Numer alarmowy 112 jest obsługiwany przez Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR), które znajduje się w strukturze Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku.

Zgłoszenia alarmowe odbierane są całodobowo przez operatorów numerów alarmowych, którzy zgodnie z ustawą z dnia 22 listopada 2013 roku o systemie powiadamiania ratunkowego odbyli niezbędne szkolenie oraz zdali egzamin z części teoretycznej i praktycznej.

Centrum Powiadamiania Ratunkowego województwa podlaskiego uruchomiono 23 stycznia 2013 roku. Objęło ono swoim zasięgiem miasto Białystok i powiat białostocki. W październiku 2013 roku rozszerzono zasięg CPR o powiaty moniecki, hajnowski, bielski, siemiatycki oraz sokólski. Od 16 grudnia 2013 roku CPR w Białymstoku odbiera zgłoszenia kierowane na numer alarmowy 112 z całego województwa podlaskiego.

Czym jest numer alarmowy 112?

Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym, który obowiązuje na terenie całej Unii Europejskiej.
Można z niego skorzystać zarówno z telefonu stacjonarnego jak i komórkowego. Wybranie numeru 112 nie wymaga odblokowania klawiatury telefonu komórkowego. Ponadto numer 112 można wybrać w telefonie bez karty SIM. Połączenia są całkowicie bezpłatne.

Numer 112 został stworzony w 1991 roku. Reguluje go dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/22/WE z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i praw użytkowników odnoszących się do sieci i usług łączności elektronicznej, w skrócie – dyrektywa o usłudze powszechnej.
Centrum Powiadamiania Ratunkowego to miejsce, gdzie obsługiwane są wszystkie połączenia kierowane na numer alarmowy 112. Odbiera je operator numerów alarmowych, który po weryfikacji i klasyfikacji przekazuje do odpowiedniej służby ratunkowej.

Kiedy dzwonić ?

Zgłoszenie o charakterze alarmowym to informacja o wystąpieniu lub podejrzeniu wystąpienia nagłej sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, w tym aktu przemocy, a także nagłego zagrożenia środowiska lub mienia oraz zagrożeń bezpieczeństwa i porządku publicznego, kierowana na numer alarmowy. 

Do takich sytuacji należą między innymi:

  • pożar, miejscowe zagrożenie;
  • uprowadzenie osób;
  • przemoc domowa, uszkodzenie mienia, groźby karalne;
  • oszustwo, fałszerstwo;
  • zgon, próba samobójcza, zaginięcie osób;
  • przestępstwo seksualne, narkotykowe;
  • podłożenie materiałów wybuchowych, nielegalne posiadanie broni;
  • wypadek drogowy, kolizja;
  • kradzież, włamanie lub wtargnięcie;
  • rozbój, pobicie, bójka;
  • zakłócanie porządku publicznego;
  • utrata przytomności, urazy, bóle;
  • uszkodzenie ciała, złe samopoczucie.

Kiedy nie dzwonić ?

Numeru alarmowego 112 nie należy używać w momencie, gdy nie nastąpiło zagrożenie dla zdrowia, życia lub mienia. Pamiętaj, że: 

  • Nie należy dzwonić na numer alarmowy 112, aby zgłosić zdarzenie, które tak naprawdę nie miało miejsca.
  • Numer alarmowy 112 nie jest informacją telefoniczną. Nie otrzymasz tu numeru telefonu i danych korespondencyjnych firm lub osób prywatnych. 
  • Numer alarmowy 112 nie służy do informowania o złym stanie drogi. 
  • Numer alarmowy 112 nie jest informacją przewoźników komunikacyjnych. 
  • Numer alarmowy 112 nie jest centralą telefoniczną. Nie uzyskasz tu połączenia międzynarodowego. 
  • Numer alarmowy 112 nie służy do zamawiania taksówki, pizzy i kwiatów. Operator nie posiada również numerów telefonów do sklepów całodobowych. 
  • Na numer alarmowy 112 nie należy dzwonić w celu wyrażenia opinii na dany temat, wydarzenia lub na temat osoby publicznej bądź w celu uzyskania konsultacji i porady lekarskiej. 
  • Dzwoniąc pod numer alarmowy 112 nie dostaniesz informacji o numerze PIN lub PUK telefonu komórkowego. W tej sytuacji należy kontaktować się z operatorem swojej sieci komórkowej. 
  • Na numer alarmowy 112 nie należy również dzwonić, by zapytać o godzinę, datę lub by potwierdzić swój numer telefonu.
  • Nie należy dzwonić na numer alarmowy 112 aby posłuchać zapowiedzi. 

