• podniesienie efektywności działań prewencyjnych, zapobiegających tworzeniu się zjawisk patologicznych poprzez szybką, skuteczną i konsekwentną reakcję strażników,

  • docieranie do większych grup mieszkańców i wspólnot, pomoc w rozwiązywaniu zgłaszanych problemów, ugruntowanie właściwych zachowań,

  • systematyczne działania na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym, wykorzystanie fotoradaru i monitoringu miejskiego do eliminowania przypadków wykroczeń zagrażających głównie pieszym i innym niechronionym uczestnikom ruchu drogowego,

  • wykorzystanie nowych uprawnień do działań wspomagających policjantów w ograniczaniu przestępczości i patologii w mieście, wykraczając poza podstawowe uprawnienia,

  • ustabilizowanie rozwiązań organizacyjnych, stworzenie trwałych i przejrzystych procedur w oparciu o zmiany prawnych regulacji funkcjonowania straży z zachowaniem posiadanych i przewidywanych do rzeczywistego wykorzystania sił i środków będących w dyspozycji jednostki.

 

Założenia w organizacji pracy ukierunkowano głównie na zmaksymalizowanie obecności strażników w wyznaczonych rejonach miasta z zadaniami prewencyjnego oddziaływania na wszelkiego rodzaju przejawy:

  • naruszania spokoju i porządku publicznego przez osoby nietrzeźwe, nieletnich i młodocianych w grupach rówieśniczych, przejawy agresji,

  • niszczenia infrastruktury, zaśmiecanie miejsc publicznych, demoralizujące picie alkoholu i palenie papierosów, tworzenie takim zachowaniem uciążliwości dla innych,

  • niedbałej opieki nad zwierzętami – psami, niewywiązywanie się właścicieli z ustalonych, prawnych obowiązków właścicieli zwierząt,

  • odstępstw od obowiązków utrzymania właściwego porządku i czystości posesji, przejść i ciągów komunikacyjnych

z możliwym, okresowym zwiększeniem wykorzystania patroli pieszych.

 

Straż Miejska Łomży w 2011 roku funkcjonowała w takiej samej obsadzie kadrowej jak rok wcześniej. Zatrudnienie wynosiło 13 osób na etatach strażniczych, w tym komendant i zastępca komendanta, pięciu strażników odpowiedzialnych za wydzielone rejony miasta, jeden strażnik prowadzący obsługę fotoradaru i postępowania w sprawach o wykroczenia, pięciu strażników patrolowo-interwencyjnych oraz jedna osoba cywilna, zajmująca się pracą administracyjno- biurową, przyjęciami zgłoszeń, prowadzeniem ewidencji i rejestrów.

W dyspozycji strażników pozostają dwa oznakowane pojazdy służbowe z 2008 i 2009 roku, zabezpieczające w pełni potrzeby w tym zakresie. Trzeci z posiadanych wcześniej pojazdów o napędzie elektrycznym, przekazany został do Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji. Straż użytkuje także fotoradar z 2004 roku, wykorzystując urządzenie do ustawień punktów pomiaru prędkości w oznaczonych i wytypowanych jako właściwe do kontroli doraźnych, miejscach. Ustalenie punktów i czasu pomiaru podlega zatwierdzeniu w Wydziale Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Łomży.

W okresie sprawozdawczym wykorzystywano sprawdzone metody szkoleń własnych i doskonalenia zawodowego strażników, umożliwiające wdrożenie i praktyczne wykorzystanie zmian w przepisach dotyczących obowiązków i uprawnień strażników.

W ubiegłym roku dwóch strażników ukończyło studia magisterskie, dwóch kontynuuje studia licencjackie, dwóch podjęło studia podyplomowe na kierunkach związanych z bezpieczeństwem wewnętrznym i administracją publiczną. Wszyscy strażnicy posiadają wymagane ustawowo wykształcenie ogólne i przeszkolenie zawodowe. Obecnie w straży pracuje 5 osób z wykształceniem wyższym, w tym 4 z magisterskim oraz 9 osób z wykształceniem średnim. Czworo z zatrudnionych strażników pracuje w naszej straży już od 20 lat a więc niemal od czasu utworzenia jednostki.

