Roczny Program trafił do Rady Miejskiej
Szczegółowa ich analiza zawarta została w poniższej tabeli.
ANALIZA WNIOSKÓW
z konsultacji społecznych projektu Rocznego Programu Współpracy Miasta Łomży z Organizacjami Pozarządowymi
oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 203 roku
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
na 2014 rok.
Zgłaszający |
Dotyczy |
Treść wniosku |
Uwagi |
Łomżyńskie Bractwo Historyczne i Krajowe Towarzystwo Autyzmu O/Łomża |
§ 1. |
Dodanie definicji „Radzie Pożytku” – należy przez to rozumieć Łomżyńską Radę Pożytku Publicznego” oraz „Zadaniu – należy przez to rozumieć zadanie publiczne wymienione w Programie zlecane przez Miasto”. |
Wnioski uwzględnione. W zapisie pominięto słowa „zlecane przez Miasto” by nie ograniczać definicji jedynie do finansowych form współpracy. |
Łomżyńskie Bractwo Historyczne i Krajowe Towarzystwo Autyzmu O/Łomża |
§ 1. |
Uzupełnienie zapisu pkt. 8) o art. 13 ustawy. |
Wniosek nieuwzględniony. Proponowany w projekcie zapis wyczerpuje zdefiniowane pojęcie. |
Łomżyńskie Bractwo Historyczne i Krajowe Towarzystwo Autyzmu O/Łomża |
§ 3. |
Dodanie zapisu „Zapewnienie organizacjom pozarządowym równych szans w dostępie do informacji i realizacji zadań publicznych”; |
Wniosek uwzględniony. |
Spotkanie org. poza. 18.09.2013 |
§ 4. pkt. 2) |
Wykreślenie słów „i partnerstwa stron” |
Wniosek nieuwzględniony. Użyte w projekcie zestawienie słów „suwerenność” i „partnerstwo” w pełni oddaje podstawową zasadę współpracy Miasta i organizacji pozarządowych |
Spotkanie org. poza. 18.09.2013 |
Dodania w § 4. pkt 5 |
5) partnerstwa stron – rozumianego jako współuczestnictwo Miasta i organizacji pozarządowych w identyfikowaniu i definiowaniu problemów społecznych, określaniu sposobów ich rozwiązywania, realizacji zadań publicznych oraz ocenie ich realizacji |
Wniosek nieuwzględniony. Proponowane w projekcie zapisy w preambule projektu oraz § 4 w pełni oddają także intencje wnioskodawców. Nieprzyjęcie wniosku wynika z pozostawienia w §4. pkt. 2) słów „i partnerstwa stron”. |
Federacja dla Łomży |
Dodania w § 6.ust. 3 |
Organizowania, realizacji i finansowania lokalnych inicjatyw inwestycyjnych określonych odrębną uchwałą Rady Miejskiej Łomży. |
Wniosek uwzględniony. Po modyfikacji dodano zapis: „Organizowanie, realizacja i finansowanie inicjatyw lokalnych.” |
Federacja dla Łomży |
§ 7. pkt 4) |
Zmiana częstotliwości organizowania spotkań z przedstawicielami organizacji pozarządowych na jedno w kwartale |
Wniosek uwzględniony częściowo. Wprowadzono zapis o częstotliwości spotkań przynajmniej jedno w półroczu. |
Łomżyńskie Bractwo Historyczne i Krajowe Towarzystwo Autyzmu O/Łomża |
§ 7. |
Dodanie pkt. „użyczanie bądź wynajmowanie na preferencyjnych warunkach miejskich lokali i obiektów na zasadach określonych przez Prezydenta” oraz „współtworzenie i aktualizowanie zbiorczej bazy danych o organizacjach pozarządowych prowadzących działalność na terenie Miasta” |
Wnioski uwzględniono. |
Łomżyńskie Bractwo Historyczne i Krajowe Towarzystwo Autyzmu O/Łomża |
§ 7. |
Dodanie zapisu „udział przedstawicieli organizacji pozarządowych w pracach Łomżyńskiej Rady Pożytku Publicznego Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Radzie Sportu. |
Wniosek nieuwzględniony. Zasady tworzenia tych organów określają odrębne uchwały lub zarządzenia, w myśl których zawsze są tam przedstawiciele organizacji pozarządowych. |
Spotkanie org. pozarządowych18.09.2013 |
§ 7. |
Dodanie pkt. 10, 11, 12 |
Wniosek uwzględniony. Pkt. 11 zrealizowano jako zbieżny z wnioskiem Łomżyńskiego Bractwa Historycznego i Krajowego Towarzystwa Autyzmu O/Łomża jako dalej idący |
