Szczegółowa ich analiza zawarta została w poniższej tabeli.

 

ANALIZA WNIOSKÓW

z konsultacji społecznych projektu Rocznego Programu Współpracy Miasta Łomży z Organizacjami Pozarządowymi

oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 203 roku

o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

na 2014 rok.

 

Zgłaszający

Dotyczy

Treść wniosku

Uwagi

Łomżyńskie Bractwo Historyczne i Krajowe Towarzystwo Autyzmu O/Łomża

§ 1.

Dodanie definicji „Radzie Pożytku” – należy przez to rozumieć Łomżyńską Radę Pożytku Publicznego” oraz „Zadaniu – należy przez to rozumieć zadanie publiczne wymienione w Programie zlecane przez Miasto”.

Wnioski uwzględnione.

W zapisie pominięto słowa „zlecane przez Miasto” by nie ograniczać definicji jedynie do finansowych form współpracy.

Łomżyńskie Bractwo Historyczne i Krajowe Towarzystwo Autyzmu O/Łomża

§ 1.

Uzupełnienie zapisu pkt. 8) o art. 13 ustawy.

Wniosek nieuwzględniony.

Proponowany w projekcie zapis wyczerpuje zdefiniowane pojęcie.

Łomżyńskie Bractwo Historyczne i Krajowe Towarzystwo Autyzmu O/Łomża

§ 3.

Dodanie zapisu „Zapewnienie organizacjom pozarządowym równych szans w dostępie do informacji i realizacji zadań publicznych”;

Wniosek uwzględniony.

Spotkanie org. poza. 18.09.2013

§ 4.

pkt. 2)

Wykreślenie słów „i partnerstwa stron”

Wniosek nieuwzględniony.

Użyte w projekcie zestawienie słów „suwerenność” i „partnerstwo” w pełni oddaje podstawową zasadę współpracy Miasta i organizacji pozarządowych

Spotkanie org. poza. 18.09.2013

Dodania w

§ 4. pkt 5

5) partnerstwa stron – rozumianego jako współuczestnictwo Miasta i organizacji pozarządowych w identyfikowaniu i definiowaniu problemów społecznych, określaniu sposobów ich rozwiązywania, realizacji zadań publicznych oraz ocenie ich realizacji

Wniosek nieuwzględniony.

Proponowane w projekcie zapisy w preambule projektu oraz § 4 w pełni oddają także intencje wnioskodawców. Nieprzyjęcie wniosku wynika z pozostawienia w §4. pkt. 2) słów „i partnerstwa stron”.

Federacja dla Łomży

Dodania w

§ 6.ust. 3

Organizowania, realizacji i finansowania lokalnych inicjatyw inwestycyjnych określonych odrębną uchwałą Rady Miejskiej Łomży.

Wniosek uwzględniony.

Po modyfikacji dodano zapis: „Organizowanie, realizacja i finansowanie inicjatyw lokalnych.”

Federacja dla Łomży

§ 7.

pkt 4)

Zmiana częstotliwości organizowania spotkań z przedstawicielami organizacji pozarządowych na jedno w kwartale

Wniosek uwzględniony częściowo.

Wprowadzono zapis o częstotliwości spotkań przynajmniej jedno w półroczu.

Łomżyńskie Bractwo Historyczne i Krajowe Towarzystwo Autyzmu O/Łomża

§ 7.

Dodanie pkt. „użyczanie bądź wynajmowanie na preferencyjnych warunkach miejskich lokali i obiektów na zasadach określonych przez Prezydenta” oraz „współtworzenie i aktualizowanie zbiorczej bazy danych o organizacjach pozarządowych prowadzących działalność na terenie Miasta”

Wnioski uwzględniono.

Łomżyńskie Bractwo Historyczne i Krajowe Towarzystwo Autyzmu O/Łomża

§ 7.

Dodanie zapisu „udział przedstawicieli organizacji pozarządowych w pracach Łomżyńskiej Rady Pożytku Publicznego Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Radzie Sportu.

Wniosek nieuwzględniony.

Zasady tworzenia tych organów określają odrębne uchwały lub zarządzenia, w myśl których zawsze są tam przedstawiciele organizacji pozarządowych.

Spotkanie org. pozarządowych18.09.2013

§ 7.

Dodanie pkt. 10, 11, 12

Wniosek uwzględniony.

Pkt. 11 zrealizowano jako zbieżny z wnioskiem Łomżyńskiego Bractwa Historycznego i Krajowego Towarzystwa Autyzmu O/Łomża jako dalej idący

 

Federacja dla Łomży

§ 7.

Dodanie pkt. 13, 14, 15, 16, 17

Wniosek uwzględniony.

