierzające do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym „Prędkość”, „Trzeźwy Poranek”, „Znicz”, „Bezpieczna droga do szkoły”
  • organizujące bezpieczny wypoczynek dzieci i młodzieży „Bezpieczne Wakacje”, „Płytka wyobraźnia to kalectwo”, „Plaża”
  • zapobiegające skutkom bezdomności, kierowania bezdomnych do noclegowni i ogrzewalni, eliminowania nietrzeźwych z miejsc publicznych i kierowania do zaopatrzenia medycznego, udzielania innej pomocy „Nie bądź obojętny”, „Żebractwo”

    Strażnicy brali również udział w ćwiczeniach doskonalających sposoby współdziałania i właściwych reakcji na wypadek katastrof „GASPOL 2012”. Działania odbyły się w ramach Miejskiego Zespołu Reagowania Kryzysowego z udziałem Straży Pożarnej, Policji, służb medycznych, instytucji i zakładów przewidzianych do realizacji zadań w tym zakresie.
    Z inicjatywy Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego podjęto działania zmierzające do ograniczenia zjawiska palenia tytoniu w miejscach publicznych pod nazwą „Odświeżamy nasze Miasta”. Zaangażowanie Straży Miejskiej w prowadzoną akcję usprawniło wcześniej podejmowane działania prowadzone wyrywkowo w porozumieniu lub z inicjatywy kierownictwa i nauczycieli szkół i placówek opiekuńczo-wychowawczych, nie tylko w zakresie ograniczenia palenia papierosów przez dzieci i młodzież, ale także innych występujących zagrożeń, zachowań o charakterze patologicznym nietetnich i młodocianych. Prowadzone działania skutecznie eliminują zachowania chuligańskie, wzajemną agresję i lekceważenie innych norm ustalonych dla nieletnich.
    W ograniczonym zakresie ale w możliwym do właściwego przeprowadzenia uczestniczono w spotkaniach z uczniami i młodzieżą szkolną, realizując zajęcia edukacyjne promujące wzorce właściwych zachowań i określające prawne następstwa przejawów demoralizacji nieletnich. W znacznie szerszym zakresie, od wskazań prewencyjnych po kontrole i eliminowanie sprawców wykroczeń drogowych przy szkołach, strażnicy angażowali się do działań na rzecz bezpiecznego poruszania się dzieci i młodzieży oraz w dotarciu i powrocie ze szkoły, w szczególności w początkach roku szkolnego.
    Podobnie jak w latach wcześniejszych, prowadzone były działania i czynności kontrolno-sprawdzające ukierunkowane na utrwalenie właściwych zachowań porządkowych i eliminowanie przejawów lekceważenia obowiązujących norm prawnych. Przeprowadzono działania własne, ukierunkowane na:

  • eliminowanie braku właściwej opieki właścicieli nad posiadanymi psami, potwierdzenia zasadności wyrejestrowania psa, sprawdzeń i zgłoszeń psów bezpańskich
  • przywracanie porządku przy terenie targowiska miejskiego, jak też eliminowanie przypadków handlu doraźnego w innych rejonach miasta – „Rynek”
  • sprawdzenia realizacji obowiązku właściwego gospodarowania odpadami przez osoby fizyczne i podmioty gospodarcze „Pojemnik”, „Firma”
  • przegląd i kontrolę stanu czystości posesji i miejsc użyteczności publicznej, monitorowanie efektów wydanych zaleceń „Porządek – Wiosna”

    Włączając się w organizację imprez masowych, obchodów świąt i uroczystości, kierowano patrole do ich zabezpieczenia siłami własnymi lub we współpracy z innymi podmiotami. Zrealizowano łącznie 25 zabezpieczeń w tym:

  • 4 – uroczystości religijne (13 strażników)
  • 9 – uroczytości okolicznościowo – rocznicowe (18 strażników)
  • 12 – imprez sportowych i kulturalno – rekreacyjnych (40 strażników)

wykonano też 606 konwoi /254 w 2011r./ przejeżdżając 2798 km /1546 km w 2011r./ samochodami służbowymi.
    Korzystając z posiadanego fotoradaru planowo zorganizowano 39 punktów pomiaru prędkości /33 w 2011r., 78 w 2010r./ na ulicach Piłsudkiego, Sikorskiego, Szasa Zambrowska i Poznańskiej, łącznie przez 86 h 50 min /39h w 2011r., 125h 20 min w 2010r./ rejestrując 1212 wykroczeń /398 w 2011r., 1305 w 2010r./ i stosujac 968 postępowań mandatowych /270 w 2011r., 986 w 2010r./ na kwotę 139.560 zł /38.120 zł w 2011r., 148.180 zł w 2010 r./
    Średnia przekroczonej ponad dopuszczalną przepisami prędkości wyniosła około 27 km/h, najniższą zanotowaną prędkością ponad dopuszczalną było przekroczenie o 21 km/h a najwyższą przekroczenie o 71 km/h.
    Z terenu miasta odłowionych zostało i umieszczonych w schronisku dla zwierząt 240 bezpańskich psów, z których tylko w jednym przypadku zgłosił się właściciel odłowionego psa.
    W godzinach pracy Straży Miejskiej przyjęto 969 telefonicznych zgłoszeń mieszkańców /963 w 2011r., 767 w 2010r., 448 w 2009r./ jako typowych, jednorazowych interwencji, z których:

  • 367 dotyczyło niewłaściwego parkowania pojazdów i utrudnień w komunikacji, niewłaściwego oznakowania 
  • 172 dotyczyło zagrożeń ze strony wałęsających się psów, niewłaściwej opieki nad nimi, zaginięć zwierząt
  • 88 dotyczyło zanieczyszczania i niszczenia miejsc użyteczności publicznej
  • 65 dotyczyło zakłócania spokoju i porządku publicznego
  • 46 dotyczyło osób nietrzeźwych i niewłaściwego zachowania po alkoholu
  • 231 odnosiło się do innych naruszeń prawa określonych przez zgłaszającego

Przyjmowane były również zgłoszenia od dyżurnych Komendy Miejskiej Policji w tym z monitoringu miejskiego oraz od pracowników współpracujących Wydziałów Urzędu Miasta, administracji spółdzielni mieszkaniowych i wspólnot oraz zakładów komunalnych.
    W minionym roku znacząco wzrosła liczba wszczynanych postępowań w sprawach o wykroczenia. Przeprowadzono łącznie 136 postępowań z czego do Sądu z wnioskiem o ukaranie skierowano 122 postępowania /90 w 2011r./ o 157 czynów zabronionych a w 14 przypadkach postępowania zakończono odstąpieniem od kierowania wniosku o ukaranie /51 w 2011r./. Przeprowadzono też 83 /29 w 2011r./ czynności zlecone w ramach pomocy prawnej przez inne straże z terenu kraju.
    Głównym założeniem w planowaniu pracy na 2012 rok było zwiększenie obecności strażników w rejonach miasta, gdzie w ustalanym czasie dochodzi do najczęstrzych naruszeń prawa w sferach uciążliwych dla mieszkańców i w zachowaniach powszechnie nie akceptowanych. Zwiększono liczbę patroli pieszych wystawiając 317 takich patroli i ograniczając jednocześnie do niezbędnego minimum patrole z wykorzystaniem radiowozów. W czerwcu i lipcu w wyniku ustaleń na konferencji zorganizowanej przez Komendę Wojewódzką Policji w Białymstoku poświęconą działaniom zabezpieczającym EURO 2012, realizowane były zadania zapobiegające przypadkom łamania porządku i spokoju w miejscach publicznych, szczególnie w okolicach lokali gastronomicznych i podczas organizowania stref kibica.
    Zwiększone zaangażowanie wymuszone zostało również w rejonie targowiska miejskiego powodowane planowanymi i przeprowadzanymi w końcu roku zmianami poprzedzającymi inwestycje w tym rejonie.
    Kolejny rok szczególnej uwagi wymagał nadzór właściwego oznakowania i porządku w rejonach prowadzonych prac inwestycyjnych w mieście, budów i remontów ulic. Mieszkańcy wymagają przestrzegania zasad ograniczających uciążliwości z tym związane.
    Zauważalne stało się zwracanie uwagi na niewłaściwe postępowanie z odpadami, próby ich spalania na otwartym terenie czy w różnego rodzaju paleniskach. Kontrole i monitorowanie zjawiska, jak też systematyczne wykorzystywanie informacji przez strażników ogranicza niepożądane tego typu zachowania.
    Znaczące zaangażowanie Straży Miejskiej wymuszają zadania prewencyjnego oddziaływania w miejscach oddanych do użytku publicznego, obiektów rekreacyjno-sportowych i podobnych dla celów wypoczynkowych. Nie do zaakceptowania są wybryki chuligańskie, zachowania po spożyciu alkoholu, nagminność palenia w pobliżu innych osób, akty dewastacji i stwarzanie sytuacji zagrożenia dla innych. Zwiększa się społeczne zapotrzebowanie na aktywność strażników w tych rejonach.
    Usystematyzowane i przedstawione powyżej zestawienia, wykazują zbliżone do roku 2011 wyniki w porównywalnych działaniach i ich efektywności. Powtarzalna obecność strażników w rejonach miasta wykazała funkcję oddziaływania prewencyjnego, pozwalała też na podejmowanie działań zapobiegawczych i przerywających niewłaściwe zachowania. Ograniczała konieczność represji.
    Specyfika czynów związanych z naruszaniem przepisów w ruchu drogowym, sposób ich ujawniania, w tym także tych związanych z przekraczaniem prędkości, zwiększa liczbę postępowań mandatowych i innych oddziaływań wychowawczych w tej grupie wykroczeń. Skala tych wykroczeń nadal pozostaje największa, co nie świadczy o rosnących zagrożeniach a jedynie o potrzebie stałego i systematycznego nadzoru, także w celach prewencyjno-edukacyjnych.
    Ograniczona liczba miejsc do parkowania w mieście spowodowała aktywność niektórych wspólnot mieszkańców do często niezgodnego z przepisami wydzielania indywidualnych parkingów i oczekiwań od strażników egzekwowania błędnych oznakowań. W części przypadków udało się wyeliminować błędy w oznakowaniu, chronić chodniki i azyle przejść dla pieszych, a także istniejącą roślinność.
    Z parkingów ogólnodostępnych w 2012 roku strażnicy skutecznie doprowadzili do usunięcia 17 pojazdow nieużytkowanych, często uszkodzonych a nie dających podstaw do zakwalifikowania jako wraki lub pojazdy porzucone. Skutecznie też doprowadzono do zdecydowanego ograniczenia parkowania samochodów i pojazdów wielkogabarytowych na parkingach miejskich oraz przyczep z banerami reklamowymi.
    Oceniając poziom porządku i spokoju publicznego w oparciu o wyniki pracy Straży Miejskiej Łomży w 2012 roku należy przyjąć, że utrzymuje się on na poziomie zbliżonym do lat 2011 i 2010. Straż Miejska dysponuje takimi samymi siłami i środkami utrzymując stałe rozwiązania organizacyjne, w znacznej większości przyjęte i wdrożone w 2008 roku. Stan etatowy w niewielkim zakresie pozwala na radykalne i znacząco widoczne zmiany. Zdecydowanie rosną oczekiwania mieszkańców miasta na szybką, sprawną i skuteczną działalność strażników w obszarach uciążliwości i łamania prawa w miejscach publicznych, ale także w sytuacjach wszelkiego rodzaju konfliktów i braku reakcji ze strony innych instytucji.
    Z analizy i oceny sytuacji ubiegłego roku możliwe jest przewidywanie i przyjęcie, że na terenie Łomży w 2013 roku będą przeważać tendencje warunkujące działania Straży Miejskiej w kierunkach:

  • prewencyjnego oddziaływania patroli pieszych w rejonach miasta i miejscach zdiagnozowanych do ochrony przed występkami chuligańskimi, aktami wandalizmu i innych przejawów zachowań nie akceptowanych społecznie
  • włączania się do akcji profilaktycznych i programów propagujcych systemowe rozwiązania w sferze porządku i spokoju publicznego i działań poprawiających oraz zwiększających stan i społeczne poczucie bezpieczeństwa
  • elastyczne prowadzenie polityki represyjnej wobec sprawców ujawnianych wykroczeń
  • sprawne wdrożenie zapowiadanych nowelizacji i regulacji prawnych, istotnych dla porządku i spokoju publicznego.