W różnych okresach roku organizowano praktyki dla studentów z kierunków pokrewnych do zadań realizowanych przez straże a kierowanych przez uczelnie z Warszawy, Białegostoku i Szczytna.

Strażnicy korzystali z dostatecznego wyposażenia osobistego, umundurowania, środków przymusu bezpośredniego /bez broni palnej i paralizatorów/ i łączności określonych stosownymi przepisami. W ramach przydzielonego budżetu, dokonano między innymi zakupu, wymiany zużytego i uzupełnienia ilościowego radiostacji nasobnych, wykorzystywanych głównie w patrolach pieszych i niezbędnych przy zabezpieczeniach imprez. Koszt obsługi bieżącej pojazdów i zakup paliwa, wyniósł w roku ubiegłym łącznie około 20 tys. złotych i mimo wzrostu cen paliw był praktycznie taki sam jak rok wcześniej. Pojazdy służbowe przejechały łącznie 36283 km i jest to mniej niż rok wcześniej. Nie odnotowano żadnych uszkodzeń radiowozów, kolizji z ich udziałem ani poważniejszych awarii.

W minionym roku w jednostce nie doszło do żadnych przypadków naruszenia dyscypliny służbowej, czterech ze strażników awansowało na wyższe stanowiska służbowe. Wpłynęła jedna skarga na działanie strażników. Przeprowadzone w tej sprawie postępowanie skargowe wykluczyło zasadność stawianych zarzutów wobec niezgodnego ze stanem faktycznym przedstawienia przebiegu zdarzeń przez skarżącego. Nie odnotowano wypadków nadzwyczajnych z udziałem strażników. Strażnicy w całym 2011 roku przebywali łącznie 64 dni na zwolnieniach lekarskich i było to znacząco mniej niż w latach ubiegłych. Wobec uzasadnionych podejrzeń gróźb karalnych, znieważenia i czynnej napaści przejawianych w stosunku do interweniujących strażników skierowano stosowne zawiadomienia do Prokuratury Rejonowej w Łomży, która w każdym z takich przypadków wszczynała postępowania przygotowawcze, potwierdzając zarzutami i aktami oskarżenia zasadność zgłoszeń.

Z kierowanych do Sądu Rejonowego wniosków o ukaranie sprawców ujawnionych wykroczeń wszystkie rozpatrzone zostały jako zasadne, nie odnotowano uniewinnień a składane przez obwinionych odwołania zostały rozpatrzone jako bezpodstawne. Nie uchylono żadnego z nałożonych przez strażników mandatu karnego.

Działania wszystkich straży województwa podlaskiego były po raz pierwszy przedmiotem omówienia i oceny na naradzie zorganizowanej w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim w Białymstoku. Nie odnotowano żadnych zastrzeżeń dotyczących funkcjonowania łomżyńskiej Straży Miejskiej. Porównania stanu zatrudnionych strażników w proporcjach do liczby mieszkańców wykazało, że łomżyński oddział straży posiada najmniejsze zatrudnienie w porównaniu do dawnych miast wojewódzkich i o podobnej liczbie mieszkańców. Różnice wynoszą od około tysiąca do nawet ponad dwóch i pół tysiąca mieszkańców w proporcji do jednego zatrudnionego strażnika.