Łomżyńskie Bractwo Historyczne i Krajowe Towarzystwo Autyzmu O/Łomża

§ 8.

Dodanie w ust. 1. pkt 2 zapisu „d) prowadzenie zajęć edukacyjnych oraz wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży niepełnosprawnej”

Wniosek uwzględniony.

Autopoprawka

§ 8. ust. 1, pkt 3)

Zmiana nazwy zakresy zadań priorytetowych z opieki społecznej na pomoc społeczną.

Zmiana dostosowuje nazewnictwo do używanego ustawowo.

Łomżyńskie Bractwo Historyczne i Krajowe Towarzystwo Autyzmu O/Łomża

§ 8.

Dodanie w ust. 1. pkt 3 zapisu „d) świadczenie poradnictwa na rzecz dzieci i młodzieży niepełnosprawnej”

Wniosek uwzględniony.

Łomżyńskie Bractwo Historyczne i Krajowe Towarzystwo Autyzmu O/Łomża

§ 8.

Dodanie w ust. 1 pkt 6 zapisu „f) edukację patriotyczną oraz obywatelską dzieci i młodzieży”

Wniosek uwzględniony.

Spotkanie org. pozarządowych 18.09.2013

§ 8. ust.1 pkt 4)

wykreślenie słów „dzieci i młodzieży”

Wniosek nieuwzględniony.

Pozostawiono słowa „dzieci i młodzieży”, gdyż zapis dotyczy zadań priorytetowych co nie oznacza, że wyklucza się takie formy w odniesieniu do osób dorosłych.

Spotkanie org. poza. 18.09.2013

§ 8. ust. 1 pkt 5)

wykreślenie słowa „młodzieżowych” i dodanie „spływów, zlotów”

Wniosek uwzględniony częściowo.

Pozostawiono słowo „młodzieżowych” gdyż zapis dotyczy zadań priorytetowych co nie oznacza, że wyklucza się takie formy w odniesieniu do osób dorosłych.

Spotkanie org. poza. 18.09.2013

§ 8. ust. 1 pkt 6)

zmiana brzmienia pkt. 6) na „W zakresie kultury i dziedzictwa narodowego”

Wniosek uwzględniony.

Federacja dla Łomży

§ 8. ust. 1 pkt 6 lit. a)

zmiana brzmienia na: „realizację programów edukacyjnych w sferze kultury, w tym programów służących przygotowaniom do obchodów 600–lecia nadania Łomży praw miejskich,

Wniosek uwzględniony

po modyfikacji polegającej na pozostawieniu jako priorytetowe programów edukacji kulturalnej dzieci i młodzieży.

Federacja dla Łomży

§ 8. ust. 1 pkt 6 lit.d)

dodanie słowa „edukacyjną”

Wniosek uwzględniony.

 

Spotkanie org. pozarządowych 18.09.2013,

Federacja dla Łomży

§ 8.

dodanie pkt. 8)

Wniosek uwzględniony częściowo.

Wprowadzono pkt. 8) W zakresie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego.

Nie określono kwoty na realizację tego zadania, gdyż w projekcie budżetu nie przewiduje się takiej pozycji.

Nie uwzględniono zapisu: „wspieranie działań związanych z federalizacją organizacji pozarządowych”, uznając że proces federalizacji organizacji pozarządowych powinien odbywać się jako całkowicie niezależne współdziałanie organizacji pozarządowych, co nie wyklucza pomocy Miasta.

Federacja dla Łomży

§ 10. ust. 2

wykreślenie słów „w szczególności”

Wniosek nieuwzględniony.

Określenie „w szczególności” powoduje otwarcie katalogu podmiotów, a brak jego zamyka listę realizatorów.

Federacja dla Łomży

§ 10. ust. 2 pkt. 1)

dodanie słów „i jej komisje w zakresie ustalania kierunków tej współpracy”

Wniosek uwzględniony częściowo.

Zapis uzupełniono o zakres realizacji programu. Nie wprowadzono zapisu o komisjach, gdyż działają one w ramach Rady

Federacja dla Łomży

§ 10. ust. 2 pkt. 2), 3), 4), 5), 6)

uzupełnienie pkt. 2) o zakres realizacji w odniesieniu do Prezydenta Miasta i dookreślenie pozostałych realizatorów którzy działają w jego imieniu

Wniosek uwzględniony.

Federacja dla Łomży

 

Dodanie rozdziału „Rada Działalności Pożytku Publicznego”

Wniosek nieuwzględniony.

Zadania Łomżyńskiej Rady Pożytku Publicznego określi odrębna uchwała Rady Miejskiej i zarządzenie Prezydenta o jej powołaniu. W przyszłości można będzie te zapisy przytoczyć także w Programie.

