Sprawozdanie z działalności Straży Miejskiej za 2011 rok
-
podniesienie efektywności działań prewencyjnych, zapobiegających tworzeniu się zjawisk patologicznych poprzez szybką, skuteczną i konsekwentną reakcję strażników,
-
docieranie do większych grup mieszkańców i wspólnot, pomoc w rozwiązywaniu zgłaszanych problemów, ugruntowanie właściwych zachowań,
-
systematyczne działania na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym, wykorzystanie fotoradaru i monitoringu miejskiego do eliminowania przypadków wykroczeń zagrażających głównie pieszym i innym niechronionym uczestnikom ruchu drogowego,
-
wykorzystanie nowych uprawnień do działań wspomagających policjantów w ograniczaniu przestępczości i patologii w mieście, wykraczając poza podstawowe uprawnienia,
-
ustabilizowanie rozwiązań organizacyjnych, stworzenie trwałych i przejrzystych procedur w oparciu o zmiany prawnych regulacji funkcjonowania straży z zachowaniem posiadanych i przewidywanych do rzeczywistego wykorzystania sił i środków będących w dyspozycji jednostki.
Założenia w organizacji pracy ukierunkowano głównie na zmaksymalizowanie obecności strażników w wyznaczonych rejonach miasta z zadaniami prewencyjnego oddziaływania na wszelkiego rodzaju przejawy:
-
naruszania spokoju i porządku publicznego przez osoby nietrzeźwe, nieletnich i młodocianych w grupach rówieśniczych, przejawy agresji,
-
niszczenia infrastruktury, zaśmiecanie miejsc publicznych, demoralizujące picie alkoholu i palenie papierosów, tworzenie takim zachowaniem uciążliwości dla innych,
-
niedbałej opieki nad zwierzętami – psami, niewywiązywanie się właścicieli z ustalonych, prawnych obowiązków właścicieli zwierząt,
-
odstępstw od obowiązków utrzymania właściwego porządku i czystości posesji, przejść i ciągów komunikacyjnych
z możliwym, okresowym zwiększeniem wykorzystania patroli pieszych.
Straż Miejska Łomży w 2011 roku funkcjonowała w takiej samej obsadzie kadrowej jak rok wcześniej. Zatrudnienie wynosiło 13 osób na etatach strażniczych, w tym komendant i zastępca komendanta, pięciu strażników odpowiedzialnych za wydzielone rejony miasta, jeden strażnik prowadzący obsługę fotoradaru i postępowania w sprawach o wykroczenia, pięciu strażników patrolowo-interwencyjnych oraz jedna osoba cywilna, zajmująca się pracą administracyjno- biurową, przyjęciami zgłoszeń, prowadzeniem ewidencji i rejestrów.
W dyspozycji strażników pozostają dwa oznakowane pojazdy służbowe z 2008 i 2009 roku, zabezpieczające w pełni potrzeby w tym zakresie. Trzeci z posiadanych wcześniej pojazdów o napędzie elektrycznym, przekazany został do Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji. Straż użytkuje także fotoradar z 2004 roku, wykorzystując urządzenie do ustawień punktów pomiaru prędkości w oznaczonych i wytypowanych jako właściwe do kontroli doraźnych, miejscach. Ustalenie punktów i czasu pomiaru podlega zatwierdzeniu w Wydziale Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Łomży.
W okresie sprawozdawczym wykorzystywano sprawdzone metody szkoleń własnych i doskonalenia zawodowego strażników, umożliwiające wdrożenie i praktyczne wykorzystanie zmian w przepisach dotyczących obowiązków i uprawnień strażników.
W ubiegłym roku dwóch strażników ukończyło studia magisterskie, dwóch kontynuuje studia licencjackie, dwóch podjęło studia podyplomowe na kierunkach związanych z bezpieczeństwem wewnętrznym i administracją publiczną. Wszyscy strażnicy posiadają wymagane ustawowo wykształcenie ogólne i przeszkolenie zawodowe. Obecnie w straży pracuje 5 osób z wykształceniem wyższym, w tym 4 z magisterskim oraz 9 osób z wykształceniem średnim. Czworo z zatrudnionych strażników pracuje w naszej straży już od 20 lat a więc niemal od czasu utworzenia jednostki.