Wnikliwszej analizie wyników i ocenie działalności Straż Miejska poddana została w początkach roku przez Komisję Bezpieczeństwa i Porządku a także przez całą Radę Miasta Łomży. Przyjęto Sprawozdanie za 2010 rok wraz z Oceną stanu porządku publicznego w mieście i wnioskami w sformułowanych kierunkach pracy Straży Miejskiej na 2011 rok. Przedstawione i omówione wówczas oczekiwania, uwagi i wnioski Radnych odnoszące się do funkcjonowania jednostki, aktywności strażników w określonych obszarach i diagnozowanych zagrożeniach, podobnie jak każda z późniejszych interpelacji z posiedzeń Rady Miasta przyjmowane były do realizacji. W szerokim zakresie prowadzona jest współpraca z Zarządami Spółdzielni Mieszkaniowych, administracjami osiedli, wspólnotami mieszkańców i administracją zasobów komunalnych miasta w zakresie eliminowania, poprawiania i zmian w sferach będących uciążliwościami dla mieszkańców w konkretnych rejonach i miejscach naszego miasta. Zmieniające się przepisy prawne wymuszają bieżącą reakcję w oznakowaniu ulic, dojazdów, parkingów i wszelkich terenów publicznych oraz ogólnodostępnych wobec formułowanych przez mieszkańców oczekiwań. Sygnalizowane są też pojawiające się często tylko w określonym czasie przejawy zachowań patologicznych lub będących uciążliwymi w ocenie lokatorów i użytkowników budynków mieszczących się w pobliżu szkół i miejsc publicznych.

Wiele działań podejmowano w porozumieniu lub z inicjatywy kierownictwa i nauczycieli szkół i placówek opiekuńczo – wychowawczych związanych z ograniczeniem występujących zagrożeń, zachowań o charakterze patologicznym nieletnich i młodocianych. Podjęto ustalone w bieżących kontaktach działania na rzecz skutecznego eliminowania palenia papierosów przez uczniów szkół w miejscach publicznych, zachowań chuligańskich, wzajemnej agresji i lekceważenia innych norm ustalonych dla nieletnich. W ograniczonym zakresie ale w możliwym do właściwego przeprowadzenia uczestniczono w spotkaniach z uczniami i młodzieżą szkolną realizując zajęcia edukacyjne, promujące wzorce właściwych zachowań i określające prawne następstwa przejawów demoralizacji nieletnich. W szerokim zakresie, od wskazań prewencyjnych po kontrole i eliminowanie sprawców wykroczeń drogowych przy szkołach, strażnicy angażowali się do działań na rzecz bezpiecznego poruszania się dzieci i młodzieży w dotarciu i powrocie ze szkoły.

Realizacja ustawowych zadań, określonych zamierzeń i całości pracy Straży Miejskiej Łomży w 2011 roku, w odniesieniu do lat wcześniejszych usystematyzowana została w przedstawionych poniżej zestawieniach.

 

 

UJAWNIONE WYKROCZENIA I POSTĘPOWANIA OGÓŁEM

 

 

2011

2010

2009

2008

Ilość wykroczeń

3700

4118

4745

3249

Udzielone pouczenia

2287

1823

2258

1189

Ilość nałożonych mandatów karnych

1323

2136

2395

1981

Łączna kwota mandatów karnych

139.960 zł

261.370 zł

284.630 zł

263.370 zł

Ilość wniosków skierowanych do Sądu Rejonowego

90

159

92

76

Ilość wniosków przekazanych do prowadzenia Policji

5

17

9

3

Zawiadomienia do Prokuratury

3

2

3

Czynności procesowe zlecone przez inne Straże Miejskie /Gminne /

29

Sporządzono odstąpień od kierowania wniosku o ukaranie

51

Sporządzono tytułów wykonawczych

450

 

 

 

KLASYFIKACJA UJAWNIONYCH WYKROCZEŃ

OGÓŁEM

– Przeciwko porządkowi i spokojowi publicznemu – 96

/17-2010; 33-2009; 16-2008/

– Przeciwko instytucjom – 4

/67-2010; 19-2009; 10-2008/

– Przeciwko bezpieczeństwu osób i mienia – 86

/57-2010; 51-2009; 58-2008/

– Przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji – 2471

/3287-2010; 3795-2009; 2778-2008/

– Przeciwko zdrowiu – 142

/152-2010; 119-2009; 114-2008/

– Przeciwko urządzeniom użyteczności publicznej – 505

/354-2010; 564-2009; 179-2008/

– Z ustawy o wychowaniu w trzeźwości – 282

/126-2010; 136-2009; 76-2008/

– Z ustawy o ochronie zdrowia przez następstwami używania tytoniu – 82

 

 

Najczęściej notowane grupy wykroczeń przeciwko:

Mandaty karne / kwota /

Pouczenia

2011

2010

2009

2008

2011

2010

2009

2008

porządkowi i spokojowi publicznemu

6

450 zł

2

100zł

2

150 zł

2

300 zł

50

15

31

14

instytucjom

3

400 zł

57

12.190 zł

10 wniosków

13

2.850 zł

6 wniosków

9 wniosków do Sądu

1 przekazano Policji

bezpieczeństwu osób i mienia

19

2.000 zł

11

2.100 zł

8

1000 zł

1 przekazano Policji

67

46

43

57

bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji

965 110.560

11 wniosków

1837

230.930 92 wnioski

2001

257.300

1885 256.890

1429

1305

1708

835

zdrowiu

5

600 zł

5

500 zł

1

100 zł

137

147

118

114

urządzeniom użyteczności publicznej

164

10.650 zł

2 wnioski

166

9.550zł 1 wniosek

298

15.830 zł

68

3.580 zł

339

186

266

111

Z ustawy o wychowaniu w trzeźwości

123

12.300 zł

7 wniosków

51

5.100zł

1 wniosek

68

6.850 zł

26

2.600 zł

152

73

68

50

Z ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu

28

2.100 zł

1 wniosek

53

 

 

DZIAŁANIA STAŁE I DORAŹNE STRAŻNIKÓW

 

DZIAŁANIA STAŁE I DORAŹNE STRAŻNIKÓW

 

DZIAŁANIA STAŁE I DORAŹNE STRAŻNIKÓW

 

L.p

Działania strażników

2011

2010

2009

2008

1

Kontrole placówek oświatowo-wychowawczych

1871

1173

1027

615

2

Sprawdzenia miejsc przebywania osób bezdomnych

1092

924

670

376

3

Kontrole miejsc uznawanych za stwarzające zagrożenie przestępczością i wykroczeniami

4119

2634

1741

620

4

Kontrole miejsc sprzedaży i podawania alkoholu

283

178

258

171

5

Kontrole nieruchomości, posesji i klatek schodowych, miejsc gromadzenia się młodzieży

2706

259

893

900

6

Kontrole targowisk, parków miejskich, plaży

3344

1103

1720

752

7

Kontrole sposobu trzymania zwierząt

391

247

271

229

8

Kontrole miejsc przebywania bezpańskich psów

234

127

178

9

Doprowadzenie osób nietrzeźwych do miejsc zamieszkania i policyjnej izby zatrzymań, usunięcie z miejsc publicznych

153

79

39

22

10

Ujawnienie przypadków przestępstw/przekazanie Policji ujętych sprawców

3/4

7/11

9

7/4

11

Zabezpieczenie miejsc zdarzeń

25

69

52

49

12

Konwoje wartości pieniężnych i przedmiotów podlegających ochronie na potrzeby Urzędu Miasta, MOPS i Strefy Płatnego Parkowania

502

503

418

680

13

Zabezpieczenie imprez o charakterze masowym, imprez kulturalno – rozrywkowych, uroczystości i imprez sportowych, uroczystości religijnych i innych

37

27

19

14

Akcje obejmujące działania mające na celu rozw. problemów w określonym czasie i miejscu

11

8

22

13

15

Dostarczenie wezwań dla osób przedpoborowych

34

67

71

109

16

Zgłoszenia braku rejestracji psów

17

9

9

19

17

Wydanie opinii związanych z lokalizacją punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholowych

108

73

114

171

18

Kontrole z Komisją Rozwiązywania Problemów alkoholowych

17

28

19

Odłowione bezpańskie psy po ujawnieniu lub sprawdzeniu zgłoszenia

241

244

20

Kontrole placówek handlowych

251

146

21

Zlecenia uporządkowania nieruchomości

282

336

22

Zlecenia usunięcia nielegalnych reklam

18

9

23

Zgłoszenia konieczności wymiany oznakowania

18

15

 

 

 

Współpracując z Komendą Miejską Policji skierowano 179 /142 w 2010; 238 w 2009, 232 w 2008/ strażników do służb łączonych z dzielnicowymi (83) (132 w 2010), służbą patrolową i ruchu drogowego. Utrzymywano również kontakt z Inspekcją Transportu Drogowego Oddział w Łomży. Współpraca z miejscową Komendą Policji odbywała się w oparciu o ustalone wcześniej „Porozumieniem…” zasady kontaktów i wymiany informacji, jak też poprzez spotkania robocze ustalające zakres działań w określonym czasie i miejscach, przekazywanie sygnałów o konkretnych zjawiskach i symptomach zagrożeń. Zasadą współpracy jest współdziałanie i uzupełnianie z eliminowaniem dublowania działań, przy zachowaniu uprawnień i kompetencji obu służb.

Odbywa się bieżąca współpraca z dyżurnymi Komendy Miejskiej i osobami nadzorującymi monitoring miasta, także poprzez bieżący kontakt z patrolami straży operującymi w godzinach popołudniowych i w dni wolne od pracy. Strażnicy uzupełniają, zastępują lub wspierają działania policyjne. Normą są stałe służby dzielnicowych i strażników odpowiedzialnych za konkretne rejony miasta. Straż włącza się w programy prewencyjne realizowane przez Policję między innymi w ramach Prewencji Kryminalnej i rządowego programu „Razem Bezpieczniej”.

Po ubiegłorocznej reorganizacji w przydziale zadań, wyznaczeni strażnicy prowadzą w swoich rejonach systematyczne działania związane z odpowiedzialnością za stan porządku na terenie miasta i koordynację działań zapobiegających trwałym naruszeniom norm prawnych, bieżący monitoring sytuacji w rejonie i utrzymywanie kontaktu między innymi z administratorami i przedstawicielami rad osiedli, wspólnot mieszkaniowych i kontaktując się w różny sposób z mieszkańcami. Obowiązuje podział na 5 rejonów miasta gdzie przydzielono jako odpowiedzialnych najbardziej doświadczonych strażników, znających specyfikę możliwych oddziaływań i posiadających stosowne rozpoznanie w przydzielonym rejonie.

Straż Miejska zorganizowała i przeprowadziła akcje mające na celu rozwiązanie konkretnych problemów w określonych miejscach i czasie oraz dla zdiagnozowania zjawisk mających wpływ na spokój i porządek publiczny. Były to zarówno działania własne prowadzone w określonym czasie siłami własnymi straży, jak też działania w ramach szerszych akcji koordynowanych przez policjantów.

 

Z działań typowo porządkowych kontynuowano sprawdzone wcześniej jako zasadne czynności kontrolne – sprawdzające, ukierunkowane na:

 

  • przegląd i kontrolę stanu czystości posesji i miejsc użyteczności publicznej w mieście„Porządek – Wiosna „

  • sprawdzenia podmiotów gospodarczych w zakresie właściwego organizowania zbycia odpadów – „Firma”

  • działania przywracające porządek przy terenie targowiska miejskiego jak też eliminowania przypadków handlu doraźnego w innych rejonach miasta „Rynek”

  • sprawdzenie realizacji obowiązku właściwego gospodarowania odpadami„Pojemnik”

  • eliminowanie potencjalnych przypadków sprzedaży wyrobów tytoniowych nieletnim – „STOP 18”

  • potwierdzenie zasadności wyrejestrowania psów, sprawdzenia i zgłoszenia psów bezpańskich, wyeliminowanie braku właściwej opieki właścicieli – „Rejestracja”

  • ograniczenie skutków zimy

     

Kontynuowano też działania wspólne z policyjnymi w zakresie ogólnokrajowego, rządowego programu „Razem Bezpieczniej”a także w ramach doraźnych, organizowanych lokalnie miejskich, powiatowych i wojewódzkich akcji:

 

  • poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym – cykliczne akcje – „Prędkość”,„Trzeźwy poranek”, „Znicz”, „Bezpieczna droga do szkoły”

  • organizacji bezpiecznego wypoczynku nad wodą – „Plaża”, „Bezpieczne wakacje”, „Płytka wyobraźnia – to kalectwo”

  • zapobiegania skutkom bezdomności, kierowania bezdomnych do noclegowni i ogrzewalni, zatrzymań do wytrzeźwienia i kierowania do zaopatrzenia medycznego, udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej – „Nie bądź obojętny”, „Żebractwo”

  • przeprowadzono akcję informującą o zachowaniach na wypadek powodzi.

 

Siłami własnymi i we współdziałaniu z innymi podmiotami zabezpieczano:

  • uroczystości religijne – 7 / 43 strażników (5 / 11 strażników w 2010)

  • imprezy sportowe i imprezy kulturalno – rekreacyjne – 22 / 40 strażników

    (20 /38 strażników w 2010) /mecze, biegi, zawody,rajdy, Igrzyska Polonijne, Juwenalia, Walizka, Gościniec Łomżyński, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy,Piątki Kabaretowe itp./

  • uroczystości okolicznościowo – rocznicowe – 8 / 24 strażników

  • działania ochronno – prewencyjne związane z wyborami parlamentarnymi

  • działania monitorujące zagrożenie powodziowe i lokalne podtopienia

 

Wykorzystując posiadany fotoradar w 29 dni /50 w 2010; 47 w 2009; 53 w 2008/ ustawiono 33 punkty pomiarowe prędkości /78 w 2010/ przez 39 godzin /125 godzin 20 min. w 2010; 131 godzin 45 min. w 2009; 160 godzin w 2008/ rejestrując łącznie 398 wykroczeń /1305 w 2010; 1413 w 2009; 1465 w 2008r/ i stosując 270 postępowań mandatowych /986 w 2010; 1123 w 2009; 1297 w 2008/ z czego nałożono mandaty karne na łączną kwotę 38.120 zł /148.180 zł w 2010; 166.750 zł w 2009; 195.440 zł w 2008/. Ściągalność należności z tytułu nałożonych grzywien we wszystkich postępowaniach mandatowych strażników z 2011 roku wyniosła według danych Wydziału Skarbu i Budżetu nieznacznie ponad 70 procent.

Z ogólnej liczby 963 /767 w 2010; 448 w 2009; 388 w 2008/ telefonicznych zgłoszeń mieszkańców jako typowych, jednorazowych interwencji:

 

  • 45 – dotyczyło osób nietrzeźwych i niewłaściwego zachowania po alkoholu,

    /33 w 2010; 10 w 2009; 17 w 2008/

  • 153 zagrożeń ze strony wałęsających się psów i niewłaściwego ich trzymania przez właścicieli,psów i zwierząt bezpańskich w miejscach publicznych, zaginięć zwierząt

  • /41 w 2010; 53 w 2009; 98 w 2008/

  • 461 niewłaściwego parkowania pojazdów i utrudnień w komunikacji, niewłaściwego oznakowania

    /402 w 2010; 137 w 2009; 111 w 2008/

  • 162 z monitoringu miejskiego oraz innych zdarzeń i wniosków o interwencję z KMP,

    /71 w 2010; 94 w 2009; 162 w 2008/

  • 170 innych /220 w 2010; 154 w 2009/

 

W wyniku ustaleń i zgłoszeń strażników pracownicy Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami, zgodnie z obowiązującą umową, odłowili i umieścili w schronisku 241 bezpańskich psów, których właścicieli nie ustalono wcześniej ani żaden nie zgłosił się po odłowie tych zwierząt.

Z przedstawionych zestawień widać, że zwiększyła się aktywność strażników w prewencyjnym oddziaływaniu w miejscach na terenie miasta gdzie może dochodzić do naruszeń prawa i zachowań patologicznych. Zdecydowanie częściej patrole operowały w pobliżu szkół, miejsc rekreacji i wypoczynku mieszkańców ale także na terenach publicznych typowanych jako miejsca zagrożone występowaniem zjawisk nieakceptowanych społecznie a stanowiących podłoże do łamania porządku i spokoju publicznego i w konsekwencji do kształtowania się odczuć i opinii o stanie bezpieczeństwa w mieście.

Ilość ujawnionych wykroczeń i zastosowanych postępowań represyjnych uległa zmniejszeniu ale głównie w kategorii wykroczeń w ruchu drogowym i tych przy wykorzystaniu fotoradaru z powodu ośmiomiesięcznego zawieszenia czynności pomiarowych ze względu na prawne ograniczenia i konieczność oczekiwania na ostateczne uregulowania zasad korzystania z tych urządzeń przez straże. Oddziaływanie prewencyjne patroli kierowanych w konkretne miejsca i w określonym czasie, szczególnie zwiększenie udziału patroli pieszych i ich powtarzalne kontrole także w znaczący sposób ograniczyły możliwość anonimowości w popełnianiu czynów zabronionych. Dużym ułatwieniem w pracy strażników jest stosowane od niedawna a skuteczne i szybkie w realizacji uprawnienie do zwracania uwagi i upominania bez konieczności wdrażania procedury związanej z legitymowaniem i bardziej sformalizowanymi czynnościami w postępowaniu w sprawach o wykroczenia. Stosowanie tych oddziaływań wychowawczych możliwe jest przy zachowaniach gdzie nawet potencjalny sprawca wykroczenia naprawia szkodę albo niezwłocznie stosuje się do wskazań funkcjonariusza.

Oceniając poziom porządku i spokoju publicznego w oparciu o wyniki pracy Straży Miejskiej w 2011 roku należy uznać że utrzymuje się on na poziomie zbliżonym do 2010 roku przy dysponowaniu takimi samymi siłami i środkami. Z dostępnych danych policyjnych wynika, że nieznacznie zwiększyła się w mieście liczba zgłoszonych i ujawnionych przestępstw natomiast zmniejszeniu uległa ilość wykroczeń także tych w ruchu drogowym gdzie w oparciu o analizy i oceny, nadal najbardziej zagrożeni są piesi. Policjanci korzystali z miejskich środków budżetowych na zwiększenie liczby patroli. Dyżurni Komendy Policji przyjęli 9027 zgłoszeń interwencji z terenu miasta.

Analizując sytuację i dane za rok 2011 należy przewidzieć, że w Łomży utrzymają się tendencje kierunkujące działania Straży Miejskiej na:

  • ograniczanie uciążliwości będących wynikiem niedostatecznej ilości miejsc parkingowych w mieście i popełnianych w związku z tym wykroczeń ze skutkami dla innych kierujących stosujących się do przepisów prawa, a także niszczeniem infrastruktury oraz w głównej mierze zagrożeniami w postaci utrudnień dla pieszych, ograniczaniem widoczności w obrębie przejść i skrzyżowań,

  • bezwzględne egzekwowanie obowiązków od właścicieli w ujawnianych przypadkach niewłaściwej opieki nad psami w miejscach publicznych, zanieczyszczaniem terenu, właściwego utrzymania porządku i czystości,

  • podejmowanie działań informacyjno – edukacyjnych z zaangażowaniem mediów i innych instytucji i organizacji, propagujących właściwe zachowania, pożądane i akceptowane społecznie,

  • eliminowanie przypadków zachowań związanych z alkoholem w miejscach publicznych, zagrażających życiu i zdrowiu, jak też będących demoralizującymi w odbiorze społecznym,

  • zgodne z dotychczasową praktyką ujawnianie wykroczeń związanych z naruszaniem obowiązku jazdy z dozwoloną prędkością na ulicach miasta, w ścisłym porozumieniu i koordynacji tych działań z Wydziałem Ruchu Drogowego KMP w Łomży oraz Inspekcją Transportu Drogowego,

  • możliwą konieczność przeciwdziałania zagrożeniom wiążącym się z organizacją imprez towarzyszących EURO 2012 o charakterze masowym, a także w mniejszym zakresie, na terenie naszego miasta

z efektywnym wykorzystaniem posiadanych sił i środków z zachowaniem realnie możliwego planowania służb patrolowych własnych i łączonych z policjantami oraz strażników odpowiedzialnych za Rejony, dla zachowania możliwości szerokiego docierania do środowisk, wspólnot mieszkańców i maksymalnej obecności w terenie.