Federacja dla Łomży

§ 13. ust. 1

Zrównoważenia ilości przedstawicieli Prezydenta i organizacji pozarządowych w składach komisji konkursowych.

Wniosek uwzględniony.

Z dotychczasowych praktyk wynika jednak, że organizacje pozarządowe mają problem ze zgłaszaniem przedstawicieli do komisji, gdyż z zasady są zainteresowane udziałem w konkursie. Do składu komisji w takich przypadkach trzeba będzie powoływać przedstawicieli organizacji które działają w innych sferach niż dotyczące ogłaszanych konkursów.

Federacja dla Łomży

§ 13. ust. 3

Zamiana łącznika „lub” na „i”

Wniosek uwzględniony.

Spotkanie org. poza. 18.09.2013

§ 17. ust. 2

uzupełnienie zapisu o „organizacjami pozarządowymi i innymi zainteresowanymi”

Wniosek uwzględniony.

Spotkanie org. poza. 18.09.2013

§ 17.

Dodanie ust. 4 „Za koordynację działań objętych Programem odpowiada Przedstawiciel Miasta ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi”

Wniosek nieuwzględniony.

Zrealizowany wprowadzeniem zapisu w § 10 ust. 2 pkt 3)

Federacja dla Łomży

§ 17.

Dodanie ust. „Program zakłada możliwość uwzględnienia nowych form współpracy
i doskonalenia tych, które już zostały określone.”

Wniosek uwzględniony.

Federacja dla Łomży

§ 17

Dodanie ust. „Program zostanie zaktualizowany po uchwaleniu budżetu Miasta Łomży na 2014 rok.”

Wniosek nieuwzględniony.

Wprowadzenie takiego zapisu powodowałoby konieczność aktualizacji Programu każdorazowo po wprowadzaniu zmian w budżecie miasta. Uchwała budżetowa jest prawem nadrzędnym. Reguluje to automatycznie zapis § 8 ust. 2.

Fundacja „Czas Lokalny

 

Stworzenie funduszu na wkład własny organizacji, które pozyskują zewnętrzne finansowanie swoich zadań i opracowanie regulaminu korzystania z funduszu

Wniosek nieuwzględniony.

Takiej odrębnej pozycji nie przewiduje projekt budżetu. Pomoc organizacjom w tym zakresie należy rozpatrywać odrębnie dla każdego zadania.

 

Opracowanie na stronie internetowej w zakładce „organizacje pozarządowe” harmonogramu ogłaszania konkursów dla organizacji pozarządowych na 2014 rok oraz zasad pozyskiwania „małych grantów” wraz z informacją o puli na ten cel w danym roku.

Wniosek nieuwzględniony.

Wniosek słuszny i powinien być realizowany w ramach zapisu o prowadzeniu na portalu miejskim serwisu informacyjnego dla organizacji pozarządowych jednak zbyt szczegółowy by zamieszczać go w Programie.

 

Zamieszczanie w w/w zakładce na stałe regulaminów konkursów dla organizacji pozarządowych, „Rocznego Programu” oraz sprawozdania z jego realizacji”

j.w.

 

Uwzględnianie organizacji pozarządowych przy opracowywaniu i zlecaniu zadań promocyjnych (kampanii, gadżetów itd.)

Wniosek realizuje zapis § 8. ust 1 pkt 6 c

 

Umożliwienie w ramach spotkań konsultacyjnych zapoznania się z ostatecznym projektem „Rocznego Programu”, którzy otrzymają radni Łomży.

Wniosek realizują zapisy § 17.

Projekt zostanie opublikowany na oficjalnych stronach internetowych miasta wraz z niniejszą analizą

 

TPD O/Łomża

 

Prowadzenie placówek wsparcia dziennego zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

Wniosek uwzględniono.

W § 8 ust. 1 pkt 3) dodano „d) prowadzenie placówek wsparcia dziennego”

 

Zlecenie prowadzenia dwóch placówek wsparcia dziennego.

Wniosek nieuwzględniony.

Zlecenie prowadzenia placówek następuje w drodze postępowania konkursowego.

 

Zwiększenie dofinansowania placówek wsparcia dziennego.

Wniosek nieuwzględniony.

Wysokości środków na realizację zadań priorytetowych określi uchwała budżetowa.

Forum internetowe

Maciej”

 

Rozszerzenie ilości spotkań z organizacjami pozarządowymi.

Wniosek uwzględnia zapis w § 7pkt. 4)

 

Rozszerzenie zakresu działań o inne cele.

Wniosek nieuwzględniony.

