Ogólnopolski numer alarmowy 112
Numer alarmowy 112 jest obsługiwany przez Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR), które znajduje się w strukturze Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku.
Zgłoszenia alarmowe odbierane są całodobowo przez operatorów numerów alarmowych, którzy zgodnie z ustawą z dnia 22 listopada 2013 roku o systemie powiadamiania ratunkowego odbyli niezbędne szkolenie oraz zdali egzamin z części teoretycznej i praktycznej.
Centrum Powiadamiania Ratunkowego województwa podlaskiego uruchomiono 23 stycznia 2013 roku. Objęło ono swoim zasięgiem miasto Białystok i powiat białostocki. W październiku 2013 roku rozszerzono zasięg CPR o powiaty moniecki, hajnowski, bielski, siemiatycki oraz sokólski. Od 16 grudnia 2013 roku CPR w Białymstoku odbiera zgłoszenia kierowane na numer alarmowy 112 z całego województwa podlaskiego.
Czym jest numer alarmowy 112?
Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym, który obowiązuje na terenie całej Unii Europejskiej.
Można z niego skorzystać zarówno z telefonu stacjonarnego jak i komórkowego. Wybranie numeru 112 nie wymaga odblokowania klawiatury telefonu komórkowego. Ponadto numer 112 można wybrać w telefonie bez karty SIM. Połączenia są całkowicie bezpłatne.
Numer 112 został stworzony w 1991 roku. Reguluje go dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/22/WE z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i praw użytkowników odnoszących się do sieci i usług łączności elektronicznej, w skrócie – dyrektywa o usłudze powszechnej.
Centrum Powiadamiania Ratunkowego to miejsce, gdzie obsługiwane są wszystkie połączenia kierowane na numer alarmowy 112. Odbiera je operator numerów alarmowych, który po weryfikacji i klasyfikacji przekazuje do odpowiedniej służby ratunkowej.
Kiedy dzwonić ?
Zgłoszenie o charakterze alarmowym to informacja o wystąpieniu lub podejrzeniu wystąpienia nagłej sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, w tym aktu przemocy, a także nagłego zagrożenia środowiska lub mienia oraz zagrożeń bezpieczeństwa i porządku publicznego, kierowana na numer alarmowy.
Do takich sytuacji należą między innymi:
- pożar, miejscowe zagrożenie;
- uprowadzenie osób;
- przemoc domowa, uszkodzenie mienia, groźby karalne;
- oszustwo, fałszerstwo;
- zgon, próba samobójcza, zaginięcie osób;
- przestępstwo seksualne, narkotykowe;
- podłożenie materiałów wybuchowych, nielegalne posiadanie broni;
- wypadek drogowy, kolizja;
- kradzież, włamanie lub wtargnięcie;
- rozbój, pobicie, bójka;
- zakłócanie porządku publicznego;
- utrata przytomności, urazy, bóle;
- uszkodzenie ciała, złe samopoczucie.
Kiedy nie dzwonić ?
Numeru alarmowego 112 nie należy używać w momencie, gdy nie nastąpiło zagrożenie dla zdrowia, życia lub mienia. Pamiętaj, że:
- Nie należy dzwonić na numer alarmowy 112, aby zgłosić zdarzenie, które tak naprawdę nie miało miejsca.
- Numer alarmowy 112 nie jest informacją telefoniczną. Nie otrzymasz tu numeru telefonu i danych korespondencyjnych firm lub osób prywatnych.
- Numer alarmowy 112 nie służy do informowania o złym stanie drogi.
- Numer alarmowy 112 nie jest informacją przewoźników komunikacyjnych.
- Numer alarmowy 112 nie jest centralą telefoniczną. Nie uzyskasz tu połączenia międzynarodowego.
- Numer alarmowy 112 nie służy do zamawiania taksówki, pizzy i kwiatów. Operator nie posiada również numerów telefonów do sklepów całodobowych.
- Na numer alarmowy 112 nie należy dzwonić w celu wyrażenia opinii na dany temat, wydarzenia lub na temat osoby publicznej bądź w celu uzyskania konsultacji i porady lekarskiej.
- Dzwoniąc pod numer alarmowy 112 nie dostaniesz informacji o numerze PIN lub PUK telefonu komórkowego. W tej sytuacji należy kontaktować się z operatorem swojej sieci komórkowej.
- Na numer alarmowy 112 nie należy również dzwonić, by zapytać o godzinę, datę lub by potwierdzić swój numer telefonu.
- Nie należy dzwonić na numer alarmowy 112 aby posłuchać zapowiedzi.
Pamiętaj! Kiedy dzwonisz na numer alarmowy 112 bez uzasadnionej przyczyny blokujesz linię telefoniczną, z której być może w tej chwili chce skorzystać ktoś kto właśnie potrzebuje pomocy. Pomyśl – kiedyś i Ty możesz się znaleźć w niebezpieczeństwie!