Federacja dla Łomży |
§ 7. |
Dodanie pkt. 13, 14, 15, 16, 17 |
Wniosek uwzględniony. |
Łomżyńskie Bractwo Historyczne i Krajowe Towarzystwo Autyzmu O/Łomża |
§ 8. |
Dodanie w ust. 1. pkt 2 zapisu „d) prowadzenie zajęć edukacyjnych oraz wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży niepełnosprawnej” |
Wniosek uwzględniony. |
Autopoprawka |
§ 8. ust. 1, pkt 3) |
Zmiana nazwy zakresy zadań priorytetowych z opieki społecznej na pomoc społeczną. |
Zmiana dostosowuje nazewnictwo do używanego ustawowo. |
Łomżyńskie Bractwo Historyczne i Krajowe Towarzystwo Autyzmu O/Łomża |
§ 8. |
Dodanie w ust. 1. pkt 3 zapisu „d) świadczenie poradnictwa na rzecz dzieci i młodzieży niepełnosprawnej” |
Wniosek uwzględniony. |
Łomżyńskie Bractwo Historyczne i Krajowe Towarzystwo Autyzmu O/Łomża |
§ 8. |
Dodanie w ust. 1 pkt 6 zapisu „f) edukację patriotyczną oraz obywatelską dzieci i młodzieży” |
Wniosek uwzględniony. |
Spotkanie org. pozarządowych 18.09.2013 |
§ 8. ust.1 pkt 4) |
wykreślenie słów „dzieci i młodzieży” |
Wniosek nieuwzględniony. Pozostawiono słowa „dzieci i młodzieży”, gdyż zapis dotyczy zadań priorytetowych co nie oznacza, że wyklucza się takie formy w odniesieniu do osób dorosłych. |
Spotkanie org. poza. 18.09.2013 |
§ 8. ust. 1 pkt 5) |
wykreślenie słowa „młodzieżowych” i dodanie „spływów, zlotów” |
Wniosek uwzględniony częściowo. Pozostawiono słowo „młodzieżowych” gdyż zapis dotyczy zadań priorytetowych co nie oznacza, że wyklucza się takie formy w odniesieniu do osób dorosłych. |
Spotkanie org. poza. 18.09.2013 |
§ 8. ust. 1 pkt 6) |
zmiana brzmienia pkt. 6) na „W zakresie kultury i dziedzictwa narodowego” |
Wniosek uwzględniony. |
Federacja dla Łomży |
§ 8. ust. 1 pkt 6 lit. a) |
zmiana brzmienia na: „realizację programów edukacyjnych w sferze kultury, w tym programów służących przygotowaniom do obchodów 600–lecia nadania Łomży praw miejskich, |
Wniosek uwzględniony po modyfikacji polegającej na pozostawieniu jako priorytetowe programów edukacji kulturalnej dzieci i młodzieży. |
Federacja dla Łomży |
§ 8. ust. 1 pkt 6 lit.d) |
dodanie słowa „edukacyjną” |
Wniosek uwzględniony.
|
Spotkanie org. pozarządowych 18.09.2013, Federacja dla Łomży |
§ 8. |
dodanie pkt. 8) |
Wniosek uwzględniony częściowo. Wprowadzono pkt. 8) W zakresie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. Nie określono kwoty na realizację tego zadania, gdyż w projekcie budżetu nie przewiduje się takiej pozycji. Nie uwzględniono zapisu: „wspieranie działań związanych z federalizacją organizacji pozarządowych”, uznając że proces federalizacji organizacji pozarządowych powinien odbywać się jako całkowicie niezależne współdziałanie organizacji pozarządowych, co nie wyklucza pomocy Miasta. |
Federacja dla Łomży |
§ 10. ust. 2 |
wykreślenie słów „w szczególności” |
Wniosek nieuwzględniony. Określenie „w szczególności” powoduje otwarcie katalogu podmiotów, a brak jego zamyka listę realizatorów. |
Federacja dla Łomży |
§ 10. ust. 2 pkt. 1) |
dodanie słów „i jej komisje w zakresie ustalania kierunków tej współpracy” |
Wniosek uwzględniony częściowo. Zapis uzupełniono o zakres realizacji programu. Nie wprowadzono zapisu o komisjach, gdyż działają one w ramach Rady |
Federacja dla Łomży |
§ 10. ust. 2 pkt. 2), 3), 4), 5), 6) |
uzupełnienie pkt. 2) o zakres realizacji w odniesieniu do Prezydenta Miasta i dookreślenie pozostałych realizatorów którzy działają w jego imieniu |
Wniosek uwzględniony. |
Federacja dla Łomży |
|
Dodanie rozdziału „Rada Działalności Pożytku Publicznego” |
Wniosek nieuwzględniony. Zadania Łomżyńskiej Rady Pożytku Publicznego określi odrębna uchwała Rady Miejskiej i zarządzenie Prezydenta o jej powołaniu. W przyszłości można będzie te zapisy przytoczyć także w Programie. |