Pamiętaj! Kiedy dzwonisz na numer alarmowy 112 bez uzasadnionej przyczyny blokujesz linię telefoniczną, z której być może w tej chwili chce skorzystać ktoś kto właśnie potrzebuje pomocy. Pomyśl – kiedyś i Ty możesz się znaleźć w niebezpieczeństwie!

Jak dzwonić na numer alarmowy 112 ?

  • Gdy znajdujesz się w sytuacji nagłego zagrożenia życia, zdrowia, mienia, środowiska, bądź gdy jesteś świadkiem takiej sytuacji, niezwłocznie wybierz numer alarmowy 112 i czekaj aż usłyszysz głos operatora; 
  • W chwili, gdy zgłaszasz sytuację, która zagraża życiu, zdrowiu, mieniu bądź środowisku powinieneś być jej świadkiem. Znacznie to pomoże w dokładnej lokalizacji zdarzenia, ponadto pomoże w uzyskaniu dodatkowych informacji, które są zwykle niezbędne do prawidłowej obsługi zgłoszenia; 
  • Krótko opisz zdarzenie lub sytuację, której jesteś świadkiem, podaj swoje imię i nazwisko jeśli operator Cię o to poprosi; 
  • Szybko odpowiadaj na zadawane przez operatora pytania. Pomoże to w odpowiedniej klasyfikacji i obsługi zgłoszenia alarmowego; 
  • Może się zdarzyć, że operator wyda Ci pewne polecenia. Wykonuj je niezwłocznie po otrzymaniu; 
  • Nie kończ połączenia zanim operator nie zbierze wszystkich informacji o zdarzeniu, które zgłaszasz; 
  • Jeśli sytuacja nagle się zmieni lub pogorszy, ponownie wykonaj połączenie na numer alarmowy 112; 
  • Staraj się o chwilowe nie korzystanie z telefonu, z którego wykonywałeś zgłoszenie na wypadek, gdyby operator potrzebował zweryfikować podane przez Ciebie informacje, bądź je uzupełnić.

NUMERY ALARMOWE

Dzwoniąc na numer alarmowy podaj:
– dokładny adres z nazwą miejscowości,
– co się stało,
– liczbę osób poszkodowanych,
– stan poszkodowanych,
– nazwisko i telefon.

UWAGA – Nie rozłączaj się! Dyspozytor zawsze odkłada słuchawkę pierwszy.

WARTO WIEDZIEĆ
Nagły wypadek może się zdarzyć nawet w najbezpieczniejszym miejscu i wśród najbardziej odpowiedzialnych osób.
Najczęstszymi ofiarami nagłych zdarzeń są dzieci i ludzie w podeszłym wieku, dlatego zwracajmy szczególną uwagę na miejsca, w których zwykli przebywać.
Zapewnij dzieciom odpowiednią edukację na temat bezpieczeństwa, odpowiednią do ich wieku, a szczególnie dotyczącą zachowania na drodze, zachowania w stosunku do nieznajomych, psów i dzikich zwierząt.
Jeżeli zamierzasz wybrać się w dalszą podróż, to staraj się do niej odpowiednio przygotować. Poinformuj rodzinę lub znajomych o planowanej trasie podróży i spodziewanym czasie swojego powrotu.
Przygotuj się przed sytuacją kryzysową – przemyśl, jakie zagrożenia mogą ciebie dotyczyć.

W RAZIE ZAGROŻENIA
– Sprawdź miejsca pobytu domowników i osób z najbliższego otoczenia.
– Poinformuj ich o niebezpieczeństwie.
– Gdy jesteś poza domem , skontaktuj się z najbliższymi, informując ich o sytuacji, miejscu swego pobytu oraz o sposobie dalszego kontaktowania się.
– Nie poddawaj się panice, dawaj przykład rozumnych zachowań.
– Słuchaj komunikatów podawanych w lokalnych rozgłośniach radiowych i telewizyjnych lub przez właściwe służby ratownicze.

DOMOWA APTECZKA
Podstawowe wyposażenie domowej apteczki zawierać powinno:
gazę opatrunkową jałową, sterylne bandaże (w tym dziane i elastyczne), taśmy przylepne (plaster bez opatrunku), plastry z opatrunkiem, nożyczki (najlepiej bez ostrych końców), chustę trójkątną, koc ratowniczy.

Źródło informacjiPUW

– Europejski Numer Alarmowy 112

– Informacje Oddziału Centrum Powiadamiania Ratunkowego – CPR