Sprawozdanie z działalności Straży Miejskiej Łomży za 2015 rok
Zmiany istotne dla działalności straży miały miejsce pod koniec lat dziewięćdziesiątych po wprowadzeniu Ustawy o Strażach Gminnych (Miejskich) z dnia 29 sierpnia 1997 roku. Ujednolicone zostały zasady przeszkolenia strażników, umundurowania i wyposażenia, wprowadzono podstawowe uprawnienia, zadania i sposoby funkcjonowania oraz nadzoru merytorycznego. W Łomży straż pozostała nadal w strukturze organizacyjnej Urzędu Miasta, z odrębnością w zakresie planowania i realizacji zadań, przy zachowaniu czynności wspólnych z innymi komórkami, jednostkami miejskimi i stałymi działaniami w ramach funkcjonowania Urzędu. Stałą obsadę stanowiła kadra 10 strażników i jednej osoby w ramach obsługi administracyjnej w praktyce do 2008 roku, kiedy to obsadę kadrową zwiększono o 3 dodatkowe etaty strażników. Obecnie pracuje 11 strażników i jedna osoba na etacie cywilnym. W porównaniu do ostatnich lat w ubiegłym roku liczba strażników zmniejszyła się o dwa etaty.
Straż Miejska realizuje ustawowe zadania określone jako:
- ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych,
- czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego – w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym,
- współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli, pomocy w usuwaniu awarii technicznych i skutków klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń,
- zabezpieczenie miejsca przestępstwa, katastrofy lub innego podobnego zdarzenia albo miejsc zagrożonych takim zdarzeniem przez dostępem osób postronnych lub zniszczeniem śladów i dowodów, do momentu przybycia właściwych służb, a także ustalenie, w miarę możliwości, świadków zdarzenia,
- ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej,
- współdziałanie z organizatorami i innymi służbami w ochronie porządku podczas zgromadzeń i imprez publicznych,
- doprowadzanie osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień lub miejsca ich zamieszkania, jeżeli osoby te zachowaniem swoim dają powód do zgorszenia w miejscu publicznym, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażają życiu i zdrowiu innych osób,
- informowanie społeczności lokalnej o stanie i rodzajach zagrożeń, a także inicjowanie i uczestnictwo w działaniach mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi,
- konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych dla potrzeb gminy.
. Ustawowe uprawnienia Straży Miejskiej zawierają się w możliwościach do:
- obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń w miejscach publicznych w przypadku, gdy czynności te są niezbędne do wykonywania zadań oraz w celu:
◦ utrwalania dowodów popełnienia przestępstwa lub wykroczenia,
◦ przeciwdziałania przypadkom naruszania spokoju i porządku w miejscach publicznych,
◦ ochrony obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej.
- przetwarzania danych osobowych z wyłączeniem ujawniania pochodzenia, rasy, poglądów politycznych i przekonań religijnych, przynależności wyznaniowej, jak również danych o zdrowiu, w tym nałogach
- korzystania z rejestrów, ewidencji i zbiorów na zasadach określonych w przepisach
- udzielania pouczeń, zwracania uwagi, ostrzegania lub stosowania innych środków oddziaływania wychowawczego,
- legitymowania osób w uzasadnionych przypadkach w celu ustalenia ich tożsamości,
- ujęcia osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, a także dla mienia i niezwłocznego doprowadzenia do najbliższej jednostki Policji,
- dokonywania kontroli osobistej, przeglądania zawartości podręcznych bagaży osoby:
◦ w przypadku istnienia uzasadnionego podejrzenia popełnienia czynu zabronionego pod groźbą kary,
◦ w związku z wykonywaniem czynności ujęcia osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, a także dla mienia,
◦ w związku z wykonywaniem czynności doprowadzania osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień lub miejsca ich zamieszkania, jeżeli osoby te zachowaniem swoim dają powód do zgorszenia w miejscu publicznym, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażają życiu i zdrowiu innych osób, jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że osoba, wobec której czynności te są podejmowane, posiada przy sobie niebezpieczne przedmioty dla życia lub zdrowia ludzkiego
- nakładania grzywien w postępowaniu mandatowym za wykroczenia określone w trybie przewidzianym przepisami o postępowaniu w sprawach o wykroczenia,
- dokonywania czynności wyjaśniających, kierowania wniosków o ukaranie do sądu, oskarżenia przed sądem i wnoszenia środków odwoławczych – w trybie i zakresie określonych w Kodeksie Postępowania w Sprawach o Wykroczenia,
- usuwania pojazdów i ich unieruchamiania przez blokowanie kół w przypadkach, zakresie i trybie określonych w przepisach o ruchu drogowym, wydawania poleceń
- żądania niezbędnej pomocy od instytucji państwowych i samorządowych,
- zwracania się w nagłych przypadkach o pomoc do jednostek gospodarczych, prowadzących działalność w zakresie użyteczności publicznej oraz organizacji społecznych o udzielenie doraźnej pomocy na zasadach określonych w ustawach.