W różnych okresach roku organizowano praktyki dla studentów z kierunków pokrewnych do zadań realizowanych przez straże a kierowanych przez uczelnie z Warszawy, Białegostoku i Szczytna.
Strażnicy korzystali z dostatecznego wyposażenia osobistego, umundurowania, środków przymusu bezpośredniego /bez broni palnej i paralizatorów/ i łączności określonych stosownymi przepisami. W ramach przydzielonego budżetu, dokonano między innymi zakupu, wymiany zużytego i uzupełnienia ilościowego radiostacji nasobnych, wykorzystywanych głównie w patrolach pieszych i niezbędnych przy zabezpieczeniach imprez. Koszt obsługi bieżącej pojazdów i zakup paliwa, wyniósł w roku ubiegłym łącznie około 20 tys. złotych i mimo wzrostu cen paliw był praktycznie taki sam jak rok wcześniej. Pojazdy służbowe przejechały łącznie 36283 km i jest to mniej niż rok wcześniej. Nie odnotowano żadnych uszkodzeń radiowozów, kolizji z ich udziałem ani poważniejszych awarii.
W minionym roku w jednostce nie doszło do żadnych przypadków naruszenia dyscypliny służbowej, czterech ze strażników awansowało na wyższe stanowiska służbowe. Wpłynęła jedna skarga na działanie strażników. Przeprowadzone w tej sprawie postępowanie skargowe wykluczyło zasadność stawianych zarzutów wobec niezgodnego ze stanem faktycznym przedstawienia przebiegu zdarzeń przez skarżącego. Nie odnotowano wypadków nadzwyczajnych z udziałem strażników. Strażnicy w całym 2011 roku przebywali łącznie 64 dni na zwolnieniach lekarskich i było to znacząco mniej niż w latach ubiegłych. Wobec uzasadnionych podejrzeń gróźb karalnych, znieważenia i czynnej napaści przejawianych w stosunku do interweniujących strażników skierowano stosowne zawiadomienia do Prokuratury Rejonowej w Łomży, która w każdym z takich przypadków wszczynała postępowania przygotowawcze, potwierdzając zarzutami i aktami oskarżenia zasadność zgłoszeń.
Z kierowanych do Sądu Rejonowego wniosków o ukaranie sprawców ujawnionych wykroczeń wszystkie rozpatrzone zostały jako zasadne, nie odnotowano uniewinnień a składane przez obwinionych odwołania zostały rozpatrzone jako bezpodstawne. Nie uchylono żadnego z nałożonych przez strażników mandatu karnego.
Działania wszystkich straży województwa podlaskiego były po raz pierwszy przedmiotem omówienia i oceny na naradzie zorganizowanej w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim w Białymstoku. Nie odnotowano żadnych zastrzeżeń dotyczących funkcjonowania łomżyńskiej Straży Miejskiej. Porównania stanu zatrudnionych strażników w proporcjach do liczby mieszkańców wykazało, że łomżyński oddział straży posiada najmniejsze zatrudnienie w porównaniu do dawnych miast wojewódzkich i o podobnej liczbie mieszkańców. Różnice wynoszą od około tysiąca do nawet ponad dwóch i pół tysiąca mieszkańców w proporcji do jednego zatrudnionego strażnika.
Wnikliwszej analizie wyników i ocenie działalności Straż Miejska poddana została w początkach roku przez Komisję Bezpieczeństwa i Porządku a także przez całą Radę Miasta Łomży. Przyjęto Sprawozdanie za 2010 rok wraz z Oceną stanu porządku publicznego w mieście i wnioskami w sformułowanych kierunkach pracy Straży Miejskiej na 2011 rok. Przedstawione i omówione wówczas oczekiwania, uwagi i wnioski Radnych odnoszące się do funkcjonowania jednostki, aktywności strażników w określonych obszarach i diagnozowanych zagrożeniach, podobnie jak każda z późniejszych interpelacji z posiedzeń Rady Miasta przyjmowane były do realizacji. W szerokim zakresie prowadzona jest współpraca z Zarządami Spółdzielni Mieszkaniowych, administracjami osiedli, wspólnotami mieszkańców i administracją zasobów komunalnych miasta w zakresie eliminowania, poprawiania i zmian w sferach będących uciążliwościami dla mieszkańców w konkretnych rejonach i miejscach naszego miasta. Zmieniające się przepisy prawne wymuszają bieżącą reakcję w oznakowaniu ulic, dojazdów, parkingów i wszelkich terenów publicznych oraz ogólnodostępnych wobec formułowanych przez mieszkańców oczekiwań. Sygnalizowane są też pojawiające się często tylko w określonym czasie przejawy zachowań patologicznych lub będących uciążliwymi w ocenie lokatorów i użytkowników budynków mieszczących się w pobliżu szkół i miejsc publicznych.
