REGULAMIN NAGRODY OBYWATELSKIEJ

PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

 

CZEŚĆ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

1. Nagroda Obywatelska Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej jest wyróżnieniem
wybitnych, nowatorskich i efektywnych działań obywatelskich na rzecz dobra
wspólnego, które mogą stanowić wzory do naśladowania.
2. Celem Nagrody jest:
. rozbudzanie świadomości obywatelskiej mieszkańców oraz budowanie kapitału
społecznego;
. kształtowanie świadomości, że rozwój Polski, a więc także gmin, powiatów
i województw jest wynikiem pracy obywateli, którzy również ponoszą za niego
odpowiedzialność niezależnie od poglądów politycznych;
. otwieranie struktur państwa dla obywateli i zachęcanie do kształtowania nowych
form uczestnictwa obywatelskiego w zarządzaniu sprawami publicznymi;
. budowanie przekonania, że podstawą rozwoju jest jak najszersza współpraca
jednostek samorządu terytorialnego, tak ze społecznościami lokalnymi, jak też
między sobą;
3. Do Nagrody kandydują wyłącznie inicjatywy zamieszczone na Witrynie Obywatelskiej
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 2

Regulamin Nagrody Obywatelskiej Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (zwany dalej
„Regulaminem”) określa:

1. Zasady i tryb przyznawania Nagrody Obywatelskiej;
2. Zasady i tryb powoływania oraz funkcjonowania Kapituły Nagrody.

§ 3

Użyte w Niniejszym Regulaminie pojęcia oznaczają:

1. Kapituła – Kapituła Nagrody Obywatelskiej, o której mowa w § 10;
2. Sekretariat – Sekretariat Witryny Obywatelskiej, o którym mowa w § 10 ust. 5;
3. Przewodniczący – Przewodniczący Kapituły o którym mowa w § 10;
4. Witryna – Witryna Obywatelska, o której mowa § 1 ust. 3;
5. Nagroda – Nagroda Obywatelska, o której mowa w § 1;
6. Organizator – Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

CZĘŚĆ II

NAGRODA OBYWATELSKA

§ 4

1. Nagroda przyznawana jest w trzech kategoriach:
a. Wspólnota Obywatelska,
b. Partnerstwo Samorządów,
c. Obywatelska Inicjatywa Lokalna.
2. Szef Kancelarii Prezydenta RP może zadecydować o rozszerzeniu Nagrody o kolejne
kategorie.
3. Nagrodę Obywatelską w każdej kategorii – jednemu z trzech nominowanych
kandydatów przedstawionych przez Kapitułę – przyznaje Prezydent Rzeczypospolitej
Polskiej. Prezydent RP może przyznać Nagrodę więcej niż jednemu podmiotowi
w każdej kategorii lub zrezygnować z jej przyznania.
4. W uzasadnionych przypadkach Kapituła może zmniejszyć lub zwiększyć liczbę
nominowanych kandydatów.

§ 5

1. Corocznie, 1 lutego, Kapituła ogłasza kolejną edycję konkursu o Nagrodę.
2. W edycji 2014 biorą udział działania obywatelskie nadesłane do Sekretariatu Witryny –
i spełniające kryteria Regulaminu – pomiędzy 1 marca 2013 roku, a 31 stycznia 2014
roku.
3. W kolejnych edycjach konkursu biorą udział działania obywatelskie nadesłane do
Sekretariatu Witryny – i spełniające kryteria Regulaminu – między 1 lutym roku
poprzedzającego, a 31 stycznia roku, w którym Przewodniczący w imieniu Kapituły
ogłasza kolejną edycję.
4. W konkursie mogą wziąć udział również działania zawieszone na Witrynie w okresach
wcześniejszych niż wskazane w ust. 2 i 3, jeśli w ostatnim roku zostały rozwinięte i ten
fakt został odnotowany na Witrynie.
5. Działania obywatelskie, o których mowa w ust. 2 i 3, powinny być przeprowadzone
w czasie trwania obecnej, bądź ubiegłej kadencji rad jednostek samorządu
terytorialnego.
6. Wyniki konkursu Organizator ogłasza na stronie www.prezydent.pl. Osoby
nominowane oraz laureaci powiadamiani są indywidualnie.
7. Laureaci Nagrody otrzymują statuetkę i dyplom.
8. Nominowani do Nagrody otrzymują dyplomy.
9. Laureaci i nominowani do Nagrody mogą w następnych latach ponownie uczestniczyć
w konkursie, jeśli na Witrynie zostały odnotowane ich nowe osiągnięcia.
10. Uroczyste wręczenie Nagród i dyplomów odbywać się będzie każdego roku przy okazji
obchodów Dnia Samorządu Terytorialnego. Przewodniczący Kapituły, po konsultacji
z Sekretariatem, ma prawo zmienić termin uroczystości, jednak nie może się ona odbyć
później niż 30 czerwca.

§ 6

1. Kapituła nominuje do Nagrody najwybitniejsze działania obywatelskie, które
w największym stopniu realizują cele określone w § 1 ust. 2, zgodnie z kryteriami
szczegółowymi określonymi poniżej.
2. Nominacje mogą uzyskiwać jedynie działania, które zostały zrealizowane w stopniu
umożliwiającym ocenę ich skutków.
3. We wszystkich kategoriach, poza kryteriami szczegółowymi należy brać pod uwagę:
. nowatorskość i oryginalność działań;
. skuteczność i łatwość kolejnych zastosowań;
. transparentność działań i regulacji prawnych oraz stopień ich upowszechnienia;
. efektywność, mierzoną stosunkiem efektów do ponoszonych kosztów.

§ 7

1. Nagroda w kategorii „Wspólnota Obywatelska” jest przyznawana za wybitne
inicjatywy dotyczące zwiększenia udziału obywateli w realizacji zadań publicznych
i działalności samorządu oraz rozwijania współpracy władz, obywateli i ich organizacji
w gminach i powiatach na rzecz dobra wspólnego oraz budowania kapitału
społecznego.
2. Podstawowym kryterium oceny jest skala aktywnego udziału obywateli. Przy ocenie,
oprócz kryteriów wymienionych w § 6 ust. 3, uwzględnia się:
a) osiągnięty stopień decentralizacji realizacji zadań publicznych,
b) wykształcenie nowatorskich form demokracji lokalnej i konsultacji społecznych oraz
częstotliwość korzystania z nich,
c) wykształcenie oryginalnych form aktywizacji działalności obywatelskich, a także
współpracy z organizacjami pozarządowymi i pomiotami gospodarczymi,
d) podjęte działania na rzecz wychowania obywatelskiego, w tym na rzecz młodych
mieszkańców.
3. Nagrodę w tej kategorii może otrzymać gmina lub powiat.