Jak dzwonić na numer alarmowy 112 ?
- Gdy znajdujesz się w sytuacji nagłego zagrożenia życia, zdrowia, mienia, środowiska, bądź gdy jesteś świadkiem takiej sytuacji, niezwłocznie wybierz numer alarmowy 112 i czekaj aż usłyszysz głos operatora;
- W chwili, gdy zgłaszasz sytuację, która zagraża życiu, zdrowiu, mieniu bądź środowisku powinieneś być jej świadkiem. Znacznie to pomoże w dokładnej lokalizacji zdarzenia, ponadto pomoże w uzyskaniu dodatkowych informacji, które są zwykle niezbędne do prawidłowej obsługi zgłoszenia;
- Krótko opisz zdarzenie lub sytuację, której jesteś świadkiem, podaj swoje imię i nazwisko jeśli operator Cię o to poprosi;
- Szybko odpowiadaj na zadawane przez operatora pytania. Pomoże to w odpowiedniej klasyfikacji i obsługi zgłoszenia alarmowego;
- Może się zdarzyć, że operator wyda Ci pewne polecenia. Wykonuj je niezwłocznie po otrzymaniu;
- Nie kończ połączenia zanim operator nie zbierze wszystkich informacji o zdarzeniu, które zgłaszasz;
- Jeśli sytuacja nagle się zmieni lub pogorszy, ponownie wykonaj połączenie na numer alarmowy 112;
- Staraj się o chwilowe nie korzystanie z telefonu, z którego wykonywałeś zgłoszenie na wypadek, gdyby operator potrzebował zweryfikować podane przez Ciebie informacje, bądź je uzupełnić.
NUMERY ALARMOWE
- 112 -Numer alarmowy obsługiwany przez Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR),
- 999 – Pogotowie Ratunkowe (jak wezwać karetkę) (zanim przyjedzie karetka)
- 998 – Państwowa Straż Pożarna
- 997 – Policja
- 994 – Pogotowie wodno-kanalizacyjne
- 993 – Pogotowie ciepłownicze
- 992 – Pogotowie gazowe (RDG), (GASPOL)
- 991 – Pogotowie energetyczne
- 986 – Straż Miejska (tylko tam gdzie jest), (SM Łomża – kontakt), (kontakt ze służbą patrolową Straży Miejskiej w godz. patrolowania – poprzez Oficera Dyżurnego KMP)
- 601 100 100 – numer ratunkowy nad wodą
- 601 100 300 – numer ratunkowy w górach
Dzwoniąc na numer alarmowy podaj:
– dokładny adres z nazwą miejscowości,
– co się stało,
– liczbę osób poszkodowanych,
– stan poszkodowanych,
– nazwisko i telefon.
UWAGA – Nie rozłączaj się! Dyspozytor zawsze odkłada słuchawkę pierwszy.
WARTO WIEDZIEĆ
Nagły wypadek może się zdarzyć nawet w najbezpieczniejszym miejscu i wśród najbardziej odpowiedzialnych osób.
Najczęstszymi ofiarami nagłych zdarzeń są dzieci i ludzie w podeszłym wieku, dlatego zwracajmy szczególną uwagę na miejsca, w których zwykli przebywać.
Zapewnij dzieciom odpowiednią edukację na temat bezpieczeństwa, odpowiednią do ich wieku, a szczególnie dotyczącą zachowania na drodze, zachowania w stosunku do nieznajomych, psów i dzikich zwierząt.
Jeżeli zamierzasz wybrać się w dalszą podróż, to staraj się do niej odpowiednio przygotować. Poinformuj rodzinę lub znajomych o planowanej trasie podróży i spodziewanym czasie swojego powrotu.
Przygotuj się przed sytuacją kryzysową – przemyśl, jakie zagrożenia mogą ciebie dotyczyć.
W RAZIE ZAGROŻENIA
– Sprawdź miejsca pobytu domowników i osób z najbliższego otoczenia.
– Poinformuj ich o niebezpieczeństwie.
– Gdy jesteś poza domem , skontaktuj się z najbliższymi, informując ich o sytuacji, miejscu swego pobytu oraz o sposobie dalszego kontaktowania się.
– Nie poddawaj się panice, dawaj przykład rozumnych zachowań.
– Słuchaj komunikatów podawanych w lokalnych rozgłośniach radiowych i telewizyjnych lub przez właściwe służby ratownicze.
DOMOWA APTECZKA
Podstawowe wyposażenie domowej apteczki zawierać powinno:
gazę opatrunkową jałową, sterylne bandaże (w tym dziane i elastyczne), taśmy przylepne (plaster bez opatrunku), plastry z opatrunkiem, nożyczki (najlepiej bez ostrych końców), chustę trójkątną, koc ratowniczy.
Źródło informacji – PUW
– Europejski Numer Alarmowy 112
– Informacje Oddziału Centrum Powiadamiania Ratunkowego – CPR