Wiele działań podejmowano w porozumieniu lub z inicjatywy kierownictwa i nauczycieli szkół i placówek opiekuńczo – wychowawczych związanych z ograniczeniem występujących zagrożeń, zachowań o charakterze patologicznym nieletnich i młodocianych. Podjęto ustalone w bieżących kontaktach działania na rzecz skutecznego eliminowania palenia papierosów przez uczniów szkół w miejscach publicznych, zachowań chuligańskich, wzajemnej agresji i lekceważenia innych norm ustalonych dla nieletnich. W ograniczonym zakresie ale w możliwym do właściwego przeprowadzenia uczestniczono w spotkaniach z uczniami i młodzieżą szkolną realizując zajęcia edukacyjne, promujące wzorce właściwych zachowań i określające prawne następstwa przejawów demoralizacji nieletnich. W szerokim zakresie, od wskazań prewencyjnych po kontrole i eliminowanie sprawców wykroczeń drogowych przy szkołach, strażnicy angażowali się do działań na rzecz bezpiecznego poruszania się dzieci i młodzieży w dotarciu i powrocie ze szkoły.
Realizacja ustawowych zadań, określonych zamierzeń i całości pracy Straży Miejskiej Łomży w 2011 roku, w odniesieniu do lat wcześniejszych usystematyzowana została w przedstawionych poniżej zestawieniach.
UJAWNIONE WYKROCZENIA I POSTĘPOWANIA OGÓŁEM
|
2011 |
2010 |
2009 |
2008 |
---|---|---|---|---|
Ilość wykroczeń |
3700 |
4118 |
4745 |
3249 |
Udzielone pouczenia |
2287 |
1823 |
2258 |
1189 |
Ilość nałożonych mandatów karnych |
1323 |
2136 |
2395 |
1981 |
Łączna kwota mandatów karnych |
139.960 zł |
261.370 zł |
284.630 zł |
263.370 zł |
Ilość wniosków skierowanych do Sądu Rejonowego |
90 |
159 |
92 |
76 |
Ilość wniosków przekazanych do prowadzenia Policji |
5 |
17 |
9 |
3 |
Zawiadomienia do Prokuratury |
3 |
2 |
3 |
– |
Czynności procesowe zlecone przez inne Straże Miejskie /Gminne / |
29 |
– |
– |
– |
Sporządzono odstąpień od kierowania wniosku o ukaranie |
51 |
– |
– |
– |
Sporządzono tytułów wykonawczych |
450 |
– |
– |
– |
KLASYFIKACJA UJAWNIONYCH WYKROCZEŃ
OGÓŁEM
– Przeciwko porządkowi i spokojowi publicznemu – 96
/17-2010; 33-2009; 16-2008/
– Przeciwko instytucjom – 4
/67-2010; 19-2009; 10-2008/
– Przeciwko bezpieczeństwu osób i mienia – 86
/57-2010; 51-2009; 58-2008/
– Przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji – 2471
/3287-2010; 3795-2009; 2778-2008/
– Przeciwko zdrowiu – 142
/152-2010; 119-2009; 114-2008/
– Przeciwko urządzeniom użyteczności publicznej – 505
/354-2010; 564-2009; 179-2008/
– Z ustawy o wychowaniu w trzeźwości – 282
/126-2010; 136-2009; 76-2008/
– Z ustawy o ochronie zdrowia przez następstwami używania tytoniu – 82
Najczęściej notowane grupy wykroczeń przeciwko: |
Mandaty karne / kwota / |
Pouczenia |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2011 |
2010 |
2009 |
2008 |
2011 |
2010 |
2009 |
2008 |
||||||
porządkowi i spokojowi publicznemu |
6 450 zł |
2 100zł |
2 150 zł |
2 300 zł |
50 |
15 |
31 |
14 |
|||||
instytucjom |
3 400 zł |
57 12.190 zł 10 wniosków |
13 2.850 zł 6 wniosków |
9 wniosków do Sądu 1 przekazano Policji |
– |
– |
– |
– |
|||||
bezpieczeństwu osób i mienia |
19 2.000 zł |
11 2.100 zł |
8 1000 zł |
1 przekazano Policji |
67 |
46 |
43 |
57 |
|||||
bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji |
965 110.560 11 wniosków |
1837 230.930 92 wnioski |
2001 257.300 |
1885 256.890 |
1429 |
1305 |
1708 |
835 |
|||||
zdrowiu |
5 600 zł |
5 500 zł |