Cały zakres działalności określa ustawa. W Rocznym Programie określone są zadania priorytetowe dla Łomży

Forum internetowe

Jan Karczewski

§ 8. ust.1 pkt 2 lit. d)

Dopisać wyrazy „w tym na organizację konferencji naukowej o promocji zdrowia”

Wniosek nieuwzględniony.

Zapis zbyt szczegółowy, którego treść zawiera proponowane brzmienie.

§ 13 ust. 2

Dopisać wyrazy „na zasadzie rotacji”

Wniosek nieuwzględniony.

Komisje powoływane są każdorazowo po ogłoszeniu konkursu.

Forum internetowe Alicja Moroz-Rutkowska

§ 8 ust. 1, pkt 3

Zastrzeżenie co do wysokości kwoty 97.200 określonej w projekcie

Wniosek nieuwzględniony.

Wysokości środków na realizację zadań priorytetowych określi uchwała budżetowa.

Po wprowadzeniu zmian wnioskowanych w trakcie każdego etapu konsultacji, do Rady Miejskiej w Łomży został skierowany Roczny Porgram Współpracy Miasta Łomży z Organizacjami Pozarządowymi w kształcie następującym:

PROJEKT

 

Załącznik  do Uchwały Nr…. /13 Rady Miejskiej Łomży  z dnia …………………… 2013 r.

Uznając, że:

  1. Celem funkcjonowania miasta jest zaspokajanie potrzeb jego mieszkańców,

  2. Społeczeństwo demokratyczne nie może dobrze i skutecznie funkcjonować bez aktywnej działalności obywateli zaspokajających swoje potrzeby zgodnie ze swoją wolą,

  3. Obywatelska działalność osób zrzeszonych w organizacjach pozarządowych umacnia w nich odpowiedzialność za swoje otoczenie i wspólnotę lokalną,

  4. Działalność organizacji pozarządowych pozwala na efektywniejsze zaspokajanie potrzeb konkretnych grup mieszkańców,

  5. Współpraca z organizacjami pozarządowymi pozwala efektywnie realizować zadania pożytku publicznego, Rada Miejska Łomży uchwala

 

ROCZNY PROGRAM

Współpracy Miasta Łomży z Organizacjami Pozarządowymi

oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.

o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

na 2014 rok.

 

Rozdział 1.

Postanowienia ogólne

 

§ 1.

Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:

 

  1. Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010r. Nr 234, poz. 1536);

  2. Działalności pożytku publicznego – należy przez to rozumieć działalność określoną w art. 3 ust. 1 ustawy;

  3. Mieście – należy przez to rozumieć Miasto Łomżę;

  4. Prezydencie – należy przez to rozumieć Prezydenta Miasta Łomży;

  5. Komórce organizacyjnej – należy przez to rozumieć wydział Urzędu Miejskiego w Łomży, a także równorzędną komórkę o innej nazwie działającą na prawach wydziału w jego strukturze organizacyjnej;

  6. Organizacji pozarządowej – należy przez to rozumieć organizację w rozumieniu art. 3 ust. 2 i 3 ustawy;

  7. Rocznym Programie – należy przez to rozumieć uchwałę Rady Miejskiej Łomży w sprawie Rocznego Programu Współpracy Miasta Łomży z Organizacjami Pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2014 rok;

  8. Zadaniu – należy przez to rozumieć zadanie publiczne wymienione w Rocznym Programie;

  9. Konkursie ofert – należy przez to rozumieć otwarty konkurs ofert na realizację zadań publicznych, o którym mowa w art. 11 ustawy;

  10. Trybie pozakonkursowym – należy przez to rozumieć tryb zlecania realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym poza konkursem ofert, określony w art. 19a ustawy;

  11. Radzie Pożytku – należy przez to rozumieć Łomżyńską Radę Działalności Pożytku Publicznego;

  12. Stronie internetowej Miasta – należy przez to rozumieć adres internetowy: www.lomza.pl .

 

Rozdział 2.

Cele i zasady współpracy

 

§ 2.

Celem głównym Rocznego Programu jest dalsze kształtowanie partnerstwa Miasta Łomży z organizacjami pozarządowymi, służącego zaspokajaniu potrzeb mieszkańców oraz wzmacnianiu aktywności społeczności lokalnej.

 

§ 3.

Cel, o którym mowa w § 2, realizowany będzie poprzez:

  1. podejmowanie i inicjowanie różnorodnych form współdziałania Miasta Łomży z organizacjami pozarządowymi w realizacji zadań publicznych;

  2. promowanie idei społeczeństwa obywatelskiego;

  3. zwiększanie otwartości Miasta na nowe inicjatywy i wykorzystywanie dostępnych procedur służących ich skutecznej i jak najlepszej realizacji;

  4. zapewnienie organizacjom pozarządowym równych szans w dostępie do informacji i realizacji zadań publicznych;

  5. analizowanie i ocenianie rezultatów współpracy oraz realizowanie działań usprawniających;

  6. powołanie Łomżyńskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego.