Federacja dla Łomży |
§ 13. ust. 1 |
Zrównoważenia ilości przedstawicieli Prezydenta i organizacji pozarządowych w składach komisji konkursowych. |
Wniosek uwzględniony. Z dotychczasowych praktyk wynika jednak, że organizacje pozarządowe mają problem ze zgłaszaniem przedstawicieli do komisji, gdyż z zasady są zainteresowane udziałem w konkursie. Do składu komisji w takich przypadkach trzeba będzie powoływać przedstawicieli organizacji które działają w innych sferach niż dotyczące ogłaszanych konkursów. |
Federacja dla Łomży |
§ 13. ust. 3 |
Zamiana łącznika „lub” na „i” |
Wniosek uwzględniony. |
Spotkanie org. poza. 18.09.2013 |
§ 17. ust. 2 |
uzupełnienie zapisu o „organizacjami pozarządowymi i innymi zainteresowanymi” |
Wniosek uwzględniony. |
Spotkanie org. poza. 18.09.2013 |
§ 17. |
Dodanie ust. 4 „Za koordynację działań objętych Programem odpowiada Przedstawiciel Miasta ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi” |
Wniosek nieuwzględniony. Zrealizowany wprowadzeniem zapisu w § 10 ust. 2 pkt 3) |
Federacja dla Łomży |
§ 17. |
Dodanie ust. „Program zakłada możliwość uwzględnienia nowych form współpracy |
Wniosek uwzględniony. |
Federacja dla Łomży |
§ 17 |
Dodanie ust. „Program zostanie zaktualizowany po uchwaleniu budżetu Miasta Łomży na 2014 rok.” |
Wniosek nieuwzględniony. Wprowadzenie takiego zapisu powodowałoby konieczność aktualizacji Programu każdorazowo po wprowadzaniu zmian w budżecie miasta. Uchwała budżetowa jest prawem nadrzędnym. Reguluje to automatycznie zapis § 8 ust. 2. |
Fundacja „Czas Lokalny |
|
Stworzenie funduszu na wkład własny organizacji, które pozyskują zewnętrzne finansowanie swoich zadań i opracowanie regulaminu korzystania z funduszu |
Wniosek nieuwzględniony. Takiej odrębnej pozycji nie przewiduje projekt budżetu. Pomoc organizacjom w tym zakresie należy rozpatrywać odrębnie dla każdego zadania. |
|
Opracowanie na stronie internetowej w zakładce „organizacje pozarządowe” harmonogramu ogłaszania konkursów dla organizacji pozarządowych na 2014 rok oraz zasad pozyskiwania „małych grantów” wraz z informacją o puli na ten cel w danym roku. |
Wniosek nieuwzględniony. Wniosek słuszny i powinien być realizowany w ramach zapisu o prowadzeniu na portalu miejskim serwisu informacyjnego dla organizacji pozarządowych jednak zbyt szczegółowy by zamieszczać go w Programie. |
|
|
Zamieszczanie w w/w zakładce na stałe regulaminów konkursów dla organizacji pozarządowych, „Rocznego Programu” oraz sprawozdania z jego realizacji” |
j.w. |
|
|
Uwzględnianie organizacji pozarządowych przy opracowywaniu i zlecaniu zadań promocyjnych (kampanii, gadżetów itd.) |
Wniosek realizuje zapis § 8. ust 1 pkt 6 c |
|
|
Umożliwienie w ramach spotkań konsultacyjnych zapoznania się z ostatecznym projektem „Rocznego Programu”, którzy otrzymają radni Łomży. |
Wniosek realizują zapisy § 17. Projekt zostanie opublikowany na oficjalnych stronach internetowych miasta wraz z niniejszą analizą |
TPD O/Łomża |
|
Prowadzenie placówek wsparcia dziennego zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. |
Wniosek uwzględniono. W § 8 ust. 1 pkt 3) dodano „d) prowadzenie placówek wsparcia dziennego” |
|
Zlecenie prowadzenia dwóch placówek wsparcia dziennego. |
Wniosek nieuwzględniony. Zlecenie prowadzenia placówek następuje w drodze postępowania konkursowego. |
|
|
Zwiększenie dofinansowania placówek wsparcia dziennego. |
Wniosek nieuwzględniony. Wysokości środków na realizację zadań priorytetowych określi uchwała budżetowa. |
|
Forum internetowe „Maciej” |
|
Rozszerzenie ilości spotkań z organizacjami pozarządowymi. |