1 100 zł |
– |
137 |
147 |
118 |
114 |
|||||
urządzeniom użyteczności publicznej |
164 10.650 zł 2 wnioski |
166 9.550zł 1 wniosek |
298 15.830 zł |
68 3.580 zł |
339 |
186 |
266 |
111 |
|||||
Z ustawy o wychowaniu w trzeźwości |
123 12.300 zł 7 wniosków |
51 5.100zł 1 wniosek |
68 6.850 zł |
26 2.600 zł |
152 |
73 |
68 |
50 |
|||||
Z ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu |
28 2.100 zł 1 wniosek |
– |
– |
– |
53 |
– |
– |
– |
DZIAŁANIA STAŁE I DORAŹNE STRAŻNIKÓW
DZIAŁANIA STAŁE I DORAŹNE STRAŻNIKÓW
DZIAŁANIA STAŁE I DORAŹNE STRAŻNIKÓW
L.p |
Działania strażników |
2011 |
2010 |
2009 |
2008 |
---|---|---|---|---|---|
1 |
Kontrole placówek oświatowo-wychowawczych |
1871 |
1173 |
1027 |
615 |
2 |
Sprawdzenia miejsc przebywania osób bezdomnych |
1092 |
924 |
670 |
376 |
3 |
Kontrole miejsc uznawanych za stwarzające zagrożenie przestępczością i wykroczeniami |
4119 |
2634 |
1741 |
620 |
4 |
Kontrole miejsc sprzedaży i podawania alkoholu |
283 |
178 |
258 |
171 |
5 |
Kontrole nieruchomości, posesji i klatek schodowych, miejsc gromadzenia się młodzieży |
2706 |
259 |
893 |
900 |
6 |
Kontrole targowisk, parków miejskich, plaży |
3344 |
1103 |
1720 |
752 |
7 |
Kontrole sposobu trzymania zwierząt |
391 |
247 |
271 |
229 |
8 |
Kontrole miejsc przebywania bezpańskich psów |
234 |
127 |
178 |
– |
9 |
Doprowadzenie osób nietrzeźwych do miejsc zamieszkania i policyjnej izby zatrzymań, usunięcie z miejsc publicznych |
153 |
79 |
39 |
22 |
10 |
Ujawnienie przypadków przestępstw/przekazanie Policji ujętych sprawców |
3/4 |
7/11 |
9 |
7/4 |
11 |
Zabezpieczenie miejsc zdarzeń |
25 |
69 |
52 |
49 |
12 |
Konwoje wartości pieniężnych i przedmiotów podlegających ochronie na potrzeby Urzędu Miasta, MOPS i Strefy Płatnego Parkowania |
502 |
503 |
418 |
680 |
13 |
Zabezpieczenie imprez o charakterze masowym, imprez kulturalno – rozrywkowych, uroczystości i imprez sportowych, uroczystości religijnych i innych |
37 |
27 |
19 |
– |
14 |
Akcje obejmujące działania mające na celu rozw. problemów w określonym czasie i miejscu |
11 |
8 |
22 |
13 |
15 |
Dostarczenie wezwań dla osób przedpoborowych |
34 |
67 |
71 |
109 |
16 |
Zgłoszenia braku rejestracji psów |
17 |
9 |
9 |
19 |
17 |
Wydanie opinii związanych z lokalizacją punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholowych |
108 |
73 |
114 |
171 |
18 |
Kontrole z Komisją Rozwiązywania Problemów alkoholowych |
17 |
28 |
– |
– |
19 |
Odłowione bezpańskie psy po ujawnieniu lub sprawdzeniu zgłoszenia |
241 |
244 |
– |
– |
20 |
Kontrole placówek handlowych |
251 |
146 |
– |
– |
21 |
Zlecenia uporządkowania nieruchomości |
282 |
336 |
– |
– |
22 |
Zlecenia usunięcia nielegalnych reklam |
18 |
9 |
– |
– |
23 |
Zgłoszenia konieczności wymiany oznakowania |
18 |
15 |
– |
– |
Współpracując z Komendą Miejską Policji skierowano 179 /142 w 2010; 238 w 2009, 232 w 2008/ strażników do służb łączonych z dzielnicowymi (83) (132 w 2010), służbą patrolową i ruchu drogowego. Utrzymywano również kontakt z Inspekcją Transportu Drogowego Oddział w Łomży. Współpraca z miejscową Komendą Policji odbywała się w oparciu o ustalone wcześniej „Porozumieniem…” zasady kontaktów i wymiany informacji, jak też poprzez spotkania robocze ustalające zakres działań w określonym czasie i miejscach, przekazywanie sygnałów o konkretnych zjawiskach i symptomach zagrożeń. Zasadą współpracy jest współdziałanie i uzupełnianie z eliminowaniem dublowania działań, przy zachowaniu uprawnień i kompetencji obu służb.