 

§ 4.

Przedmiotem współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi jest wspólne definiowanie i zaspokajanie potrzeb mieszkańców, odbywające się na zasadach:

  1. pomocniczości – rozumianej jako wola poszerzania przez Miasto i przejmowania przez organizacje pozarządowe zakresu zadań publicznych do efektywnej realizacji;

  2. suwerenności i partnerstwa stron – rozumianych jako gwarancja zachowania niezależności Miasta i organizacji pozarządowych i ich równości w granicach prawa;

  3. efektywności – rozumianej jako dążenie do osiągania jak najlepszych efektów w zakresie wzajemnej współpracy oraz minimalizacji kosztów z tym związanych;

  4. jawności i uczciwej konkurencji – rozumianej jako zapewnienie przejrzystości podejmowanych działań oraz jednolitych dla wszystkich podmiotów i obiektywnych kryteriów nie budzących wątpliwości co do równego dostępu do zadań publicznych.

 

Rozdział 3.

Formy współpracy

 

§ 5

Współpraca Miasta Łomży z organizacjami pozarządowymi odbywa się w formach finansowych lub pozafinansowych.

 

§ 6

Do finansowych form współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi zalicza się w szczególności:

  1. Zlecanie organizacjom pozarządowym realizacji zadań publicznych w trybie otwartego konkursu ofert na zasadach określonych w ustawie, w formie:

  1. powierzania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji;

  2. wspierania realizacji zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.

  1. Zlecanie organizacjom pozarządowym realizacji zadań publicznych w trybie art. 19a ustawy.

  2. Organizowanie, realizacja i finansowanie inicjatyw lokalnych.

 

§ 7

Do pozafinansowych form współpracy zalicza się w szczególności:

  1. wzajemne informowanie się Miasta oraz organizacji pozarządowych o planowanych kierunkach działań, w tym informowanie organizacji pozarządowych o zadaniach publicznych, które będą realizowane w roku obowiązywania Rocznego Programu;

  2. konsultowanie z organizacjami pozarządowymi projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji;

  3. udział przedstawicieli organizacji pozarządowych w pracach komisji konkursowych dla opiniowania ofert złożonych w otwartych konkursach ofert;

  4. odbycie przynajmniej jednego w półroczu spotkania przedstawicieli Miasta z przedstawicielami sektora pozarządowego i innymi zainteresowanymi, mające na celu wymianę poglądów dotyczących najważniejszych aspektów funkcjonowania organizacji pozarządowych oraz rozwój obszarów współpracy;

  5. promowanie działalności organizacji pozarządowych;

  6. obejmowanie patronatem przez władze Miasta projektów i inicjatyw realizowanych przez organizacje pozarządowe;

  7. prowadzenie działalności edukacyjnej i doradczej związanej z funkcjonowaniem organizacji pozarządowych;

  8. udzielanie przez Miasto rekomendacji wnioskującym o to organizacjom pozarządowym, jeżeli konieczność ich uzyskania wiąże się z działalnością prowadzoną przez te organizacje;

  9. wspólne realizowanie inicjatyw lokalnych na zasadach określonych w ustawie;

  10. prowadzenie na portalu miejskim serwisu informacyjnego dla organizacji pozarządowych;

  11. użyczanie bądź wynajmowanie na preferencyjnych warunkach miejskich lokali i obiektów na organizację konferencji, szkoleń, i innych imprez;

  12. promocję i pomoc w organizacji wolontariatu na terenie Łomży;

  13. tworzenia wspólnych zespołów konsultacyjnych o charakterze doradczym lub inicjatywnym, w tym: włączanie organizacji pozarządowych do współtworzenia polityk publicznych i monitorowania ich realizacji poprzez udział w pracach ciał opiniodawczych, doradczych i konsultacyjnych;

  14. rozwijania praktyki dialogu obywatelskiego (w tym dyskusji i debat o tematyce społeczno-gospodarczej), m.in. poprzez organizację  forów (spotkań, konferencji) organizacji pozarządowych i przedstawicieli Urzędu;

  15. włączenia organizacji pozarządowych w działania promocyjne województwa, poprzez zapraszanie do udziału w targach i innych imprezach promocyjnych
    w kraju i za granicą;

  16. promocji dobrych praktyk organizacji pozarządowych;

  17. konsultowania aktów normatywnych z Radą Pożytku.

 

Rozdział 4.