Wniosek uwzględnia zapis w § 7pkt. 4) |
|
Rozszerzenie zakresu działań o inne cele. |
Wniosek nieuwzględniony. Cały zakres działalności określa ustawa. W Rocznym Programie określone są zadania priorytetowe dla Łomży |
|
Forum internetowe Jan Karczewski |
§ 8. ust.1 pkt 2 lit. d) |
Dopisać wyrazy „w tym na organizację konferencji naukowej o promocji zdrowia” |
Wniosek nieuwzględniony. Zapis zbyt szczegółowy, którego treść zawiera proponowane brzmienie. |
§ 13 ust. 2 |
Dopisać wyrazy „na zasadzie rotacji” |
Wniosek nieuwzględniony. Komisje powoływane są każdorazowo po ogłoszeniu konkursu. |
|
Forum internetowe Alicja Moroz-Rutkowska |
§ 8 ust. 1, pkt 3 |
Zastrzeżenie co do wysokości kwoty 97.200 określonej w projekcie |
Wniosek nieuwzględniony. Wysokości środków na realizację zadań priorytetowych określi uchwała budżetowa. |
Po wprowadzeniu zmian wnioskowanych w trakcie każdego etapu konsultacji, do Rady Miejskiej w Łomży został skierowany Roczny Porgram Współpracy Miasta Łomży z Organizacjami Pozarządowymi w kształcie następującym:
PROJEKT
Załącznik do Uchwały Nr…. /13 Rady Miejskiej Łomży z dnia …………………… 2013 r.
Uznając, że:
-
Celem funkcjonowania miasta jest zaspokajanie potrzeb jego mieszkańców,
-
Społeczeństwo demokratyczne nie może dobrze i skutecznie funkcjonować bez aktywnej działalności obywateli zaspokajających swoje potrzeby zgodnie ze swoją wolą,
-
Obywatelska działalność osób zrzeszonych w organizacjach pozarządowych umacnia w nich odpowiedzialność za swoje otoczenie i wspólnotę lokalną,
-
Działalność organizacji pozarządowych pozwala na efektywniejsze zaspokajanie potrzeb konkretnych grup mieszkańców,
-
Współpraca z organizacjami pozarządowymi pozwala efektywnie realizować zadania pożytku publicznego, Rada Miejska Łomży uchwala
ROCZNY PROGRAM
Współpracy Miasta Łomży z Organizacjami Pozarządowymi
oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
na 2014 rok.
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1.
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
-
Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010r. Nr 234, poz. 1536);
-
Działalności pożytku publicznego – należy przez to rozumieć działalność określoną w art. 3 ust. 1 ustawy;
-
Mieście – należy przez to rozumieć Miasto Łomżę;
-
Prezydencie – należy przez to rozumieć Prezydenta Miasta Łomży;
-
Komórce organizacyjnej – należy przez to rozumieć wydział Urzędu Miejskiego w Łomży, a także równorzędną komórkę o innej nazwie działającą na prawach wydziału w jego strukturze organizacyjnej;
-
Organizacji pozarządowej – należy przez to rozumieć organizację w rozumieniu art. 3 ust. 2 i 3 ustawy;
-
Rocznym Programie – należy przez to rozumieć uchwałę Rady Miejskiej Łomży w sprawie Rocznego Programu Współpracy Miasta Łomży z Organizacjami Pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2014 rok;
-
Zadaniu – należy przez to rozumieć zadanie publiczne wymienione w Rocznym Programie;
-
Konkursie ofert – należy przez to rozumieć otwarty konkurs ofert na realizację zadań publicznych, o którym mowa w art. 11 ustawy;
-
Trybie pozakonkursowym – należy przez to rozumieć tryb zlecania realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym poza konkursem ofert, określony w art. 19a ustawy;
-
Radzie Pożytku – należy przez to rozumieć Łomżyńską Radę Działalności Pożytku Publicznego;
-
Stronie internetowej Miasta – należy przez to rozumieć adres internetowy: www.lomza.pl .
Rozdział 2.
Cele i zasady współpracy
§ 2.
Celem głównym Rocznego Programu jest dalsze kształtowanie partnerstwa Miasta Łomży z organizacjami pozarządowymi, służącego zaspokajaniu potrzeb mieszkańców oraz wzmacnianiu aktywności społeczności lokalnej.
§ 3.
Cel, o którym mowa w § 2, realizowany będzie poprzez:
-
podejmowanie i inicjowanie różnorodnych form współdziałania Miasta Łomży z organizacjami pozarządowymi w realizacji zadań publicznych;
-
promowanie idei społeczeństwa obywatelskiego;
-
zwiększanie otwartości Miasta na nowe inicjatywy i wykorzystywanie dostępnych procedur służących ich skutecznej i jak najlepszej realizacji;
-
zapewnienie organizacjom pozarządowym równych szans w dostępie do informacji i realizacji zadań publicznych;
-
analizowanie i ocenianie rezultatów współpracy oraz realizowanie działań usprawniających;
-
powołanie Łomżyńskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego.
§ 4.
Przedmiotem współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi jest wspólne definiowanie i zaspokajanie potrzeb mieszkańców, odbywające się na zasadach:
-
pomocniczości – rozumianej jako wola poszerzania przez Miasto i przejmowania przez organizacje pozarządowe zakresu zadań publicznych do efektywnej realizacji;
-
suwerenności i partnerstwa stron – rozumianych jako gwarancja zachowania niezależności Miasta i organizacji pozarządowych i ich równości w granicach prawa;
-
efektywności – rozumianej jako dążenie do osiągania jak najlepszych efektów w zakresie wzajemnej współpracy oraz minimalizacji kosztów z tym związanych;
-
jawności i uczciwej konkurencji – rozumianej jako zapewnienie przejrzystości podejmowanych działań oraz jednolitych dla wszystkich podmiotów i obiektywnych kryteriów nie budzących wątpliwości co do równego dostępu do zadań publicznych.
Rozdział 3.
Formy współpracy
§ 5
Współpraca Miasta Łomży z organizacjami pozarządowymi odbywa się w formach finansowych lub pozafinansowych.
§ 6
Do finansowych form współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi zalicza się w szczególności:
-
Zlecanie organizacjom pozarządowym realizacji zadań publicznych w trybie otwartego konkursu ofert na zasadach określonych w ustawie, w formie:
-
powierzania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji;
-
wspierania realizacji zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.
-
Zlecanie organizacjom pozarządowym realizacji zadań publicznych w trybie art. 19a ustawy.
-
Organizowanie, realizacja i finansowanie inicjatyw lokalnych.
§ 7
Do pozafinansowych form współpracy zalicza się w szczególności:
-
wzajemne informowanie się Miasta oraz organizacji pozarządowych o planowanych kierunkach działań, w tym informowanie organizacji pozarządowych o zadaniach publicznych, które będą realizowane w roku obowiązywania Rocznego Programu;
-
konsultowanie z organizacjami pozarządowymi projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji;
-
udział przedstawicieli organizacji pozarządowych w pracach komisji konkursowych dla opiniowania ofert złożonych w otwartych konkursach ofert;
-
odbycie przynajmniej jednego w półroczu spotkania przedstawicieli Miasta z przedstawicielami sektora pozarządowego i innymi zainteresowanymi, mające na celu wymianę poglądów dotyczących najważniejszych aspektów funkcjonowania organizacji pozarządowych oraz rozwój obszarów współpracy;
-
promowanie działalności organizacji pozarządowych;
-
obejmowanie patronatem przez władze Miasta projektów i inicjatyw realizowanych przez organizacje pozarządowe;
-
prowadzenie działalności edukacyjnej i doradczej związanej z funkcjonowaniem organizacji pozarządowych;
-
udzielanie przez Miasto rekomendacji wnioskującym o to organizacjom pozarządowym, jeżeli konieczność ich uzyskania wiąże się z działalnością prowadzoną przez te organizacje;
-
wspólne realizowanie inicjatyw lokalnych na zasadach określonych w ustawie;
-
prowadzenie na portalu miejskim serwisu informacyjnego dla organizacji pozarządowych;
-
użyczanie bądź wynajmowanie na preferencyjnych warunkach miejskich lokali i obiektów na organizację konferencji, szkoleń, i innych imprez;
-
promocję i pomoc w organizacji wolontariatu na terenie Łomży;
-
tworzenia wspólnych zespołów konsultacyjnych o charakterze doradczym lub inicjatywnym, w tym: włączanie organizacji pozarządowych do współtworzenia polityk publicznych i monitorowania ich realizacji poprzez udział w pracach ciał opiniodawczych, doradczych i konsultacyjnych;
-
rozwijania praktyki dialogu obywatelskiego (w tym dyskusji i debat o tematyce społeczno-gospodarczej), m.in. poprzez organizację forów (spotkań, konferencji) organizacji pozarządowych i przedstawicieli Urzędu;
-
włączenia organizacji pozarządowych w działania promocyjne województwa, poprzez zapraszanie do udziału w targach i innych imprezach promocyjnych
w kraju i za granicą; -
promocji dobrych praktyk organizacji pozarządowych;
-
konsultowania aktów normatywnych z Radą Pożytku.
Rozdział 4.
Priorytetowe zadania publiczne
oraz wysokość środków na realizację Rocznego Programu
§ 8
-
Określa się zadania priorytetowe oraz planowaną wysokość środków na ich realizację w zakresie współpracy Miasta Łomży z organizacjami pozarządowymi na 2014 rok:
-
W zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz patologii społecznej – 200.000 zł z przeznaczeniem na realizację Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej,
-
W zakresie ochrony zdrowia – 90.000 złz przeznaczeniem na:
-
opiekę hospicyjno – paliatywną nad chorymi w terminalnym stadium choroby nowotworowej,
-
programy samopomocowe osób chorych, niepełnosprawnych i ich rodzin,
-
programy służące profilaktyce, promocji zdrowia i wczesnej wykrywalności chorób,
-
prowadzenie zajęć edukacyjnych oraz wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży niepełnosprawnej.
-
W zakresie pomocy społecznej – 97.200 zł z przeznaczeniem na:
-
dożywianie ludzi ubogich,
-
prowadzenie placówek wsparcia dziennego,
-
poradnictwo obywatelskie dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,
-
świadczenie poradnictwa na rzecz dzieci i młodzieży niepełnosprawnej.
4) W zakresie sportu – 599.470 zł z przeznaczeniem na:
-
realizację systemu współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży szkolnej,
-
realizację programów szkolenia sportowego dzieci i młodzieży,
-
wspieranie rozwoju młodzieży szczególnie uzdolnionej, osiągającej najwyższe wyniki sportowe,
-
organizację na terenie miasta i regionu otwartych zawodów sportowych i sportowo-rekreacyjnych dzieci i młodzieży o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym,
-
udział zespołów sportowych w zawodach o zasięgu regionalnym i ogólnopolskim, oraz organizacja tych zawodów na terenie miasta.
-
W zakresie turystyki – 76.000 złz przeznaczeniem na:
-
zapewnienie bezpiecznego wypoczynku nad Narwią (organizacja kąpieliska
miejskiego),
-
organizacja młodzieżowych rajdów, spływów, zlotów turystycznych po Ziemi Łomżyńskiej.
-
W zakresie kultury i dziedzictwa narodowego – 45.000 zł z przeznaczeniem na:
a) edukację patriotyczną oraz obywatelską dzieci i młodzieży,
b) długofalowe programy edukacji kulturalnej dzieci i młodzieży, w tym programów służących przygotowaniom do obchodów 600 – lecia nadania Łomży praw miejskich,
c) organizację otwartych imprez kulturalnych,
d) działalność wydawniczą promującą Łomżę i Ziemię Łomżyńską,
e) działalność edukacyjną i popularno-naukową,
f) wspieranie lokalnego środowiska artystycznego.
-
W zakresie ochrony zabytków i opieki nad zabytkami – 100.000 zł z przeznaczeniem na działania na rzecz ratowania i konserwacji obiektów zabytkowych na terenie Miasta.
-
W zakresie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego
-
wspieranie działalności na rzecz organizacji pozarządowych (podnoszenie poziomu wiedzy, profesjonalizacja realizacji zadań publicznych, podnoszenie standardu usług organizacji pozarządowych);
-
wspieranie działalności na rzecz organizacji i promocji wolontariatu;
-
wspieranie działalności na rzecz promocji partycypacji obywatelskiej w formie działań informacyjno-edukacyjnych na rzecz mieszkańców miasta;
-
promowanie włączania się obywateli w życie publiczne w szczególności poprzez wysoką jakość konsultacji społecznych i partycypacji obywatelskiej w procesie tworzenia prawa miejscowego;
-
włączanie organizacji pozarządowych do współtworzenia polityk publicznych
i monitorowania ich realizacji poprzez udział w pracach ciał opiniodawczych, doradczych i konsultacyjnych w szczególności w zakresie monitoringu wdrażania Strategii Zrównoważonego Rozwoju Miasta Łomża do 2020 roku.
-
Ostateczne określenie wysokości środków przeznaczonych na realizację Rocznego Programu zawiera uchwała budżetowa Rady Miasta Łomży na 2014 rok.
-
Zlecanie organizacjom pozarządowym realizacji zadań publicznych w roku 2014 może nastąpić na podstawie projektu uchwały, o której mowa w ust. 2, przekazanego Radzie Miasta Łomży na zasadach określonych w przepisach ustawy o finansach publicznych.
Rozdział 5.
Okres i sposób realizacji Rocznego Programu
§ 9.
Roczny Program obowiązuje w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2014 roku.
§ 10.
-
Roczny Program realizowany jest w drodze współpracy Miasta oraz organizacji pozarządowych.
-
Podmiotami realizującymi postanowienia Rocznego Programu w zakresie współpracy, o której mowa w ust. 1 są w szczególności:
-
Rada Miejska Łomży w zakresie ustalania kierunków tej współpracy;
-
Prezydent Miasta Łomży w zakresie sposobu realizacji Programu, a w szczególności:
-
dysponowania środkami na ten cel w ramach budżetu miasta Łomży;
-
ogłaszania konkursów ofert na realizację zadań publicznych.
-
Przedstawiciel Miasta ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi w zakresie:
-
udziału w tworzeniu standardów współpracy administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi;
-
udziału w diagnozowaniu potrzeb środowiska łomżyńskich organizacji pozarządowych;
-
koordynowania współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi;
-
Komisje Konkursowe w zakresie opiniowania ofert w konkursach ofert;
-
Komórki organizacyjne Urzędu w zakresie bieżących kontaktów z organizacjami pozarządowymi, udziału w przygotowywaniu i konsultacjach projektu Rocznego Programu, przygotowywania i obsługi konkursów ofert na realizację zadań publicznych, w tym udzielania informacji o sposobie wypełniania ofert w ww. konkursach, sprawdzania ofert pod względem formalnym, upubliczniania wyników konkursów ofert, sporządzania umów z organizacjami pozarządowymi, których oferty zostały wybrane do realizacji w konkursach ofert, nadzoru nad realizacją zadań publicznych i kontroli wydatkowania dotacji oraz w zakresie sporządzania sprawozdań z realizacji Programu;
-
Łomżyńska Rada Działalności Pożytku Publicznego;
-
Organizacje pozarządowe z siedzibą w Łomży i działające na rzecz Miasta Łomży.
-
Realizacja zadań Miasta przez organizacje pozarządowe odbywać się będzie
nie tylko w ramach niniejszego Rocznego Programu, ale również w ramach innych szczegółowych programów np. Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej.
Rozdział 6.
Sposób oceny realizacji Rocznego Programu
§ 11.
Miernikami oceny realizacji Rocznego Programu są w szczególności:
-
wysokość środków finansowych przekazanych z budżetu Miasta organizacjom pozarządowym na realizację zadań publicznych;
-
udział środków własnych organizacji pozarządowych w realizacji zadań publicznych zleconych w drodze konkursów ofert;
-
liczba zadań publicznych realizowanych przez organizacje pozarządowe, z wyszczególnieniem zadań zleconych w drodze konkursów ofert i trybu pozakonkursowego;
-
liczba ofert złożonych przez organizacje pozarządowe na realizację zadań publicznych, z wyszczególnieniem ofert złożonych w drodze konkursów ofert i w trybie pozakonkursowym;
-
liczba umów zawartych z organizacjami pozarządowymi na realizację zadań publicznych;
-
liczba wspólnie realizowanych inicjatyw lokalnych na zasadach określonych w ustawie;
-
liczba organizacji pozarządowych, którym zlecono realizację zadań publicznych;
-
liczba form współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi o charakterze pozafinansowym, ze szczególnym uwzględnieniem działań i kampanii promujących sektor pozarządowy oraz zespołów doradczych i inicjatywnych, których członkami są przedstawiciele organizacji pozarządowych.
-
Prezydent przedłoży Radzie Miejskiej Łomży do 30 kwietnia 2015 roku sprawozdanie z realizacji Rocznego Programu, uwzględniając mierniki wskazane w ust. 1.
Rozdział 7.
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych
do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert
§ 12.
-
Komisje konkursowe powoływane są w celu opiniowania ofert złożonych przez organizacje pozarządowe w ramach ogłoszonych przez Miasto otwartych konkursów ofert.
-
Komisje konkursowe powołuje Prezydent Miasta.
§ 13.
-
W skład komisji konkursowej wchodzi trzech przedstawicieli Prezydenta oraz minimum trzech przedstawicieli organizacji pozarządowych.
-
Przedstawicieli organizacji pozarządowych wybiera Prezydent spośród zgłoszonych kandydatur.
-
Kandydatem na członka komisji konkursowej może zostać każdy przedstawiciel organizacji pozarządowej mającej siedzibę na terenie Miasta i działającej na rzecz jego mieszkańców, pod warunkiem, że organizacja którą reprezentuje, nie będzie brała udziału w konkursie.
-
W sytuacji gdy nie zgłosi się do komisji konkursowej odpowiednia liczba kandydatów reprezentujących organizacje pozarządowe, Prezydent może z własnej inicjatywy powołać przedstawicieli organizacji pozarządowych spośród nie biorących udziału w konkursie.
-
W pracach komisji mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy. Osoby te zaprasza Prezydent bądź komisja konkursowa.
§ 14.
-
Komunikat zapraszający do zgłaszania kandydatur na członka komisji konkursowej ogłasza Prezydent wraz z ogłoszeniem konkursu.
-
Komunikat zamieszczany jest zgodnie z ustawą w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego oraz na stronie internetowej wraz z regulaminem konkursu określającym min. kryteria, jakimi będzie kierować się komisja przy rozpatrywaniu wniosków.
§ 15.
-
Każdy członek komisji konkursowej przed rozpoczęciem działalności komisji zobowiązany jest do złożenia pisemnego oświadczenia o nieuczestniczeniu w ogłoszonym konkursie organizacji, z którą w jakikolwiek sposób jest związany.
-
Za pracę każdej komisji konkursowej odpowiedzialny jest przewodniczący, którym jest przedstawiciel Urzędu Miejskiego wskazany przez Prezydenta. W przypadku nieobecności przewodniczącego prawomocnym zastępcą zostaje inny przedstawiciel Prezydenta wskazany wcześniej przez przewodniczącego.
-
Na podstawie opinii członków komisji, sporządzane jest stanowisko komisji konkursowej.
-
Obsługę administracyjną komisji konkursowych prowadzą pracownicy poszczególnych komórek organizacyjnych Urzędu Miejskiego. Każde posiedzenie komisji konkursowej jest protokołowane, ze szczególnym uwzględnieniem zapisów dotyczących ustaleń podjętych przez komisję. Wszystkie protokoły z posiedzeń komisji konkursowych sporządzane są przez pracowników właściwych komórek organizacyjnych Urzędu Miejskiego.
-
Wszyscy członkowie komisji konkursowej mają prawo do wglądu w dokumentację stanowiącą podstawę do pracy komisji – zarówno podczas trwania posiedzeń, w okresie między posiedzeniami, jak i po zakończeniu procedury konkursowej.
-
Protokoły posiedzeń, oświadczenia oraz inne dokumenty powstające w czasie prac komisji konkursowych przechowywane są w zbiorze akt właściwych merytorycznie komórek organizacyjnych. Powyższe dokumenty mają charakter jawny.
§ 16.
-
Ostatecznego wyboru najkorzystniejszych ofert wraz z decyzją o wysokości kwoty przyznanej dotacji dokonuje Prezydent.
-
Jeżeli organizacje otrzymały dotację w wysokości niższej niż wnioskowana, konieczne jest dokonanie uzgodnień, których celem jest doprecyzowanie warunków i zakresu realizacji zadania.
-
Informacje o złożonych ofertach oraz o ofertach niespełniających wymogów formalnych, jak również o odmowie lub udzieleniu dotacji na realizację zadań, będą podane do publicznej wiadomości w formie wykazu umieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta Łomży oraz na stronie internetowej.
Rozdział 8.
Sposób tworzenia Rocznego Programu oraz przebieg konsultacji
-
Założenia do Rocznego Programu opracowane zostały w Urzędzie Miejskim z wykorzystaniem dotychczasowych doświadczeń współpracy z organizacjami pozarządowymi, w szczególności Rocznego Programu Współpracy Miasta Łomży z Organizacjami Pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2013 rok.
-
Projekt Rocznego Programu był przedmiotem konsultacji przeprowadzonych z komórkami organizacyjnymi Urzędu Miejskiego, organizacjami pozarządowymi i innymi zainteresowanymi oraz poprzez publikację na stronie internetowej i odbycie 2 spotkań z przedstawicielami organizacji pozarządowych.
-
Sprawozdanie, o którym mowa w § 11, ust. 2 oraz uwagi zgłoszone względem realizacji Rocznego Programu będą stanowiły wskazówki dla tworzenia kolejnych programów współpracy Miasta Łomży z organizacjami pozarządowymi.
-
Za koordynację działań objętych Programem odpowiada przedstawiciel Miasta ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi.
-
Program zakłada możliwość uwzględnienia nowych form współpracy
i doskonalenia tych, które już zostały określone.
Program został skierowany do komisji Rady Miejskiej. Trafi pod obrady Rady Miejskiej najprawdopodobniej na sesji w dn. 27 listopada b.r. Do Rady Miejskiej został również skierowany wniosek o uchwalenie trybu powoływania członków oraz organizacji i trybu działania Łomżyńskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego.