Komendant – Paweł Żebrowski
Z-ca Komendanta
– Marta Dębek
St. Inspektor – Antoni Gardocki
St.
Inspektor – Adam Łoziński
Specjalista
– Rafał Uściłowski
Mł. Specjalista
– Adam Mazewski
St. Strażnik – Łukasz Poreda
Strażnik – Grzegorz Woźniak

St. Inspektor – Paulina Podobalska  – stanowisko ds. administracyjnych
Edyta Rzepnicka – pomoc administracyjna

Pracownicy obsługujący monitoring wizyjny miasta:
Anna Zegarow
Kamil Kozłowski
Zbigniew Gadziński
Jacek Skawski

 

Straż spełnia służebną rolę wobec społeczności lokalnej, wykonując swe zadania

z poszanowaniem godności i praw obywateli.

Straż wykonuje zadania w zakresie ochrony porządku publicznego wynikające z ustaw

i aktów prawa miejscowego.

 

Podstawy prawne utworzenia Straży Miejskiej Łomży

-Uchwała nr 95/XIV Rady Miejskiej w Łomży z dnia 26 czerwca 1991r. w sprawie utworzenia Straży Miejskiej

-Zarządzenie nr 3 Prezydenta Miasta Łomży z dnia 25 lipca 1991r. w sprawie utworzenia Straży Miejskiej Łomży

 

Podstawy prawne działania Straży Miejskiej Łomży

-Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r o strażach gminnych (Dz.U.97.123.779 z późn. zm.)

-Akty wykonawcze do tej ustawy

-Ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz.U.01.142.1591 z późn. zm.)

-Zarządzenie Nr 72/2011 Prezydenta Miasta Łomży z dnia 14 kwietnia 2011r. w sprawie ustalenia Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Łomży

 

Do zadań straży należy w szczególności:

  • ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych,

  • czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego – w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym,

  • współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli, pomocy w usuwaniu awarii technicznych i skutków klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń,

  • zabezpieczenie miejsca przestępstwa, katastrofy lub innego podobnego zdarzenia albo miejsc zagrożonych takim zdarzeniem przez dostępem osób postronnych lub zniszczeniem śladów i dowodów, do momentu przybycia właściwych służb, a także ustalenie, w miarę możliwości, świadków zdarzenia,

  • ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej,

  • współdziałanie z organizatorami i innymi służbami w ochronie porządku podczas zgromadzeń i imprez publicznych,

  • doprowadzanie osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień lub miejsca ich zamieszkania, jeżeli osoby te zachowaniem swoim dają powód do zgorszenia w miejscu publicznym, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażają życiu i zdrowiu innych osób,

  • informowanie społeczności lokalnej o stanie i rodzajach zagrożeń, a także inicjowanie i uczestnictwo w działaniach majacych na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i wspódziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi,

  • konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pienieżnych dla potrzeb gminy.

W związku z realizowanymi zadaniami straży przysługuje prawo do:

-obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń w miejscach publicznych w przypadku, gdy czynności te są niezbędne do wykonywania zadań oraz w celu:

  1. utrwalania dowodów popełnienia przestępstwa lub wykroczenia,

  2. przeciwdziałania przypadkom naruszania spokoju i porządku w miejscach publicznych,

  3. ochrony obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej.

-przetwarzania danych osobowych z wyłączeniem ujawniania pochodzenia, rasy, poglądów politycznych i przekonań religijnych, przynależności wyznaniowej, jak równiez danych o zdrowiu, w tym nałogach

-korzystania z rejestrów, ewidencji i zbiorów na zasadach określonych w przepisach

 

Strażnik wykonując zadania ma prawo do:

  • udzielania pouczeń, zwracania uwagi, ostrzegania lub stosowania innych środków oddziaływania wychowawczego,

  • legitymowania osób w uzasadnionych przypadkach w celu ustalenia ich tożsamości,

  • ujęcia osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, a także dla mienia i niezwłocznego doprowadzenia do najbliższej jednostki Policji,

  • dokonywania kontroli osobistej, przeglądania zawartości podręcznych bagaży osoby:

    a) w przypadku istnienia uzasadnionego podejrzenia popełnienia czynu zabronionego pod groźbą kary,

    b) w zwiazku z wykonywaniem czynności ujęcia osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, a także dla mienia,

    c) w związku z wykonywaniem czynności doprowadzania osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień lub miejsca ich zamieszkania, jeżeli osoby te zachowaniem swoim dają powód do zgorszenia w miejscu publicznym, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażają życiu i zdrowiu innych osób, jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że osoba, wobec której czynności te są podejmowane, posiada przy sobie niebezpieczne przedmioty dla życia lub zdrowia ludzkiego

  • nakładania grzywien w postępowaniu mandatowym za wykroczenia określone w trybie przewidzianym przepisami o postępowaniu w sprawach o wykroczenia,

  • dokonywania czynności wyjaśniajacych, kierowania wniosków o ukaranie do sądu, oskarżenia przed sądem i wnoszenia środków odwoławczych – w trybie i zakresie określonych w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia,

  • usuwania pojazdów i ich unieruchamiania przez blokowanie kół w przypadkach, zakresie i trybie określonych w przepisach o ruchu drogowym,

  • wydawania poleceń,

  • żądania niezbędnej pomocy od instytucji państwowych i samorządowych,

  • zwracania się w nagłych przypadkach o pomoc do jednostek gospodarczych, prowadzących działalność w zakresie użytecznosci publicznej oraz organizacji społecznych jak również do każej osoby o udzielenie doraźnej pomocy na zasadach określonych w ustawach.

W związku z wykonywaniem swoich zadań straż współpracuje z Policją na zasadach:

  • stałej wymiany informacji o zagrożeniach występujących na określonym terenie w zakresie bezpieczeństwa ludzi i mienia, spokoju i porządku publicznego,

  • zorganizowania systemu łączności Policji i Straży, uwzględniajacego lokalne potrzeby i możliwości oraz zapewniającego utrzymanie stałej łączności między jednostkami Policji i Straży

  • koordynowania rozmieszczenia służb policyjnych i straży, z uwzględnieniem zagrożeń występujących na danym terenie,

  • wspólnego prowadzenia działań porządkowych w celu zapewnienia spokoju i porządku publicznego w miejscach zgormadzeń, imprez artystycznych, roztrywkowych i sportowych, a także w innych miejscach publicznych,

  • organizowania wspólnych szkoleń oraz ćwiczeń policjantów i strażników miejskich,

  • wymiany informacji w zakresie obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń w miejscach publicznych i na drogach.

Nadzór nad działalnością Straży Miejskiej sprawuje Prezydent Miasta.

Nadzór nad działalnością straży w zakresie wykonywania uprawnień; użycia broni palnej bojowej oraz środków przymusu bezpośredniego; ewidencji etatów i wyników działań, sprawuje Wojewoda przy pomocy Komendanta Wojewódzkiego (Stołecznego) Policji działającego w jego imieniu, poprzez:

1)okresowe lub doraźne kontrole, obejmujące całokształt lub część spraw poddawanych nadzorowi

2)wydawanie zaleceń pokontrolnych oraz kontrolę prawidłowości i terminowości ich realizacji,

3)podejmowanie innych czynności zmierzających do usunięcia stwierdzonych uchybień i zapobieganiu ich powstawaniu

 

Sposób przyjmowania i załatwiania spraw regulują:

  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. 2000.98.1071 z późn. zm.)

  • ustawa z dnia 24 sierpnia 2001r. Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz.U.2008.133.848 z późn. zm.)