Priorytetowe zadania publiczne

oraz wysokość środków na realizację Rocznego Programu

 

§ 8

  1. Określa się zadania priorytetowe oraz planowaną wysokość środków na ich realizację w zakresie współpracy Miasta Łomży z organizacjami pozarządowymi na 2014 rok:

  1. W zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz patologii społecznej – 200.000 zł z przeznaczeniem na realizację Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej,

  2. W zakresie ochrony zdrowia – 90.000 złz przeznaczeniem na:

  1. opiekę hospicyjno – paliatywną nad chorymi w terminalnym stadium choroby nowotworowej,

  2. programy samopomocowe osób chorych, niepełnosprawnych i ich rodzin,

  3. programy służące profilaktyce, promocji zdrowia i wczesnej wykrywalności chorób,

  4. prowadzenie zajęć edukacyjnych oraz wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży niepełnosprawnej.

  1. W zakresie pomocy społecznej – 97.200 zł z przeznaczeniem na:

  1. dożywianie ludzi ubogich,

  2. prowadzenie placówek wsparcia dziennego,

  3. poradnictwo obywatelskie dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,

  4. świadczenie poradnictwa na rzecz dzieci i młodzieży niepełnosprawnej.

4) W zakresie sportu – 599.470 zł z przeznaczeniem na:

  1. realizację systemu współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży szkolnej,

  2. realizację programów szkolenia sportowego dzieci i młodzieży,

  3. wspieranie rozwoju młodzieży szczególnie uzdolnionej, osiągającej najwyższe wyniki sportowe,

  4. organizację na terenie miasta i regionu otwartych zawodów sportowych i sportowo-rekreacyjnych dzieci i młodzieży o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym,

  5. udział zespołów sportowych w zawodach o zasięgu regionalnym i ogólnopolskim, oraz organizacja tych zawodów na terenie miasta.

  1. W zakresie turystyki – 76.000 złz przeznaczeniem na:

  1. zapewnienie bezpiecznego wypoczynku nad Narwią (organizacja kąpieliska

miejskiego),

  1. organizacja młodzieżowych rajdów, spływów, zlotów turystycznych po Ziemi Łomżyńskiej.

  1. W zakresie kultury i dziedzictwa narodowego – 45.000 zł z przeznaczeniem na:

a) edukację patriotyczną oraz obywatelską dzieci i młodzieży,

 

b) długofalowe programy edukacji kulturalnej dzieci i młodzieży, w tym programów służących przygotowaniom do obchodów 600 – lecia nadania Łomży praw miejskich,

c) organizację otwartych imprez kulturalnych,

d) działalność wydawniczą promującą Łomżę i Ziemię Łomżyńską,

e) działalność edukacyjną i popularno-naukową,

f) wspieranie lokalnego środowiska artystycznego.

  1. W zakresie ochrony zabytków i opieki nad zabytkami – 100.000 zł z przeznaczeniem na działania na rzecz ratowania i konserwacji obiektów zabytkowych na terenie Miasta.

  2. W zakresie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego

  1. wspieranie działalności na rzecz organizacji pozarządowych (podnoszenie poziomu wiedzy, profesjonalizacja realizacji zadań publicznych, podnoszenie standardu usług organizacji pozarządowych);

  2. wspieranie działalności na rzecz organizacji i promocji wolontariatu;

  3. wspieranie działalności na rzecz promocji partycypacji obywatelskiej w formie działań informacyjno-edukacyjnych na rzecz mieszkańców miasta;

  4. promowanie włączania się obywateli w życie publiczne w szczególności poprzez wysoką jakość konsultacji społecznych i partycypacji obywatelskiej w procesie tworzenia prawa miejscowego;

  5. włączanie organizacji pozarządowych do współtworzenia polityk publicznych
    i monitorowania ich realizacji poprzez udział w pracach ciał opiniodawczych, doradczych i konsultacyjnych w szczególności w zakresie monitoringu wdrażania S
    trategii Zrównoważonego Rozwoju Miasta Łomża do 2020 roku.

  1. Ostateczne określenie wysokości środków przeznaczonych na realizację Rocznego Programu zawiera uchwała budżetowa Rady Miasta Łomży na 2014 rok.

  2. Zlecanie organizacjom pozarządowym realizacji zadań publicznych w roku 2014 może nastąpić na podstawie projektu uchwały, o której mowa w ust. 2, przekazanego Radzie Miasta Łomży na zasadach określonych w przepisach ustawy o finansach publicznych.

Rozdział 5.

Okres i sposób realizacji Rocznego Programu

 

§ 9.

Roczny Program obowiązuje w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2014 roku.

 

 

§ 10.

