Uznając, że:
celem funkcjonowania miasta jest zaspokajanie potrzeb jego mieszkańców,
społeczeństwo demokratyczne nie może dobrze i skutecznie funkcjonować bez aktywnej działalności obywateli zaspokajających swoje potrzeby zgodnie ze swoją wolą,
obywatelska działalność osób zrzeszonych w organizacjach pozarządowych umacnia w nich odpowiedzialność za swoje otoczenie i wspólnotę lokalną,
działalność organizacji pozarządowych pozwala na efektywniejsze zaspokajanie potrzeb konkretnych grup mieszkańców,
współpraca z organizacjami pozarządowymi pozwala efektywnie realizować zadania pożytku publicznego, Rada Miejska Łomży uchwala

ROCZNY PROGRAM
Współpracy Miasta Łomży  z Organizacjami Pozarządowymi
oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2012 rok.

Rozdział 1
Postanowienia ogólne

§ 1
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
1. ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.);
2. działalności pożytku publicznego – należy przez to rozumieć działalność określoną w art. 3 ust. 1 ustawy;
3. Mieście – należy przez to rozumieć Miasto Łomżę;
4. Prezydencie – należy przez to rozumieć Prezydenta Miasta Łomży;
5. komórce organizacyjnej – należy przez to rozumieć wydział Urzędu Miejskiego w Łomży, a także równorzędną komórkę o innej nazwie działającą na prawach wydziału w jego strukturze organizacyjnej;
6. organizacji pozarządowej – należy przez to rozumieć organizację w rozumieniu art. 3 ust. 2 i 3 ustawy;
7. Rocznym Programie – należy przez to rozumieć uchwałę Rady Miejskiej Łomży w sprawie Rocznego Programu Współpracy Miasta Łomży z Organizacjami Pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2012 rok;
8. konkursie ofert – należy przez to rozumieć otwarty konkurs ofert na realizację zadań publicznych, o którym mowa w art. 11 ustawy;
9. trybie pozakonkursowym – należy przez to rozumieć tryb zlecania realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym poza konkursem ofert, określony w art. 19a ustawy;
10. stronie internetowej Miasta – należy przez to rozumieć adres internetowy: www.lomza.pl .

Rozdział 2
Cele i zasady współpracy

§ 2
Celem głównym Rocznego Programu jest dalsze kształtowanie partnerstwa Miasta Łomży z organizacjami pozarządowymi, służącego zaspokajaniu potrzeb mieszkańców oraz wzmacnianiu aktywności społeczności lokalnej.

§ 3
Cel, o którym mowa w § 2, realizowany będzie poprzez:
1. podejmowanie i inicjowanie różnorodnych form współdziałania Miasta Łomży z organizacjami pozarządowymi w realizacji zadań publicznych;
2. promowanie idei społeczeństwa obywatelskiego;
3. zwiększanie otwartości Miasta na nowe inicjatywy i wykorzystywanie dostępnych procedur służących ich skutecznej i jak najlepszej realizacji;
4. analizowanie i ocenianie rezultatów współpracy oraz realizowanie działań usprawniających.

§ 4
Przedmiotem współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi jest wspólne definiowanie i zaspokajanie potrzeb mieszkańców, odbywające się na zasadach:
1. pomocniczości – rozumianej jako wola poszerzania przez Miasto i przejmowania przez organizacje pozarządowe zakresu zadań publicznych do efektywnej realizacji;
2. suwerenności i partnerstwa stron – rozumianych jako gwarancja zachowania niezależności Miasta i organizacji pozarządowych i ich równości w granicach prawa;
3. efektywności – rozumianej jako dążenie do osiągania jak najlepszych efektów w zakresie wzajemnej współpracy oraz minimalizacji kosztów z tym związanych;
4. jawności i uczciwej konkurencji – rozumianej jako zapewnienie przejrzystości podejmowanych działań oraz jednolitych dla wszystkich podmiotów i obiektywnych kryteriów, nie budzących wątpliwości co do równego dostępu do realizacji zadań publicznych.
Rozdział 3
Formy współpracy

§ 5
Współpraca Miasta z organizacjami pozarządowymi odbywa się w formach finansowych lub pozafinansowych.