Odbywa się bieżąca współpraca z dyżurnymi Komendy Miejskiej i osobami nadzorującymi monitoring miasta, także poprzez bieżący kontakt z patrolami straży operującymi w godzinach popołudniowych i w dni wolne od pracy. Strażnicy uzupełniają, zastępują lub wspierają działania policyjne. Normą są stałe służby dzielnicowych i strażników odpowiedzialnych za konkretne rejony miasta. Straż włącza się w programy prewencyjne realizowane przez Policję między innymi w ramach Prewencji Kryminalnej i rządowego programu „Razem Bezpieczniej”.
Po ubiegłorocznej reorganizacji w przydziale zadań, wyznaczeni strażnicy prowadzą w swoich rejonach systematyczne działania związane z odpowiedzialnością za stan porządku na terenie miasta i koordynację działań zapobiegających trwałym naruszeniom norm prawnych, bieżący monitoring sytuacji w rejonie i utrzymywanie kontaktu między innymi z administratorami i przedstawicielami rad osiedli, wspólnot mieszkaniowych i kontaktując się w różny sposób z mieszkańcami. Obowiązuje podział na 5 rejonów miasta gdzie przydzielono jako odpowiedzialnych najbardziej doświadczonych strażników, znających specyfikę możliwych oddziaływań i posiadających stosowne rozpoznanie w przydzielonym rejonie.
Straż Miejska zorganizowała i przeprowadziła akcje mające na celu rozwiązanie konkretnych problemów w określonych miejscach i czasie oraz dla zdiagnozowania zjawisk mających wpływ na spokój i porządek publiczny. Były to zarówno działania własne prowadzone w określonym czasie siłami własnymi straży, jak też działania w ramach szerszych akcji koordynowanych przez policjantów.
Z działań typowo porządkowych kontynuowano sprawdzone wcześniej jako zasadne czynności kontrolne – sprawdzające, ukierunkowane na:
-
przegląd i kontrolę stanu czystości posesji i miejsc użyteczności publicznej w mieście – „Porządek – Wiosna „
-
sprawdzenia podmiotów gospodarczych w zakresie właściwego organizowania zbycia odpadów – „Firma”
-
działania przywracające porządek przy terenie targowiska miejskiego jak też eliminowania przypadków handlu doraźnego w innych rejonach miasta – „Rynek”
-
sprawdzenie realizacji obowiązku właściwego gospodarowania odpadami – „Pojemnik”
-
eliminowanie potencjalnych przypadków sprzedaży wyrobów tytoniowych nieletnim – „STOP 18”
-
potwierdzenie zasadności wyrejestrowania psów, sprawdzenia i zgłoszenia psów bezpańskich, wyeliminowanie braku właściwej opieki właścicieli – „Rejestracja”
-
ograniczenie skutków zimy
Kontynuowano też działania wspólne z policyjnymi w zakresie ogólnokrajowego, rządowego programu „Razem Bezpieczniej”a także w ramach doraźnych, organizowanych lokalnie miejskich, powiatowych i wojewódzkich akcji:
-
poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym – cykliczne akcje – „Prędkość”,„Trzeźwy poranek”, „Znicz”, „Bezpieczna droga do szkoły”
-
organizacji bezpiecznego wypoczynku nad wodą – „Plaża”, „Bezpieczne wakacje”, „Płytka wyobraźnia – to kalectwo”
-
zapobiegania skutkom bezdomności, kierowania bezdomnych do noclegowni i ogrzewalni, zatrzymań do wytrzeźwienia i kierowania do zaopatrzenia medycznego, udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej – „Nie bądź obojętny”, „Żebractwo”
-
przeprowadzono akcję informującą o zachowaniach na wypadek powodzi.
Siłami własnymi i we współdziałaniu z innymi podmiotami zabezpieczano:
-
uroczystości religijne – 7 / 43 strażników (5 / 11 strażników w 2010)
-
imprezy sportowe i imprezy kulturalno – rekreacyjne – 22 / 40 strażników
(20 /38 strażników w 2010) /mecze, biegi, zawody,rajdy, Igrzyska Polonijne, Juwenalia, Walizka, Gościniec Łomżyński, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy,Piątki Kabaretowe itp./
-
uroczystości okolicznościowo – rocznicowe – 8 / 24 strażników
-
działania ochronno – prewencyjne związane z wyborami parlamentarnymi
-
działania monitorujące zagrożenie powodziowe i lokalne podtopienia
Wykorzystując posiadany fotoradar w 29 dni /50 w 2010; 47 w 2009; 53 w 2008/ ustawiono 33 punkty pomiarowe prędkości /78 w 2010/ przez 39 godzin /125 godzin 20 min. w 2010; 131 godzin 45 min. w 2009; 160 godzin w 2008/ rejestrując łącznie 398 wykroczeń /1305 w 2010; 1413 w 2009; 1465 w 2008r/ i stosując 270 postępowań mandatowych /986 w 2010; 1123 w 2009; 1297 w 2008/ z czego nałożono mandaty karne na łączną kwotę 38.120 zł /148.180 zł w 2010; 166.750 zł w 2009; 195.440 zł w 2008/. Ściągalność należności z tytułu nałożonych grzywien we wszystkich postępowaniach mandatowych strażników z 2011 roku wyniosła według danych Wydziału Skarbu i Budżetu nieznacznie ponad 70 procent.
Z ogólnej liczby 963 /767 w 2010; 448 w 2009; 388 w 2008/ telefonicznych zgłoszeń mieszkańców jako typowych, jednorazowych interwencji:
-
45 – dotyczyło osób nietrzeźwych i niewłaściwego zachowania po alkoholu,
/33 w 2010; 10 w 2009; 17 w 2008/
-
153 zagrożeń ze strony wałęsających się psów i niewłaściwego ich trzymania przez właścicieli,psów i zwierząt bezpańskich w miejscach publicznych, zaginięć zwierząt
-
/41 w 2010; 53 w 2009; 98 w 2008/
-
461 niewłaściwego parkowania pojazdów i utrudnień w komunikacji, niewłaściwego oznakowania
/402 w 2010; 137 w 2009; 111 w 2008/
-
162 z monitoringu miejskiego oraz innych zdarzeń i wniosków o interwencję z KMP,
/71 w 2010; 94 w 2009; 162 w 2008/
-
170 innych /220 w 2010; 154 w 2009/
W wyniku ustaleń i zgłoszeń strażników pracownicy Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami, zgodnie z obowiązującą umową, odłowili i umieścili w schronisku 241 bezpańskich psów, których właścicieli nie ustalono wcześniej ani żaden nie zgłosił się po odłowie tych zwierząt.
Z przedstawionych zestawień widać, że zwiększyła się aktywność strażników w prewencyjnym oddziaływaniu w miejscach na terenie miasta gdzie może dochodzić do naruszeń prawa i zachowań patologicznych. Zdecydowanie częściej patrole operowały w pobliżu szkół, miejsc rekreacji i wypoczynku mieszkańców ale także na terenach publicznych typowanych jako miejsca zagrożone występowaniem zjawisk nieakceptowanych społecznie a stanowiących podłoże do łamania porządku i spokoju publicznego i w konsekwencji do kształtowania się odczuć i opinii o stanie bezpieczeństwa w mieście.
Ilość ujawnionych wykroczeń i zastosowanych postępowań represyjnych uległa zmniejszeniu ale głównie w kategorii wykroczeń w ruchu drogowym i tych przy wykorzystaniu fotoradaru z powodu ośmiomiesięcznego zawieszenia czynności pomiarowych ze względu na prawne ograniczenia i konieczność oczekiwania na ostateczne uregulowania zasad korzystania z tych urządzeń przez straże. Oddziaływanie prewencyjne patroli kierowanych w konkretne miejsca i w określonym czasie, szczególnie zwiększenie udziału patroli pieszych i ich powtarzalne kontrole także w znaczący sposób ograniczyły możliwość anonimowości w popełnianiu czynów zabronionych. Dużym ułatwieniem w pracy strażników jest stosowane od niedawna a skuteczne i szybkie w realizacji uprawnienie do zwracania uwagi i upominania bez konieczności wdrażania procedury związanej z legitymowaniem i bardziej sformalizowanymi czynnościami w postępowaniu w sprawach o wykroczenia. Stosowanie tych oddziaływań wychowawczych możliwe jest przy zachowaniach gdzie nawet potencjalny sprawca wykroczenia naprawia szkodę albo niezwłocznie stosuje się do wskazań funkcjonariusza.
Oceniając poziom porządku i spokoju publicznego w oparciu o wyniki pracy Straży Miejskiej w 2011 roku należy uznać że utrzymuje się on na poziomie zbliżonym do 2010 roku przy dysponowaniu takimi samymi siłami i środkami. Z dostępnych danych policyjnych wynika, że nieznacznie zwiększyła się w mieście liczba zgłoszonych i ujawnionych przestępstw natomiast zmniejszeniu uległa ilość wykroczeń także tych w ruchu drogowym gdzie w oparciu o analizy i oceny, nadal najbardziej zagrożeni są piesi. Policjanci korzystali z miejskich środków budżetowych na zwiększenie liczby patroli. Dyżurni Komendy Policji przyjęli 9027 zgłoszeń interwencji z terenu miasta.
Analizując sytuację i dane za rok 2011 należy przewidzieć, że w Łomży utrzymają się tendencje kierunkujące działania Straży Miejskiej na:
-
ograniczanie uciążliwości będących wynikiem niedostatecznej ilości miejsc parkingowych w mieście i popełnianych w związku z tym wykroczeń ze skutkami dla innych kierujących stosujących się do przepisów prawa, a także niszczeniem infrastruktury oraz w głównej mierze zagrożeniami w postaci utrudnień dla pieszych, ograniczaniem widoczności w obrębie przejść i skrzyżowań,
-
bezwzględne egzekwowanie obowiązków od właścicieli w ujawnianych przypadkach niewłaściwej opieki nad psami w miejscach publicznych, zanieczyszczaniem terenu, właściwego utrzymania porządku i czystości,
-
podejmowanie działań informacyjno – edukacyjnych z zaangażowaniem mediów i innych instytucji i organizacji, propagujących właściwe zachowania, pożądane i akceptowane społecznie,
-
eliminowanie przypadków zachowań związanych z alkoholem w miejscach publicznych, zagrażających życiu i zdrowiu, jak też będących demoralizującymi w odbiorze społecznym,
-
zgodne z dotychczasową praktyką ujawnianie wykroczeń związanych z naruszaniem obowiązku jazdy z dozwoloną prędkością na ulicach miasta, w ścisłym porozumieniu i koordynacji tych działań z Wydziałem Ruchu Drogowego KMP w Łomży oraz Inspekcją Transportu Drogowego,
-
możliwą konieczność przeciwdziałania zagrożeniom wiążącym się z organizacją imprez towarzyszących EURO 2012 o charakterze masowym, a także w mniejszym zakresie, na terenie naszego miasta
z efektywnym wykorzystaniem posiadanych sił i środków z zachowaniem realnie możliwego planowania służb patrolowych własnych i łączonych z policjantami oraz strażników odpowiedzialnych za Rejony, dla zachowania możliwości szerokiego docierania do środowisk, wspólnot mieszkańców i maksymalnej obecności w terenie.