  1. Roczny Program realizowany jest w drodze współpracy Miasta oraz organizacji pozarządowych.

  2. Podmiotami realizującymi postanowienia Rocznego Programu w zakresie współpracy, o której mowa w ust. 1 są w szczególności:

  1. Rada Miejska Łomży w zakresie ustalania kierunków tej współpracy;

  2. Prezydent Miasta Łomży w zakresie sposobu realizacji Programu, a w szczególności:

  1. dysponowania środkami na ten cel w ramach budżetu miasta Łomży;

  2. ogłaszania konkursów ofert na realizację zadań publicznych.

  1. Przedstawiciel Miasta ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi w zakresie:

  1. udziału w tworzeniu standardów współpracy administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi;

  2. udziału w diagnozowaniu potrzeb środowiska łomżyńskich organizacji pozarządowych;

  3. koordynowania współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi;

  1. Komisje Konkursowe w zakresie opiniowania ofert w konkursach ofert;

  2. Komórki organizacyjne Urzędu w zakresie bieżących kontaktów z organizacjami pozarządowymi, udziału w przygotowywaniu i konsultacjach projektu Rocznego Programu, przygotowywania i obsługi konkursów ofert na realizację zadań publicznych, w tym udzielania informacji o sposobie wypełniania ofert w ww. konkursach, sprawdzania ofert pod względem formalnym, upubliczniania wyników konkursów ofert, sporządzania umów z organizacjami pozarządowymi, których oferty zostały wybrane do realizacji w konkursach ofert, nadzoru nad realizacją zadań publicznych i kontroli wydatkowania dotacji oraz w zakresie sporządzania sprawozdań z realizacji Programu;

  3. Łomżyńska Rada Działalności Pożytku Publicznego;

  4. Organizacje pozarządowe z siedzibą w Łomży i działające na rzecz Miasta Łomży.

  1. Realizacja zadań Miasta przez organizacje pozarządowe odbywać się będzie
    nie tylko w ramach niniejszego Rocznego Programu, ale również w ramach innych szczegółowych programó
    w np. Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej.

 

Rozdział 6.

Sposób oceny realizacji Rocznego Programu

 

§ 11.

Miernikami oceny realizacji Rocznego Programu są w szczególności:

  1. wysokość środków finansowych przekazanych z budżetu Miasta organizacjom pozarządowym na realizację zadań publicznych;

  2. udział środków własnych organizacji pozarządowych w realizacji zadań publicznych zleconych w drodze konkursów ofert;

  3. liczba zadań publicznych realizowanych przez organizacje pozarządowe, z wyszczególnieniem zadań zleconych w drodze konkursów ofert i trybu pozakonkursowego;

  4. liczba ofert złożonych przez organizacje pozarządowe na realizację zadań publicznych, z wyszczególnieniem ofert złożonych w drodze konkursów ofert i w trybie pozakonkursowym;

  5. liczba umów zawartych z organizacjami pozarządowymi na realizację zadań publicznych;

  6. liczba wspólnie realizowanych inicjatyw lokalnych na zasadach określonych w ustawie;

  7. liczba organizacji pozarządowych, którym zlecono realizację zadań publicznych;

  8. liczba form współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi o charakterze pozafinansowym, ze szczególnym uwzględnieniem działań i kampanii promujących sektor pozarządowy oraz zespołów doradczych i inicjatywnych, których członkami są przedstawiciele organizacji pozarządowych.

        1. Prezydent przedłoży Radzie Miejskiej Łomży do 30 kwietnia 2015 roku sprawozdanie z realizacji Rocznego Programu, uwzględniając mierniki wskazane w ust. 1.

Rozdział 7.

Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych

do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert

§ 12.

  1. Komisje konkursowe powoływane są w celu opiniowania ofert złożonych przez organizacje pozarządowe w ramach ogłoszonych przez Miasto otwartych konkursów ofert.

  2. Komisje konkursowe powołuje Prezydent Miasta.

 

§ 13.

  1. W skład komisji konkursowej wchodzi trzech przedstawicieli Prezydenta oraz minimum trzech przedstawicieli organizacji pozarządowych.

  2. Przedstawicieli organizacji pozarządowych wybiera Prezydent spośród zgłoszonych kandydatur.

  3. Kandydatem na członka komisji konkursowej może zostać każdy przedstawiciel organizacji pozarządowej mającej siedzibę na terenie Miasta i działającej na rzecz jego mieszkańców, pod warunkiem, że organizacja którą reprezentuje, nie będzie brała udziału w konkursie.