§ 6
Do finansowych form współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi zalicza się w szczególności:
1. Zlecanie organizacjom pozarządowym realizacji zadań publicznych w trybie otwartego konkursu ofert na zasadach określonych w ustawie, w formie:
a. powierzania wykonywania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji;
b. wspierania wykonywania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji;
2. Zlecanie organizacjom pozarządowym realizacji zadań publicznych w trybie art. 19a ustawy.

§ 7
Do pozafinansowych form współpracy zalicza się w szczególności:
1. wzajemne informowanie się Miasta oraz organizacji pozarządowych o planowanych kierunkach działań, w tym informowanie organizacji pozarządowych o zadaniach publicznych, które będą realizowane w roku obowiązywania Rocznego Programu;
2. konsultowanie z organizacjami pozarządowymi projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji;
3. udział przedstawicieli organizacji pozarządowych w pracach komisji konkursowych dla opiniowania ofert złożonych w otwartych konkursach ofert;
4. odbycie przynajmniej jednego w roku spotkania przedstawicieli Miasta z przedstawicielami sektora pozarządowego i innymi zainteresowanymi, mające na celu wymianę poglądów dotyczących najważniejszych aspektów funkcjonowania organizacji pozarządowych oraz rozwój obszarów współpracy;
5. promowanie działalności organizacji pozarządowych;
6. obejmowanie patronatem przez władze Miasta projektów i inicjatyw realizowanych przez organizacje pozarządowe;
7. prowadzenie działalności edukacyjnej i doradczej związanej z funkcjonowaniem organizacji pozarządowych;
8. udzielanie przez Miasto rekomendacji wnioskującym o to organizacjom pozarządowym, jeżeli konieczność ich uzyskania wiąże się z działalnością prowadzoną przez te organizacje;
9. wspólne realizowanie inicjatyw lokalnych na zasadach określonych w ustawie.

Rozdział 4
Priorytetowe zadania publiczne
oraz wysokość środków na realizację Rocznego Programu

§ 8
1. Określa się zadania priorytetowe oraz planowaną wysokość środków na ich realizację w zakresie współpracy Miasta Łomży z organizacjami pozarządowymi na 2012 rok:
a) W zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów patologii społecznej – 380.000 zł z przeznaczeniem na:
realizację Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej,
poradnictwo obywatelskie dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
b) W zakresie ochrony zdrowia – 98.830 zł z przeznaczeniem na:
opiekę hospicyjno – paliatywną nad chorymi w terminalnym stadium choroby nowotworowej,
programy samopomocowe osób chorych, niepełnosprawnych i ich rodzin,
programy służące profilaktyce, promocji zdrowia i wczesnej wykrywalności chorób.
c) W zakresie opieki społecznej – 100.623 zł z przeznaczeniem na:
dożywianie ludzi ubogich,
prowadzenie środowiskowych ognisk wychowawczych,
poradnictwo obywatelskie dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
d) W zakresie sportu – 626.810 zł:
realizację systemu współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży szkolnej,
realizację programów szkolenia sportowego dzieci i młodzieży,
wspieranie rozwoju młodzieży szczególnie uzdolnionej, osiągającej najwyższe wyniki sportowe,
organizację na terenie miasta i regionu otwartych zawodów sportowych i sportowo-rekreacyjnych dzieci i młodzieży o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym,
udział zespołów sportowych w zawodach o zasięgu regionalnym i ogólnopolskim, oraz organizacja tych zawodów na terenie miasta.
e)  zakresie turystyki – 73.650 zł z przeznaczeniem na:
zapewnienie bezpiecznego wypoczynku nad Narwią (organizacja kąpieliska
miejskiego),
organizacja młodzieżowych rajdów turystycznych po Ziemi Łomżyńskiej.
f) W zakresie kultury – 63.780 zł z przeznaczeniem na:
długofalowe programy edukacji kulturalnej dzieci i młodzieży,
organizacja otwartych imprez kulturalnych,
działalność wydawniczą promującą Łomżę i Ziemię Łomżyńską,
działalność popularno-naukową,
wspieranie lokalnego środowiska artystycznego.
g) W zakresie ochrony zabytków i opieki nad zabytkami – 122.599 zł z przeznaczeniem na:
działania na rzecz ratowania i konserwacji obiektów zabytkowych na terenie Miasta.
2. Ostateczne określenie wysokości środków przeznaczonych na realizację Rocznego Programu zawiera uchwała budżetowa Rady Miasta Łomży na 2012 rok.
3. Zlecanie organizacjom pozarządowym realizacji zadań publicznych w roku 2012 może nastąpić na podstawie projektu uchwały, o której mowa w ust. 2, przekazanego Radzie Miasta Łomży na zasadach określonych w przepisach ustawy o finansach publicznych.

Rozdział 5
Okres i sposób realizacji Rocznego Programu

§ 9
Roczny Program obowiązuje w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2012 roku.

§ 10
1. Roczny Program realizowany jest w drodze współpracy Miasta oraz organizacji pozarządowych.
2. Podmiotami realizującymi postanowienia Rocznego Programu w zakresie współpracy, o której mowa w ust. 1, są w szczególności:
a) Rada Miejska Łomży;
b) Prezydent Miasta Łomża;
c) organizacje pozarządowe posiadające siedzibę w Łomży i działające na rzecz Miasta Łomży.

Rozdział 6
Sposób oceny realizacji Rocznego Programu

§ 11
1. Miernikami oceny realizacji Rocznego Programu są w szczególności:
a) wysokość środków finansowych przekazanych z budżetu Miasta organizacjom pozarządowym na realizację zadań publicznych;
b) udział środków własnych organizacji pozarządowych w realizacji zadań publicznych zleconych w drodze konkursów ofert;
c) liczba zadań publicznych realizowanych przez organizacje pozarządowe, z wyszczególnieniem zadań zleconych w drodze konkursów ofert i trybu pozakonkursowego;
d) liczba ofert złożonych przez organizacje pozarządowe na realizację zadań publicznych, z wyszczególnieniem ofert złożonych w drodze konkursów ofert i w trybie pozakonkursowym;
e) liczba umów zawartych z organizacjami pozarządowymi na realizację zadań publicznych;
f) liczba wspólne realizowanych inicjatyw lokalnych na zasadach określonych w ustawie;
g) liczba organizacji pozarządowych, którym zlecono realizację zadań publicznych;
h) liczba form współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi o charakterze pozafinansowym, ze szczególnym uwzględnieniem działań i kampanii promujących sektor pozarządowy oraz zespołów doradczych i inicjatywnych, których członkami są przedstawiciele organizacji pozarządowych.
2. Prezydent przedłoży Radzie Miejskiej Łomży do 30 kwietnia 2013 roku sprawozdanie z realizacji Rocznego Programu, uwzględniając mierniki wskazane w ust. 1.

Rozdział 7
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert

§ 12
1. Komisje konkursowe powoływane są w celu opiniowania ofert złożonych przez organizacje pozarządowe w ramach ogłoszonych przez Miasto otwartych konkursów ofert.
2. Komisje konkursowe powołuje Prezydent Miasta.

§ 13
1. W skład komisji konkursowej wchodzi minimum trzech przedstawicieli Prezydenta oraz dwóch przedstawicieli organizacji pozarządowych.
2. Przedstawicieli organizacji pozarządowych wybiera Prezydent spośród zgłoszonych kandydatur.
3. Kandydatem na członka komisji konkursowej może zostać każdy przedstawiciel organizacji pozarządowej mającej siedzibę na terenie Łomży lub działającej na rzecz jego mieszkańców, pod warunkiem, że organizacja którą reprezentuje, nie będzie brała udziału w konkursie.
4. W sytuacji gdy nie zgłosi się do komisji konkursowej odpowiednia liczba kandydatów reprezentujących organizacje pozarządowe, Prezydent może z własnej inicjatywy powołać przedstawicieli organizacji pozarządowych spośród nie biorących udziału w konkursie.
5. W pracach komisji mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy. Osoby te zaprasza Prezydent bądź komisja konkursowa.

§ 14
1. Komunikat zapraszający do zgłaszania kandydatur na członka komisji konkursowej ogłasza Prezydent wraz z ogłoszeniem konkursu.
2. Komunikat zamieszczany jest zgodnie z ustawą w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego oraz stronie internetowej.

§ 15
1. Każdy członek komisji konkursowej przed rozpoczęciem działalności komisji zobowiązany jest do złożenia pisemnego oświadczenia o nieuczestniczeniu w ogłoszonym konkursie organizacji, z którą w jakikolwiek sposób jest związany.
2. Za pracę każdej komisji konkursowej odpowiedzialny jest Przewodniczący, którym jest przedstawiciel Urzędu Miejskiego wskazany przez Prezydenta. W przypadku nieobecności Przewodniczącego prawomocnym zastępcą zostaje inny przedstawiciel Prezydenta wskazany wcześniej przez Przewodniczącego.
3. Na podstawie opinii członków komisji, sporządzane jest stanowisko komisji konkursowej.
4. Obsługę administracyjną komisji konkursowych prowadzą pracownicy poszczególnych komórek organizacyjnych Urzędu Miejskiego. Każde posiedzenie komisji konkursowej jest protokołowane, ze szczególnym uwzględnieniem zapisów dotyczących ustaleń podjętych przez komisję. Wszystkie protokoły z posiedzeń komisji konkursowych sporządzane są przez pracowników właściwych komórek organizacyjnych Urzędu Miejskiego.
5. Wszyscy członkowie komisji konkursowej mają prawo do wglądu w dokumentację stanowiącą podstawę do pracy komisji – zarówno podczas trwania posiedzeń, w okresie między posiedzeniami, jak i po zakończeniu procedury konkursowej.
6. Protokoły posiedzeń, oświadczenia oraz inne dokumenty powstające w czasie prac komisji konkursowych przechowywane są w zbiorze akt właściwych merytorycznie komórek organizacyjnych. Powyższe dokumenty mają charakter jawny.

§ 16
1. Ostatecznego wyboru najkorzystniejszych ofert wraz z decyzją o wysokości kwoty przyznanej dotacji dokonuje Prezydent.
2. Jeżeli organizacje otrzymały dotację w wysokości niższej niż wnioskowana, konieczne jest dokonanie uzgodnień, których celem jest doprecyzowanie warunków i zakresu realizacji zadania.
3. Informacje o złożonych ofertach oraz o ofertach niespełniających wymogów formalnych, jak również o odmowie lub udzieleniu dotacji na realizację zadań, będą podane do publicznej wiadomości w formie wykazu umieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta Łomży oraz na stronie internetowej.

Rozdział 8
Sposób tworzenia Rocznego Programu oraz przebieg konsultacji

§ 17
1. Założenia do Rocznego Programu opracowane zostały w Urzędzie Miejskim z wykorzystaniem dotychczasowych doświadczeń współpracy z organizacjami pozarządowymi, w szczególności Rocznego Programu Współpracy Miasta Łomży  z Organizacjami Pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2011 rok.
2. Projekt Rocznego Programu był przedmiotem konsultacji przeprowadzonych z komórkami organizacyjnymi Urzędu Miejskiego oraz poprzez publikację na stronie internetowej i odbycie spotkania z przedstawicielami organizacji pozarządowych.
3. Sprawozdanie, o którym mowa w § 11, oraz uwagi zgłoszone względem realizacji Rocznego Programu będą stanowiły wskazówki dla tworzenia kolejnych programów współpracy Miasta Łomży z organizacjami pozarządowymi.

Przewodniczący
                                                                                                    Rady Miejskiej Łomży

                                                                                               Maciej Andrzej Borysewicz