Z zatrudnionych obecnie 12 osób 4 strażników pracuje w straży od ponad 24 lat, 3 ponad dwadzieścia i 5 osób ponad 5 lat. Z pracujących osób 4 legitymuje się wyższym wykształceniem magisterskim i studiami podyplomowymi, 2 osoby wykształceniem wyższym a pozostałe 6 osób posiada wykształcenie średnie. Wszyscy posiadają ustawowo wymagane przeszkolenia, uprawnienia niezbędne w realizacji zadań i stosowne orzeczenia o zdolności do pracy w straży także te wymagane do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi. W ubiegłym roku dość istotnie na ogólne funkcjonowanie jednostki wpłynęły zmiany kadrowe związane z jednym, trwającym nadal, urlopem wychowawczym i dwoma zwolnieniami strażników. Obecna struktura uwzględnia:
Zespół ds wykroczeń:
– 1 stanowisko strażnicze oskarżyciela publicznego i prowadzenie postępowań w sprawach o wykroczenia, zastępstwa i uzupełnianie służb zewnętrznych /wcześniej także obsługa wykroczeń z fotoradaru/
Zespół ds prewencji:
– 5 strażników Rejonu – odpowiedzialność za przydzielony rejon miasta
– 3 strażników Patrolowo – Interwencyjnych
Samodzielne Stanowisko Administracyjne – wykonywanie czynności administracyjno-biurowych, prowadzenie ewidencji, rejestrów, obsługa interesantów, przyjmowanie zgłoszeń o interwencję /obecnie umowa na zastępstwo/
Komendanta i Zastępcę Komendanta
Kilka ostatnich lat strażnicy dysponują w pracy:
– dwoma pojazdami oznakowanymi, spełniającymi wymogi samochodów uprzywilejowanych, bez miejsc do przewozu osób nietrzeźwych i niebezpiecznych – ujętych lub zatrzymanych :
◦ KIA Soul 1.6 D z 2009 roku
◦ PEUGEOT Partner 1.6. D z 2008 roku
– dwoma radiostacjami przewoźnymi w pojazdach i stacją bazową w siedzibie straży
– 7 sztukami radiotelefonów przenośnych
– 6 zestawami komputerowymi z oprogramowaniem w niezbędnym zakresie, kopiarką, faxem, dwoma drukarkami
– dostępem do bazy danych systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców na zasadzie zapytania i wygenerowanej odpowiedzi w czasie kilkugodzinnym
korzystają także z dostatecznego wyposażenia osobistego: /6 latarek, 2 aparatów fotograficznych, 2 telefonów komórkowych w radiowozach/ oraz ze środków przymusu bezpośredniego: /pałki TONFA, kajdanki, gaz obezwładniający/ i umundurowania zgodnego z wymogami określonymi w stosownym rozporządzeniu. Pozostaje także zestaw fotoradaru typu FOTORAPID z 2004 roku bez prawa do użytkowania od początku tego roku.
Warunki lokalowe w funkcjonowaniu jednostki nie uległy zmianie od 13 października 2014 roku od kiedy Straż Miejska przeniosła się do nowych pomieszczeń przeznaczonych docelowo na siedzibę w części administracyjnej oddanej do użytku nowej Hali Targowej przy ulicy Gen. Władysława Sikorskiego 176 A.
Organizacja pracy w straży opiera się o roczne założenia działań z określeniem podstawowych i głównych celów, formułowanych na podstawie ocen i analiz własnych, wniosków, uwag i zgłoszeń przedstawicieli samorządu i wspólnot mieszkańców oraz tendencji i prognoz płynących także z dostępnych opracowań policyjnych dotyczących sytuacji w sferze bezpieczeństwa w naszym mieście.
Posiadane zasoby kadrowe ograniczają możliwości stałych rozwiązań pracy z dyżurnymi odbierającymi zgłoszenia i koordynującymi pracę strażników w terenie. Rolę tę przejmują Komendant lub Zastępca Komendanta w godzinach pracy, wykonując jednocześnie funkcje kontrolno – nadzorcze i inne będące ich zadaniami stałymi.
Dyslokacja czasowa na terenie miasta patroli strażników planowana jest z odpowiednim wyprzedzeniem i korygowana w zależności od bieżących potrzeb. Niezbędne, stałe minimum to trzy patrole z ciągłością pracy od 6:00 do 22:00, uzupełniane strażnikami w rejonach odpowiedzialności, w możliwym zakresie patrolami pieszymi i służbami łączonymi z policjantami. Zadania obejmują także czynności stałe z pracownikami Urzędu i jednostek miejskich, funkcje ochronne i powtarzalne sprawdzenia, kontrole i ustalone działania we współpracy z administracjami osiedli, służb i inspekcji, jak też realizację czynności typowo prewencyjnych w określonym miejscu i czasie. Istotne znaczenie mają również zlecane zadania doraźne, formułowane na podstawie jednorazowych telefonicznych zgłoszeń o interwencję, wpływających wniosków kierowników jednostek funkcjonujących w mieście o potencjalnych zagrożeniach, występujących nieprawidłowościach i zwyczajnych próśb o obecność patroli np. w okolicach szkół, placów zabaw, prowadzonych remontów i budów, miejsc wypoczynku i spacerów, miejsc odwiedzanych przez osoby z psami, parkingów itp. Odbierane i rozpatrywane są też zgłoszenia i pisma przesyłane drogą mailową. Strażnicy świadczą pomoc przy planach oznakowań ulic i dojazdów, zmianach i egzekwowaniu wdrażanych zmian. Współpracują z pracownikami socjalnymi Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej na rzecz osób wymagających doraźnej pomocy lub koniecznych sprawdzeń okresowych w miejscach pobytu, realizacji koniecznych badań lekarskich i form podjętego leczenia lub terapii. Podobną współpracę wykazują także z noclegownią miejską dla osób bezdomnych lub czasowo pozbawionych miejsc pobytu na terenie miasta. W ostatnich latach uwzględniane są też w planowaniu bieżącej pracy wyniki analiz policyjnych w zakresie czasu, miejsc i rodzaju występujących bądź prognozowanych zagrożeń bezpieczeństwa dla mieszkańców miasta. Odbywają się cyklicznie comiesięczne spotkania w ramach zespołu zadaniowego ds. koordynacji służby patrolowej w Komendzie Policji, na których przekazywane są informacje o notowanych zdarzeniach i planowanych działaniach zapobiegawczych. Także w tym zakresie Straż Miejska korzysta z tych informacji i ustaleń na potrzeby organizacji pracy.
W 2015 roku w jednostce nie doszło do żadnych przypadków naruszenia dyscypliny służbowej. Nie odnotowano też żadnego wypadku nadzwyczajnego z udziałem strażników. Nadzór opierał się o ustalone i wdrożone wcześniej kryteria ocen i opinii indywidualnych, stosowane były kontrole instruktażowe i uczestniczące oraz stały system rozliczania z realizacji stawianych zadań. Sporządzone zostały wszystkim pracownikom okresowe oceny i opinie pracy na zajmowanych stanowiskach. Wszczęto trzy postępowania wyjaśniające w sprawie złożonych lub zgłoszonych skarg, które zakończyły się ustaleniem, że osoby skarżące podały fakty i okoliczności niezgodne z oceną stanu rzeczywistego. Wydane w każdej z tych spraw orzeczenia Sądu potwierdziły zasadność działań i właściwy, zgodny z przepisami sposób wykonywania czynności przez strażników w skarżonych sytuacjach. W roku ubiegłym dwóch strażników awansowało na wyższe stanowiska służbowe, nie było nagród pieniężnych ani podobnych wyróżnień.
Strażnicy w ubiegłym roku łącznie przebywali na zwolnieniach lekarskich przez 169 dni co nie pozostawało bez ujemnego wpływu na organizację pracy. Konieczne były przesunięcia terminów i czasu planowanych urlopów pracowników i bieżące korygowanie w rozkładach służby także z jej wydłużeniem w przypadkach wymagających działań większej liczby strażników.
Ubiegłoroczne działania części oddziałów straży gminnych i miejskich województw podlaskiego i warmińsko–mazurskiego były przedmiotem podsumowań i ocen na spotkaniu w Iławie z przedstawicielami samorządów województw i Komend Wojewódzkich Policji z uwzględnieniem wyników kontroli i nadzoru z ostatniego okresu a także z omówieniem wchodzących w życie z początkiem tego roku istotnych zmian dla dalszego działania tych formacji. Przeprowadzona została też kontrola użytkowania częstotliwości radiowej z przedłużeniem zezwolenia na kolejne lata.
W lutym 2015 roku wyniki działań i funkcjonowanie Straży Miejskiej w oparciu o przedłożone „Sprawozdanie z działalności Straży Miejskiej Łomży i ocenę stanu porządku i spokoju publicznego w mieście za 2014 rok” rozpatrywane były i oceniane przez Radnych z Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, a także podczas Sesji Rady Miejskiej. Sprawozdanie przyjęto jednogłośnie. Radni w ubiegłym roku złożyli 17 interpelacji, zapytań i wniosków dotyczących bezpośrednio zakresu pracy Straży Miejskiej lub zagadnień powiązanych z działaniami strażników. Dotyczyły one w większości pojedynczych, konkretnych spraw związanych z porządkiem w miejscach publicznych, stwierdzanymi przypadkami zachowań patologicznych lub zaniedbań osób bądź instytucji wpływających na spokój i porządek publiczny. Każda ze zgłaszanych spraw była przedmiotem sprawdzeń, konkretnych działań z właściwą odpowiedzią zgodnie z przyjętymi procedurami i zachowanym terminem. W sprawach powiązanych z zadaniami innych podmiotów przekazywano sugestie bądź wnioski o włączenie się w proces naprawczy zgłaszanych i potwierdzonych nieprawidłowości.
Zmiany w obowiązujących przepisach wymagały systematycznego prowadzenia szkoleń własnych w ramach doskonalenia zawodowego strażników. Podobnie jak w latach poprzednich, szkolenia tego typu organizowano we własnym zakresie i w zależności od potrzeb, unikając tym samym kosztów wyjazdów do zewnętrznych ośrodków szkolenia. Strażnicy uczestniczyli także w szkoleniach organizowanych w Urzędzie Miasta.
W jednostce zorganizowano praktyki studenckie dla 3 osób, zainteresowani mogli też skorzystać z dostępnych materiałów i przeprowadzić badania ankietowe do prac magisterskich. Przygotowano i przesłano wnioskowane informacje w trybie postępowania o dostęp do informacji publicznej dla jednej z wnioskujących osób.
Przyjęte na 2015 rok główne kierunki pracy Straży Miejskiej zmierzały między innymi do :
- łączenia służb z policjantami w możliwie największym wymiarze, także w soboty i dni świąteczne dla zachowania ciągłości działań, wykorzystywanie dotychczasowych doświadczeń eliminujących ograniczenia związane z małą obsadą kadrową,
- egzekwowania porządku i czystości przy obiektach handlowych, usługowych, użyteczności publicznej i na posesjach prywatnych,
- ochrony osób słabszych przed niewłaściwymi działaniami innych, wykorzystujących przewagę wieku, sprawności i bezkompromisowości w istniejących realiach,
- współpracy w jak największym i możliwie ograniczonym formalnościami zakresie z instytucjami, służbami, ochroną obiektów, przedstawicielami wspólnot samorządowych dla przepływu informacji i szybkiej reakcji na każdy rodzaj nieprawidłowości, utrudnienia, symptomy zagrożeń w określonych miejscach i czasie.
- normowania sytuacji istniejącego oznakowania ulic i miejsc związanych z dopuszczalnością zachowań kierujących, czytelność jednoznacznego, zrozumiałego obowiązywania dla wszystkich /znaki zakazu z np. nie dotyczy mieszkańców bloku, pracowników, klientów itp./,
- wykorzystywania dostępnych możliwości informacyjnych i działań edukacyjno-wychowawczych promujących właściwe wzorce zachowań w najbardziej uciążliwych obszarach dla mieszkańców, stosowanie najprostszych prawnych form oddziaływania, eliminowanie uciążliwości niewłaściwego parkowania, niszczenia infrastruktury, agresywnych a często jedynie głośnych lub wulgarnych zachowań w grupie w przestrzeni publicznej, poprawianie komunikacji z mieszkańcami ułatwiające wzajemne relacje i eliminujące ewentualne niewłaściwe interpretacje działań strażników.
Działania strażników w 2015 roku i ich efekty usystematyzowano w przedstawionych zestawieniach z porównaniem do podobnych działań 2014 roku dających się sklasyfikować w oparciu o dane statystyczne notowane zgodnie z wymogami określonymi w stosownych przepisach.
KLASYFIKACJA UJAWNIONYCH WYKROCZEŃ
Rodzaje wykroczeń |
2015 |
2014 |
||
Liczba mandatów kwota |
Ilość pouczeń |
Liczba mandatów kwota |
Ilość pouczeń |
|
WYKROCZENIA KODEKSOWE |
||||
przeciwko porządkowi i spokojowi publicznemu – naruszenie przepisów porządkowych – sprzedaż w niedozwolonym miejscu – prywatne ogłoszenie |
6 450 zł |
83 |
6 450 zł |
62 |
przeciwko instytucjom państwowym, samorządowym i społecznym – wprowadzenie w błąd |
1 200 zł |
3 |
1 200 zł |
1 |
Wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu osób i mienia – niepanowanie nad zwierzętami |
11 950 zł |
93 |
15 1.250 zł |
106 |
Wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji – tamowanie lub utrudnianie ruchu – niezastosowanie się do znaku lub sygnału drogowego – przekroczenie prędkości – prowadzenie pojazdu bez uprawnień – prowadzenie pojazdu bez dokumentów -naruszenie obowiązków określonych podmiotów -naruszenie porządku lub bezpieczeństwa na drodze |
298 42 910 zł |
541 |
795 106.590 zł |
807 |
Wykroczenia przeciwko zdrowiu – niezachowanie czystości w obrębie nieruchomości |
1 100 zł |
39 |
1 100 zł |
38 |
Wykroczenia przeciwko interesom konsumentów |
– |
– |
– |
14 |
Wykroczenia przeciwko obyczajności publicznej – nieobyczajny wybryk – używanie nieprzyzwoitych słów |
8 800 zł |
117 |
11 950 zł |
121 |
Wykroczenia przeciwko urządzeniom użytku publicznego – uszkadzanie roślinności – zanieczyszczanie lub zaśmiecanie |
66 4 150 zł |
278 |
94 6.100 zł |
321 |
Szkodnictwo leśne, polne i ogrodowe |
– |
– |
– |
1 |
WYKROCZENIA POZAKODEKSOWE |
||||
Wychowanie w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi |
42 4 200 zł |
565 |
66 6.700 zł |
347 |
Tytoń i wyroby tytoniowe |
10 550 zł |
124 |
37 2.250 zł |
185 |
Czystość i porządek w gminach |
– |
– |
– |
1 |
Odpady |
– |
6 |
– |
1 |
Zdrowie zwierząt |
– |
2 |
– |
2 |
RAZEM |
443 54 460 zł |
1852 |
1026 124.590 zł |
2007 |
DZIAŁANIA STAŁE I DORAŹNE STRAŻNIKÓW
L.p. |
DZIAŁANIA STRAŻNIKÓW |
2015 |
2014 |
1 |
Kontrole: |
||
– |
placówek oświatowo-wychowawczych |
3742 |
3430 |
– |
miejsc przebywania osób bezdomnych |
2385 |
1734 |
– |
miejsc uznawanych za stwarzające zagrożenie przestępczością i wykroczeniami |
3243 |
3140 |
– |
targowisk, miejsc handlu |
1525 |
1171 2696 |
– |
parków miejskich, plaży, bulwarów |
2937 |
|
– |
miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych |
1198 |
1933 |
– |
/ilość wydanych opinii związanych z lokalizacją punktów sprzedaży i podawania alkoholu/ |
87 |
81 |
2 |
Zwierzęta: |
||
|
Kontrole sposobu trzymania zwierząt |
1237 |
1074 |
|
Zgłoszenia braku rejestracji psów |
11 |
8 |
|
Kontrole miejsc przebywania bezpańskich psów |
1129 |
936 |
|
Potwierdzenia zgłoszenia psów do odłowu jako bezpańskie |
37 |
35 |
3 |
Osoby nietrzeźwe: |
||
|
Doprowadzenie do miejsc zamieszkania /przekazanie do policyjnej izby zatrzymań / przekazanie placówkom medycznym |
141 |
145 |
4 |
Zabezpieczenia miejsc zdarzeń: |
||
|
Wypadki, kolizje drogowe |
115 |
112 |
|
Wypadki budowlane, awarie wodno – kanalizacyjne |
||
5 |
Zlecenia: |
||
|
Uporządkowania terenu, nieruchomości, drogi |
207 |
230 |
|
Usunięcia nielegalnych reklam i ogłoszeń |
44 |
37 |
|
Poprawy, naprawy, wymiany oznakowania |
2 |
5 |
6 |
Zabezpieczenie imprez o charakterze masowym: |
||
|
Imprez kulturalno-rozrywkowych, uroczystości religijnych, imprez sportowych, innych |
63 |
49 |
|
Inne: |
||
7 |
Ilość podjętych interwencji |
3423 |
3346 |
8 |
Liczba legitymowanych osób |
4193 |
3521 |
9 |
Akcje obejmujące działania mające na celu rozwiązywanie problemów w określonym czasie i miejscu |
8 |
2 |
10 |
Ujawnione przestępstwa i zawiadomienia o uzasadnionym podejrzeniu ich popełnienia |
11 |
5 |
11 |
Ujęci sprawcy przestępstw i wykroczeń przekazani Policji |
5 |
13 |
12 |
Konwoje wartości pieniężnych i przedmiotów podlegających ochronie na potrzeby Urzędu Miasta, MOPS i BSOP |
536 3048km 359h40m |
707 3760km 282h25m |
UJAWNIONE WYKROCZENIA I POSTĘPOWANIA
|
2015 |
2014 |
Ilość ujawnionych wykroczeń
|
2462 |
3234 |
Udzielone pouczenia
|
1852 |
2007 |
Ilość nałożonych mandatów
|
443 |
1026 |
Łączna kwota nałożonych mandatów
|
54 460 zł |
124.590 zł |
Ilość wniosków skierowanych do Sądu Rejonowego
|
170 |
198 |
Ilość odstąpień od kierowania wniosku o ukaranie
|
12 |
19 |
Ilość wniosków przekazanych do prowadzenia Policji
|
22 |
3 |
Zawiadomienia do prokuratury
|
2 |
1 |
Czynności procesowe zlecone przez inne straże
|
195 |
170 |
W dniach i godzinach pracy administracji Straży Miejskiej przyjęto 1120 telefonicznych zgłoszeń mieszkańców /1199 w 2014 r./ jako typowych, jednorazowych interwencji. Analizując zarówno zgłoszone interwencje jak i podejmowane bezpośrednio przez strażników, stwierdzić należy, że najczęściej dotyczyły one:
– niewłaściwych zachowań kierujących pojazdami, parkowania, utrudnień w komunikacji – 34,5%
– niszczenia infrastruktury miejskiej, zieleni – 9,3%
– zaniedbań w utrzymaniu czystości i porządku na posesjach, w miejscach publicznych – 22,5%
– zakłócania spokoju i porządku publicznego – 9,4%
– spożywania alkoholu i zachowań osób nietrzeźwych – 4,6%
– nieobyczajne wybryki, głośne zachowania w miejscach publicznych – 5,9%
– niewłaściwego zabezpieczenia budynków miejsc i urządzeń użyteczności publicznej, handel w miejscach do tego niewyznaczonych – 4%
Tendencje z ostatnich lat utrzymały się w zakresie ilości prowadzonych postępowań w sprawach o wykroczenia i kierowanych wniosków o ukaranie do Sądu Rejonowego co powoduje dodatkowe angażowanie strażników do występowania w charakterze świadków w czasie rozpraw. Skierowano 170 wniosków o 253 czyny /198 wniosków o 246 czynów w 2014 r./:
- wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji – 80 wniosków /140 w 2014 r./
- wykroczenia przeciwko obyczajności publicznej – 35 wniosków / 25 w 2014 r./
- ustawa o wychowaniu w trzeźwości – 42 wnioski /20 w 2014 r./
- wykroczenia przeciwko urządzeniom użytku publicznego – 13 wniosków /7 w 2014 r./
przeprowadzono również 195 czynności procesowych na zlecenie innych straży z kraju /170 w 2014 r./.
Kolejny już rok poziom wykonywanych czynności, zachowanie terminów procesowych i przyjmowane kwalifikacje prawne w kierowanych do Sądu wnioskach o ukaranie nie budzą zastrzeżeń kontroli zewnętrznych i akceptowane są przez często kolejne instancje sądowe. Dużo postępowań obejmowało dwa lub więcej czynów jednego sprawcy, najczęściej powiązanych ze spożyciem alkoholu, odmową legitymowania, nieobyczajnym zachowaniem. Sprawy rozpatrywane były także w Sądzie Rejonowym w Zambrowie z uwagi na sposób działania obwinionego i właściwość miejscową do rozpatrzenia sprawy.
Ciągle jeszcze dużą jest liczba konwojów wykonywanych na potrzeby Urzędu Miasta i jednostek miejskich: wykonano ich 536 /707 w 2014 r./ przejeżdżając 3048 km /3760 km w 2014r./ co zajęło blisko 360 godzin / 283h w 2014 r./ pracy strażników, jak też innych czynności i działań w ramach współdziałania z wydziałami Urzędu i jednostkami samorządu. Dokonywano sprawdzeń na potrzeby ochrony środowiska, służb finansowych i komunalnych miasta, asyst z pracownikami gospodarki mieszkaniowej oraz pomocy społecznej a także w mniejszym zakresie innych instytucji. Udzielano asyst przy realizacji działań pomocowych dla rodzin organizowanych przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej uczestnicząc przy umieszczaniu zagrożonych przemocą w rodzinie w Centrum Pieczy Zastępczej, ustalano miejsca pobytu osób wobec, których wydawane były sądowe postanowienia o leczeniu, szczególnie bezdomnych, dowożąc ich także na rozprawy i do szpitala.
Mimo ograniczonych możliwości kadrowo-organizacyjnych priorytetem było utrzymanie realizacji zadań w dyslokacji jak największej liczby patroli pieszych: 176 tego rodzaju służb /261 w 2014 r./ i 54 patrole w święta i dni wolne od pracy oraz ograniczenie wykorzystywania radiowozów jedynie w niezbędnym zakresie – przejechano 32 857 km. przy 33 938 km. w 2014 r.
W różnego rodzaju zabezpieczeniach 63 /49 w 2014 r./ imprez, uroczystości rocznicowo-patiotycznych, festynów, biegów ulicznych, marszów, uroczystości religijnych, jarmarków brało udział 178 /159 w 2014 r./ strażników, samodzielnie lub w działaniach wspólnych z policjantami i innymi. Uwzględnić należy tu także dodatkowo zabezpieczenia dwóch tur wyborów prezydenckich, referendum oraz wyborów parlamentarnych i związanych z tym kampanii wyborczych.
Często występują jeszcze problemy z ustalaniem zakresu możliwej pomocy przy zabezpieczaniu tego typu imprez szczególnie w przypadkach przemarszów i zajmowania czasowego ulic, pasów drogowych z ograniczoną informacją organizatorów o czasie i formie przewidywanych utrudnień w ruchu drogowym. Nie dotyczy to imprez miejskich i organizowanych cyklicznie gdzie funkcjonują już utarte sposoby przygotowań z odpowiednim wyprzedzeniem, konsultacjami i dostateczną wiedzą o możliwym zakresie działań straży i policji oraz wsparciu innych instytucji dla bezpiecznego przebiegu imprez masowych i innych uroczystości i imprez o charakterze ogólnodostępnym z wykorzystaniem miejskiej przestrzeni publicznej.
Istotne zmiany w Prawie o Ruchu Drogowym znacząco wpłynęły na sposób wykorzystania fotoradaru do pomiarów prędkości pojazdów na ulicach miasta. Zaostrzenie przepisów wobec kierujących przyniosło w połowie roku znaczące ograniczenie notowanych wcześniej wykroczeń przekraczania prędkości co zmniejszyło wykorzystywanie urządzenia.
Łącznie w 2015 roku ustawiono 15 razy punkty pomiaru prędkości na ulicach Piłsudskiego, Szosie Zambrowskiej, Poznańskiej i Sikorskiego razem przez 31 godzin i 47 minut, rejestrując 208 /118 zdjęć testowych i nieczytelnych/ wykroczeń przekroczenia prędkości od minimum 21 km/h do 64 km/h ponad dopuszczalną w mieście prędkość /30 punktów, 91 h, 629 wykroczeń w 2014 r./. Z początkiem tego roku przepisy zdjęły możliwość działań straży w zakresie ujawniania przekroczeń prędkości i jak dotychczas nie ma jasnych rozwiązań porządkujących ostatecznie sprawę fotoradarów pozostających w dyspozycji samorządów bez możliwości ich wykorzystywania.
Przedstawiciele straży uczestniczyli w Debatach Społecznych organizowanych przez Komendę Miejską Policji w ramach programu poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz w posiedzeniach Zarządów Rad Osiedli, a także organizowanych w szkołach spotkaniach poprzedzających ferie i wakacyjny wypoczynek uczniów.
W całości działań na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego w mieście ważnym elementem realizowanych zadań Straży Miejskiej są kontakty i bieżąca współpraca z Policją, organizowanie wspólnych przedsięwzięć, współdziałanie w ramach łączenia służb i patroli, wymiana informacji i ich wykorzystywanie. Jest to istotne także dla organizacji pracy naszej jednostki. Obowiązuje „Porozumienie w sprawie współpracy Straży Miejskiej Łomży i Komendy Miejskiej Policji w Łomży w zakresie ochrony bezpieczeństwa obywateli oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego” zawarte przez Prezydenta Miasta i Komendanta Miejskiego Policji w Łomży, które określa ramowo zakres współpracy strażników i policjantów. Raz w miesiącu odbywały się spotkania w ramach Zespołu Zadaniowego d/s Koordynacji Służby Patrolowej gdzie omawiane są aktualne zagrożenia, potrzeby przewidywanych działań w oparciu o analizy we wszystkich obszarach mających wpływ na poziom bezpieczeństwa. Zasadniczym kierunkiem współpracy jest współdziałanie i uzupełnianie, eliminowanie zbędnych czynności i ich dublowania na rzecz działań zachowujących właściwe uprawnienia i kompetencje służb. Zrealizowano 46 służb w ramach patroli łączonych strażników i policjantów /109 w 2014r./, najczęściej z dzielnicowymi przy działaniach prewencyjnych i w ramach realizowanych programów /Nasze Bezpieczeństwo, Nie bądź Obojętny, Stop Bezmyślności, Bezpieczne Wakacje – Ferie/, z policjantami patrolowo-interwencyjnymi w służbach patrolowych oraz odrębnie z policjantami ruchu drogowego służb we wspólnych akcjach /Prędkość, Trzeźwy Poranek, Znicz, Bezpieczna Droga do Szkoły, Przechodź na zielonym, Błysk/ i zabezpieczeniach na ulicach miasta. Utrzymywana była bieżąca współpraca z dyżurnymi Komendy Miejskiej i osobami obsługującymi monitoring miasta, także w ramach bezpośredniego kontaktu z patrolami straży operującymi w godzinach popołudniowych, wieczornych i w dni wolne od pracy z uwagi na brak stałej służby dyżurnej w straży. Strażnicy angażowali się też do działań z policjantami Wydziału d/w z Przestępczością Gospodarczą w zakresie kontroli punktów skupu złomu oraz przy współudziale Służby Celnej /dwie akcje/ do działań eliminujących i ograniczających handel wyrobami bez znaków skarbowych akcyzy, papierosami i alkoholem w okolicach targowiska miejskiego. Są to powtarzalne działania uzupełniające systematyczną pracę wykrywczą policjantów i celników, prowadzoną w tym zakresie. Strażnicy uzupełniali także działania kontrolne Inspektorów Transportu Drogowego w patrolach mieszanych przy sprawdzaniu przemieszczających się po mieście samochodów ciężarowych.
Utrzymywane są sprawdzone rozwiązania współpracy strażników rejonów z przedstawicielami spółdzielni mieszkaniowych, administratorami terenów, wspólnot mieszkaniowych i administracją zasobów komunalnych miasta w zakresie eliminowania, poprawiania i zmian w sferach będących uciążliwościami dla mieszkańców konkretnych rejonów i miejsc naszego miasta. Właściwą miarę przywiązywano także do spraw sygnalizowanych formalnie i poprzez bieżące kontakty z przedstawicielami wspólnot i rad osiedlowych.
Kolejny rok w podobnym zakresie jak rok wcześniej udało się łączyć działania strażników z innymi podmiotami na rzecz eliminowania braku właściwej opieki właścicieli nad posiadanymi psami i dbałości o zachowanie czystości w miejscach publicznych przy wyprowadzaniu zwierząt. Działania wiązane były z informacją medialną oraz systematycznym rozdawaniem pakietów do sprzątania, służbą w czasie i miejscach gdzie najwięcej osób wychodzi z psami. W ramach sprawdzonych metod z lat wcześniejszych przeprowadzono także akcje własne ukierunkowane na:
- przegląd i kontrolę stanu porządku i czystości posesji i miejsc użyteczności publicznej, sprawdzenia i monitorowania ustaleń i wydanych zaleceń,
- kontrolę firm i podmiotów gospodarczych zobowiązanych do stałego utrzymania ciągłości odbioru odpadów,
udało się utrzymać obowiązujące ograniczenia parkowania samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych systematycznymi sprawdzeniami, docieraniem do kierowców z pouczeniami, upomnieniami i w mniejszym zakresie stosując represje przewidziane za tego typu wykroczenia. Podobnie skutecznie strażnicy eliminują próby zajmowania miejsc parkingowych, miejskich do celów reklamowych. Widocznym stało się zwiększenie ilości informacji o potencjalnych przypadkach spalania odpadów w piecach i na otwartej przestrzeni co aktywizowało strażników do kontroli i innych działań sprawdzających możliwość zatruwania środowiska tego rodzaju nielegalnymi praktykami. Dotychczas nie wystąpiły jakieś szczególne trudności w realizacji kontroli wymagające dodatkowych uprawnień dla strażników lub doprecyzowania przepisów z prawa miejscowego.
Podsumowanie działań Straży Miejskiej Łomży z 2015 roku daje podstawy do stwierdzenia, że utrzymywany jest dobry poziom efektywności i skuteczności pracy strażników przy znaczącym zmniejszeniu kadrowym. Ujawnianie nieprawidłowości i wykroczeń wiąże się z właściwą reakcją na zgłoszenia mieszkańców, utrzymywaniem bieżącego kontaktu z przedstawicielami instytucji, administratorami osiedli i wspólnot mieszkańców, radnymi, samorządami osiedlowymi i lokalnymi mediami. Największe znaczenie ma sama obecność patroli w miejscach, gdzie najczęściej dochodzi do łamania prawa. Mieszkańcy jednoznacznie wyrażają oczekiwania obecności takich patroli mając możliwość bezpośredniego kontaktu, sygnalizują i wskazują zjawiska negatywne oraz formułują swoje oczekiwania. Często podkreślają, że zbyt mało jest widocznych strażników patrolujących miasto, oczekiwania samej ich obecności są daleko większe od możliwości. Oczekuje się sprawnej, szybkiej i skutecznej interwencji niezależnie od charakteru zgłaszanej sprawy.
Posiadane informacje o zmniejszającej się liczbie przestępstw i wykroczeń w naszym mieście pozwalają na uznanie, że bezpieczeństwo, porządek i spokój publiczny w Łomży kształtuje się w ostatnich latach na podobnym poziomie a opinie mieszkańców o stanie i rodzaju zagrożeń sprowadzają się coraz częściej do określania uciążliwości napotykanych w pobliżu miejsca zamieszkania. Istnieje powszechne zapotrzebowanie na skuteczne, szybkie i sprawne działanie służb i instytucji odpowiedzialnych za egzekwowanie przestrzegania prawa i eliminowanie sytuacji potencjalnie budzących obawy, zagrożenia lub zakłócających wyobrażenie o porządku i spokoju publicznym.
W bieżącym roku należy kontynuować przyjęte rozwiązania organizacyjne w Straży Miejskiej z ukierunkowaniem na realizację zadań poprawiających stan porządku i spokoju w obszarach funkcjonowania miasta i jego rejonach będących w sferze użyteczności publicznej. Należy uwzględnić między innymi:
– zapewnienie w szerszym zakresie możliwości eliminowania popełnianych wykroczeń, ustalania maksymalnej ilości patroli, także dla oddziaływania prewencyjnego,
– uzupełnienie zatrudnienia i przeszkolenie strażników także z uwzględnieniem możliwości podjęcia własnych, planowych działań prewencyjnych np. edukacyjnych w szkołach i przedszkolach,
– stałe monitorowanie terenu miasta dla ujawniania nieprawidłowości mających wpływ na porządek i bezpieczeństwo publiczne,
– ograniczenie uciążliwości wynikających z niedostatecznej ilości miejsc parkingowych i popełnianych w związku z tym wykroczeń z negatywnymi skutkami dla innych kierujących, stosujących się do obowiązujących przepisów, a także niszczeniem infrastruktury oraz powodowaniem zagrożeń dla pieszych, ograniczaniem widoczności w obrębie przejść i skrzyżowań,
– podejmowanie działań informacyjno-edukacyjnych z zaangażowaniem i przy wykorzystaniu lokalnych mediów, poprawy wizerunku jednostki, zwiększenia społecznej akceptacji dla działań strażników,
– ochronę osób słabszych przed działaniami innych, wykorzystujących często przewagę wieku, sprawności i bezkompromisowości w obecnych realiach.
S P O R Z Ą D Z I Ł
Bogdan Rutkowski