  4. W sytuacji gdy nie zgłosi się do komisji konkursowej odpowiednia liczba kandydatów reprezentujących organizacje pozarządowe, Prezydent może z własnej inicjatywy powołać przedstawicieli organizacji pozarządowych spośród nie biorących udziału w konkursie.

  5. W pracach komisji mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy. Osoby te zaprasza Prezydent bądź komisja konkursowa.

 

§ 14.

  1. Komunikat zapraszający do zgłaszania kandydatur na członka komisji konkursowej ogłasza Prezydent wraz z ogłoszeniem konkursu.

  2. Komunikat zamieszczany jest zgodnie z ustawą w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego oraz na stronie internetowej wraz z regulaminem konkursu określającym min. kryteria, jakimi będzie kierować się komisja przy rozpatrywaniu wniosków.

 

§ 15.

  1. Każdy członek komisji konkursowej przed rozpoczęciem działalności komisji zobowiązany jest do złożenia pisemnego oświadczenia o nieuczestniczeniu w ogłoszonym konkursie organizacji, z którą w jakikolwiek sposób jest związany.

  2. Za pracę każdej komisji konkursowej odpowiedzialny jest przewodniczący, którym jest przedstawiciel Urzędu Miejskiego wskazany przez Prezydenta. W przypadku nieobecności przewodniczącego prawomocnym zastępcą zostaje inny przedstawiciel Prezydenta wskazany wcześniej przez przewodniczącego.

  3. Na podstawie opinii członków komisji, sporządzane jest stanowisko komisji konkursowej.

  4. Obsługę administracyjną komisji konkursowych prowadzą pracownicy poszczególnych komórek organizacyjnych Urzędu Miejskiego. Każde posiedzenie komisji konkursowej jest protokołowane, ze szczególnym uwzględnieniem zapisów dotyczących ustaleń podjętych przez komisję. Wszystkie protokoły z posiedzeń komisji konkursowych sporządzane są przez pracowników właściwych komórek organizacyjnych Urzędu Miejskiego.

  5. Wszyscy członkowie komisji konkursowej mają prawo do wglądu w dokumentację stanowiącą podstawę do pracy komisji – zarówno podczas trwania posiedzeń, w okresie między posiedzeniami, jak i po zakończeniu procedury konkursowej.

  6. Protokoły posiedzeń, oświadczenia oraz inne dokumenty powstające w czasie prac komisji konkursowych przechowywane są w zbiorze akt właściwych merytorycznie komórek organizacyjnych. Powyższe dokumenty mają charakter jawny.

 

§ 16.

  1. Ostatecznego wyboru najkorzystniejszych ofert wraz z decyzją o wysokości kwoty przyznanej dotacji dokonuje Prezydent.

  2. Jeżeli organizacje otrzymały dotację w wysokości niższej niż wnioskowana, konieczne jest dokonanie uzgodnień, których celem jest doprecyzowanie warunków i zakresu realizacji zadania.

  3. Informacje o złożonych ofertach oraz o ofertach niespełniających wymogów formalnych, jak również o odmowie lub udzieleniu dotacji na realizację zadań, będą podane do publicznej wiadomości w formie wykazu umieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta Łomży oraz na stronie internetowej.

 

Rozdział 8.

Sposób tworzenia Rocznego Programu oraz przebieg konsultacji

 

§ 17.

  1. Założenia do Rocznego Programu opracowane zostały w Urzędzie Miejskim z wykorzystaniem dotychczasowych doświadczeń współpracy z organizacjami pozarządowymi, w szczególności Rocznego Programu Współpracy Miasta Łomży z Organizacjami Pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2013 rok.

  2. Projekt Rocznego Programu był przedmiotem konsultacji przeprowadzonych z komórkami organizacyjnymi Urzędu Miejskiego, organizacjami pozarządowymi i innymi zainteresowanymi oraz poprzez publikację na stronie internetowej i odbycie 2 spotkań z przedstawicielami organizacji pozarządowych.

  3. Sprawozdanie, o którym mowa w § 11, ust. 2 oraz uwagi zgłoszone względem realizacji Rocznego Programu będą stanowiły wskazówki dla tworzenia kolejnych programów współpracy Miasta Łomży z organizacjami pozarządowymi.

  4. Za koordynację działań objętych Programem odpowiada przedstawiciel Miasta ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi.

  5. Program zakłada możliwość uwzględnienia nowych form współpracy
    i doskonalenia tych, które już zostały określone.

 

 

Program został skierowany do komisji Rady Miejskiej. Trafi pod obrady Rady Miejskiej najprawdopodobniej na sesji w dn. 27 listopada b.r. Do Rady Miejskiej został również skierowany wniosek o uchwalenie trybu powoływania członków oraz organizacji i trybu działania Łomżyńskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego.